تسهیلگران تجارت فکر فردا
  • خانه
  • درباره مؤسسه
  • خدمات ما
    • بازاریابی اختصاصی
    • مشاوره بازاریابی صادراتی
    • معرفی شما به تجار خارجی
    • شو روم های تجاری
    • سمینارها و وبینارها
  • رویدادهای برگزار شده
  • آموزش تجارت
  • اخبار و مقالات
  • تماس با ما
  • لیست تجار عراق و افغانستان
  • اخبار و مقالات
  • شما اینجا هستید:  
  • اخبار و مقالات
تکنیک های ایجاد احساس نیاز به خرید در مشتری خارجی

تکنیک های ایجاد احساس نیاز به خرید در مشتری خارجی

19 فروردين 1404
0 Comment

برای تبدیل مشتری بالقوه خارجی به خریدار درگام اول باید در تاجر خارجی احساس نیاز به خرید ایجاد کنید و در گام دوم اعتماد سازی کنید.

آنچه که احساس نیاز به خرید در تاجر خارجی ایجاد می‌کند:

  1. مزیت‌های محصول و مزیت‌های شرکت شما است
  2. راهکارهای شما برای رفع نیازها، انتظارات و دغدغه های تاجر خارجی است

یادتان باشد احساس نیاز به خرید در اولین ملاقات با مشتری بالقوه ایجاد می شود. ممکن است اولین ملاقات شما با تجار خارجی در یک نمایشگاه، در یک جلسه B2B، در یک ملاقات آنلاین باشد یا اینکه تاجر وبسایت شما را دیده باشد، پیج شما در شبکه های اجتماعی را دیده باشد یا کاتالوگ شما را دیده باشد.

شما در اولین ملاقات فرصت زیادی ندارید و باید بتوانید مزیت‌ها و راهکارهای خود را خیلی کوتاه در قالب شعار و ادعا مشخص کنید و نظر تاجر خارجی را در نگاه اول جلب کنید تا با شما وارد مذاکره شود؛ در زمان مذاکره فرصت دارید اعتماد او را جلب کنید.

آنچه که اعتماد تاجر خارجی را جلب می‌کند این است که:

بتوانید در تاجر خارجی اطمینان ایجاد کنید ادعاهای شما در خصوص مزیت‌های محصول و شرکتتان و راهکارهای شما برای رفع نیازها، انتظارات و دغدغه های تجار خارجی واقعی است و به آنها پایبند هستید.

تکنیک تبدیل مشتری بالقوه خارجی به خریدار

تکنیک تبدیل مشتری بالقوه خارجی به خریدار

19 فروردين 1404
0 Comment

در بازاریابی تکنیکی وجود دارد به نام مدیریت Lead (تکنیک تبدیل مشتری بالقوه به خریدار)، میخواهیم بگوییم چطور از این تکنیک در صادرات استفاده کنید.

Lead به مشتری‌های بالقوه‌ای گفته می شود که با محصول و برند شما آشنا شده‌اند و احساس نیاز به خرید در آن‌ها ایجاد شده و پتانسیل تبدیل شدن به مشتری بالفعل و خریدار را در آینده دارند.

در بازاریابی بین المللی بسته به اینکه استراتژی صادراتی شما درکشور مقصد چه باشد تجار، شرکت‌های پخش و عمده فروشان کشور مقصد مشتریان بالقوه شما هستند.

و هدف شما این است که تعدادی از تجار و مشتریان بالقوه خارجی کشور مقصد را به مشتری و خریدار محصول خودتان تبدیل کنید.

برای این هدف باید سه کار انجام دهید:

  • با تعداد تجار خارجی بیشتری در کشور مقصد ارتباط بگیرید به‌جای اینکه با 5 تاجر در ارتباط باشیم با 50 تاجر ارتباط بگیریم یعنی دهانه قیف مشتری‌یابی خارجی خود را بزرگ در نظر بگیری
  • در تجار خارجی احساس نیاز به خرید ایجاد کنید
  • با تجاری که در آنها احساس نیاز به خرید ایجاد شده قلابتان را محکم کنید تا در آینده تبدیل به مشتری و خریدار محصول شما بشوند.

روش‌های مشتری یابی خارجی و تکنیک‌های ایجاد احساس نیاز به خرید در مشتری خارجی و تکنیک‌های محکم کردن قلاب به مشتری خارجی مفصل هست که می توان بیشتر به آن پرداخت در این فرصت چند مثال ذکر می کنیم.

به عنوان مثال مزیت‌های صادراتی مانند کاستومایز بودن محصول شما با سلیقه مصرف کشور مقصد اهرم خوبی برای ایجاد احساس نیاز به خرید در تجار خارجی است بنابراین مزیت‌های صادراتی خودتان را لیست کنید و تجاری که با آنها درارتباط هستید را در جریان مزیت‌های صادراتی خود قرار دهید.

مثال دیگر اینکه ارتباط دوستانه و رفت و آمد کردن با تجار خارجی قلاب شما را با تجار خارجی بسیار محکم‌تر خواهد کرد.

در شرایط تحریم، تنها تجاری که درب کارخانه و نقد از شما خرید می‌کنند تجار عراق و افغانستان هستند

در شرایط تحریم، تنها تجاری که درب کارخانه و نقد از شما خرید می‌کنند تجار عراق و افغانستان هستند

18 آذر 1403
0 Comment

در شرایط تحریم، تنها تجاری که درب کارخانه و نقد از شما خرید می‌کنند تجار عراق و افغانستان هستند؛ به شرطی‌که اعتمادشان را جلب کرده باشید

 

در شرایط تحریم که امکان استفاده از اعتبارات اسنادی به عنوان مهم‌ترین زیرساخت تجارت بین‌الملل وجود ندارد یا باید تاجر خارجی به شما اعتماد کند و ابتدا پول محصول شما را بپردازد و شما بعد از تسویه کامل، محصول را ارسال کنید؛

یا شما باید به تاجر خارجی اعتماد کنید، محصول را ارسال کنید و پولتون رو بعد از ارسال بار دریافت کنید.

 تنها تجاری که به تولیدکنندگان ایران اعتماد می‌کنند، پیش از بارگیری پول شما را حواله می‌کنند و تسویه می‌کنند، تجار عراق و افغانستان هستند؛

اما آنها هم نمی‌توانند به‌راحتی به تولیدکننده ایرانی اعتماد کنند و تجربیات ناخوشایندی دارند

بنابراین بسیار مهم است که بتوانید اعتماد تجار عراق و افغانستان را جلب کنید.

آیا شما می دانید که چگونه می توانید این اعتماد را ایجاد کنید؟

 

ایجاد و حفظ ارتباط پایدار با تجار خارجی، قلب تپنده و موتور پیشران صادرات پایدار است

ایجاد و حفظ ارتباط پایدار با تجار خارجی، قلب تپنده و موتور پیشران صادرات پایدار است

18 آذر 1403
0 Comment

خیلی توصیه می شود که سیستم بسازید، شما کار نکنید، سیستم برای شما کار کند

اگر منظور از سیستم سازی در تجارت بین الملل این است که اقدامات مربوط به تشریفات بازرگانی مانند گمرک و ترخیص و حمل و نقل و ...را سیستم انجام دهد، قبول،

اما هیچ سیستمی نمی‌تواند شبکه ارتباطی با تجار خارجی را انجام دهد.

 تجارت بین‌الملل و صادرات پایدار نیازمند شرکای تجاری محلی از بین تجار خارجی در آنسوی مرزهاست که به‌عنوان شریک تجاری یا نماینده فروش محصول شما در کشور مقصد باشند

و ایجاد و حفظ ارتباط پایدار با تجار خارجی قلب تپنده و موتور پیشران تجارت بین‌الملل و صادرات پایدار است

یک عقد بلند مدت است و بدون اغراق مانند ازدواج است و نیاز به آشنایی اولیه و دوران نامزدی دارد و نمی‌توان این بخش را برونسپاری کرد.

دو طرف باید یک شناخت نسبی از هم پیدا کنند، اعتماد سازی و اعتبار سنجی کنند، از مزیت‌های هم مطلع شوند، چشم انداز بلند مدت ترسیم کنند، شرح وظایف تعیین کنند، تا بتوانند به توافق برسند.

اگر در پروسه صادرات، برای تحقیقات بازار هزینه نکنید قطعا تاوان این هزینه را در مراحل بعد خواهید داد.

اگر در پروسه صادرات، برای تحقیقات بازار هزینه نکنید قطعا تاوان این هزینه را در مراحل بعد خواهید داد.

18 آذر 1403
0 Comment

فکر نکنید که تجارت و فروش فقط بر اساس اعداد و ارقام شکل می گیرد. خریدار یا مصرف‌کننده و محصولات و خدمات آنها چیزی جز انسان نیست.

پس باید مخاطب را شناخت و بر اساس نیاز مخاطب در این مسیر قدم برداشت. تحقیقات بازار مثل معدن کاوی است.

شما قرار است با تحقیقات بازار، طلایی به نام مشتری را پیدا کنید.

در صادرات، شما بدون تحقیقات بازار و شناخت و آگاهی نسبت به اطلاعات محصولتون در بازار کشور مقصد از جمله سلیقه مصرف، کیفیت و قیمت مورد قبول بازار، وضعیت رقبا و نیازها و خواسته‌های تجار کشور مقصد، نمی توانید وارد مذاکره فروش یا اعطای نمایندگی با تجار شوید.

اول اطلاعات خود را تکمیل کنید و بعد با آمادگی و برنامه‌ریزی لازم و اتخاذ استراتژی مناسب وارد مذاکره شوید.

هرچه شناخت و نزدیکی به مشتریان بیشتر باشد احتمال موفقیت کسب ‌وکار نیز بیشتر می‌شود.

فراخوان شناسایی ظرفیت‌های پژوهشی در بخش معدن و صنایع معدن

فراخوان شناسایی ظرفیت‌های پژوهشی در بخش معدن و صنایع معدن

19 تیر 1403
0 Comment
کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران، از صاحب‌نظران بخش معدن دعوت کرد تا در تدوین بانک اطلاعاتی پژوهشگران و مؤسسات پژوهشی حوزه معدن، مشارکت کنند.
 
بدین منظور از تمامی پژوهشگران و مؤسسات پژوهشی فعال در بخش معدن و صنایع معدنی دعوت می‌شود تا با پر کردن یکی از دو فرم «شناسایی پژوهشگران حوزه معدن و صنایع معدنی» یا «شناسایی ظرفیت‌های پژوهشی مؤسسات پژوهشی در حوزه معدن و صنایع معدنی» و ارسال فرم‌ها به آدرس پست الکترونیکی f.samadian90@gmail.com زمینه شناسایی و همکاری مؤثر را با کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران فراهم آورند.
 
جهت دریافت فایل فرم کلیک کنید
ضرورت چرخش سکان صادرات ایران به افغانستان/ورود خط تولید ایرانی به افغانستان، نوید بخش یک تجارت پایدار است

ضرورت چرخش سکان صادرات ایران به افغانستان/ورود خط تولید ایرانی به افغانستان، نوید بخش یک تجارت پایدار است

19 تیر 1403
0 Comment

گسترش روابط تجاری با افغانستان، توسعه مبادلات معدنی و توجه به ایجاد توازن در روابط تجاری بین دو کشور، ضروری به نظر می‌رسد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، آمار نشان می‌دهد که صادرات به کشورهای همسایه، اصلی ترین سهم را در صادرات خارجی کشور در سال های گذشته داشته است و می توان گفت؛ عراق و افغانستان بیشتر از سایر کشورها، مشتری کالاهای ایرانی هستند.

افغانستان کشور فارسی زبانی است که مشترکات فرهنگی و تاریخی بی‌شماری با ایران داشته و برای مصرف کالاها یا خدمات ایرانی می تواند یک مقصد مناسب باشد. هرچند که مردم این کشور تا به حال از کالاهای ایرانی استقبال خوبی کرده اند، اما باید توجه داشت که همیشه با روند موجود نمی توانیم به صادرات به افغان ها ادامه دهیم و برای موفقیت در بازار این کشور، نیازمند نقشه راه و استراتژی جدیدی هستیم.

افغانستان با داشتن نظام مبتنی بر بازار آزاد و کمترین میزان دخالت دولت در بازار، در حوزه تولید کالاها به دلیل مواجه بودن با موضوع ناامنی و به رغم ظرفیت های قابل توجهی که در این کشور وجود دارد، توفیق چندانی نداشته است.

حدود 97 درصد حجم تجارت این کشور را واردات تشکیل می‌دهد و می توان گفت که ایران یکی از بزرگترین شرکای تجاری افغانستان در سال های اخیر بوده است.

مهم ترین اقلام وارداتی این کشور را مواد نفتی، مواد غذایی، ماشین آلات و ادوات سنگین و منسوجات تشکیل می‌دهد و عمده محصولات صادراتی کشورمان به افغانستان را انواع مواد نفتی، مواد غذایی، مقاطع فولادی و انواع کف پوش ها تشکیل می دهند.

در موضوع صادرات و واردات کشورمان با افغانستان شاهد یک عدم توازن مشهود هستیم و آمارها نشان می دهد که حجم صادرات ما به افغانستان بسیار بیشتر از حجم واردات ما از افغانستان بوده است و بر اساس آنچه که قانون تجارت جهانی می‌گوید برای دستیابی به پایداری و استمرار در حوزه تجارت ، مبادلات باید منطقی و دوطرفه باشد تا به ادامه روابط تجاری بین دو کشور امیدوار باشیم.

ایران، بزرگترین شریک تجاری افغانستان

محمدرضا مودودی مشاور وزیر صنایع و قائم مقام سازمان توسعه تجارت در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی اظهار کرد: ایران با حدود 2.5 میلیارد دلار صادرات به افغانستان ، اولین شریک تجاری این کشور به حساب می آید.

وی در ادامه افزود: از آنجاییکه کل واردات افغانستان 7 میلیون دلار است، ما 30 درصد این بازار را از آن خود کرده ایم.

مودودی با بیان نزدیکی‌های فرهنگی بین دو کشور، بیان کرد: با توجه به اینکه افغانستان تمایل به گسترش صنایع خود دارد، باید شکل تجارت با این کشور را عوض کنیم.

قائم مقام سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: بسیاری از خط تولیدهای ایرانی برای افغان ها ، جذاب بوده و ما می توانیم این خطوط تولیدی صنعتی را به افغانستان منتقل کنیم.

وی با تاکید بر ضرورت تغییر رویکردها در روابط تجاری با کشورهای همسایه، در خاتمه گفت: عملی کردن این استراتژی موجب پایدار شدن روابط تجاری ما با کشورهای همسایه خواهد شد.

افغانستان و ایران دارای خطوط معدنی مشترک هستند

علی اصغرزاده مدیریت اکتشاف سازمان نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی اظهار کرد: در طی چند سال گذشته، چندین سفر به کشور افغانستان داشته ایم و جلسات متعددی با مقامات و متخصصان معدنی این کشور صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه، تشکیل این جلسات به منظور گسترش روابط معدنی بین دو کشور بوده ،گفت: در زمینه تولیدات مشترک معدنی و استفاده از پتانسیل های بالای منطقه در این حوزه هنوز به توافقی دست نیافته ایم.

اصغرزاده اضافه کرد: دو کشور افغانستان و ایران از سال های گذشته همکاری های خوبی در حوزه صادرات مواد معدنی داشته اند، که امیدواریم این همکاری ها در آینده گسترش پیدا کند.

وی در پایان یادآور شد: نقشه های زمین شناسی نشان می دهد که دو کشور دارای خطوط معدنی مشترکی بوده و برای شناسایی و بهره برداری درست از این خطوط معدنی نیاز به همکاری ها و تفاهم نامه های بیشتری داریم.

ورود تولیدکننده های ایرانی به افغانستان، موجب پایداری روابط تجاری دو کشور می شود

محمدرضا بهرامی، سفیر ایران در افغانستان اظهار کرد: با توجه به وجود ظرفیت های گوناگون برای همکاری دو کشور در حوزه های تبادلات تجاری، توسعه صنایع کوچک و متوسط و انتقال دانش فنی مربوطه، همکاری در حوزه معادن و فرآوری مواد معدنی و توسعه ترانزیت امکان همکاری های دو جانبه و حتی چند جانبه به طور کامل میسر و چشم انداز مثبتی را در مقابل ما قرار داده است.

وی در ادامه افزود: علاوه بر این، اقتصاد می تواند عامل موثری در توسعه مناسبات و پیوندهای دو کشور در دیگر حوزه های دوجانبه نیز محسوب شود.

بهرامی تصریح کرد: با توجه به ضرورت اصل حفظ بازار و توسعه آن، توجه به موضوعات کیفیت کالاهای صادراتی، انجام تحقیقات لازم در مورد بازار این کالاها و در واقع توجه به تقاضای بازار از منظر مصرف کنندۀ افغان، فراهم کردن زمینه مشارکت طرف های تجاری افغان در فرآیند تولید، همچنین بهره گیری از ظرفیت های خوب افغانستان با مشارکت تجار افغان در صادرات مجدد کالا به دیگر کشورها، حائز اهمیت است.

سفیر ایران در افغانستان اضافه کرد: با توجه به تمایل افغان ها به توسعه صنایع کوچک و متوسط، فرصت مناسبی برای حضور شرکت های مهندسی و سازندگان ماشین آلات برای بهره گیری در این بخش فراهم است.

وی در پاسخ به این پرسش که افغانستان در چه حوزه هایی پتانسیل جذب سرمایه‌گذار خارجی را دارد،گفت: ظرفیت های تجاری و اقتصادی ایران و افغانستان در حوزه های گوناگونی نظیر تامین انرژی، ترانزیت، تکنولوژی اطلاعات، معدن و خدمات فنی و مهندسی به ویژه در حوزه های زیرساخت و توسعه شهری نیز قابل برنامه ریزی و بهره برداری است.

بهرامی در خاتمه، یادآور شد: اراده مسوولان بخش های دولتی و خصوصی دو کشور موجب فراهم شدن زمینه همکاری دوجانبه خواهد بود، اما نکته مهم در این بین برنامه ریزی برای حضور بلندمدت در این بازار است که فکر می‌کنم با ورود تولیدکنندگان ایرانی به افغانستان و ایجاد واحدهای تولیدی در دل این بازار، ضمن تداوم حضور، از نیروی کار فعال افغان بهره بیشتری برده و بسترسازی برای آینده فراهم خواهند کرد.

لینک اصلی گزارش

سهم ۲۷ درصدی ایران از واردات افغانستان | ضرورت همکاری دو کشور در زمینه معادن

سهم ۲۷ درصدی ایران از واردات افغانستان | ضرورت همکاری دو کشور در زمینه معادن

19 تیر 1403
0 Comment

رایزن بازرگانی ایران در افغانستان با اشاره به اینکه سهم ایران از صادرات به افغانستان ۲۷ درصد است، گفت: دو کشور می‌توانند در رابطه با بهره‌برداری از معادن وارد همکاری‌های اقتصادی شوند. 

 حسین روستایی، رایزن بازرگانی ایران در افغانستان در مصاحبه با مهر گفت: افغانستان کشوری محصور در خشکی است که صرفاً از بندر کراچی پاکستان و چابهار ایران به آب‌های آزاد دسترسی دارد و بیش از ۹۰ درصد نیازهای خود را از طریق واردات به‌ویژه از ایران تأمین می‌کند

سیدمهدی طبیب زاده در نشست راهکارهای ورود به بازار افغانستان

زنجیره ارزش معدن یکی از محورهای اساسی تجارت با افغانستان است

رئیس اتاق کرمان با اشاره به معدنی افغانستان و توانمندی‌های ایران در حوزه معدن، گفت: زنجیره ارزش معدن یکی از محورهای اساسی تجارت ایران و افغانستان است به‌خصوص که ما در آینده نیازمند تأمین برخی مواد معدنی خواهیم بود.

 
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان گفت: زنجیره ارزش معدن می‌تواند به‌عنوان طیف وسیعی از فعالیت‌ها در بازار افغانستان شکل گیرد، وجود تکنولوژی‌های پیشرفته در اکتشاف، استخراج و فرآوری در کشور ما و همچنین وجود معادن غنی و بکر مانند مس، تیتانیوم، آهن، زیرکونیوم و کبالت در دو کشور افغانستان و ایران می‌تواند منشأ زنجیره‌های ارزش مهمی باشند.

سیدمهدی طبیب زاده در نشست راهکارهای کاربردی و نکات لازم برای ورود به بازار افغانستان، افزود: کرمان در آینده بشدت نیازمند مواد معدنی به‌ویژه مس، کرومیت و سنگ‌آهن است و با توجه به ظرفیت‌های ایجاد شده در استان، معادن فعلی در آینده پاسخگو نیاز ما نیستند و به همین دلیل اگر فعالان اقتصادی بتوانند زمینه فعالیت‌های معدنی بین دو کشور را فراهم کنند، آینده تضمین شده و تجارت موفقی را خواهند داشت.

وی ادامه داد: یکی دیگر از حوزه‌های افزایش تعاملات تجاری با افغانستان، زنجیره ارزش کشاورزی است زیرا به دلیل محدودیت‌های آبی، گران بودن انتقال آب و کاهش کیفیت آب در برخی نقاط، کشت فراسرزمینی می‌تواند پیشنهاد مناسبی برای کار در افغانستان باشد.

طبیب زاده، تصریح کرد: از سوی دیگر با تولید محصولات کشاورزی در آن کشور، افغانستان می‌تواند به‌عنوان پایگاه صادراتی مجدد و پایگاه وارداتی کشور تلقی شود.

رئیس اتاق کرمان بازار افغانستان را بسیار استراتژیک عنوان و اظهار کرد: اکتفا کردن صرف با بازار مصرفی افغانستان، رقابت سنگینی در بازار این کشور ایجاد می‌کند و به همین دلیل باید از ظرفیت‌های خود برای مبادلات تجاری با این کشور استفاده کنیم.

وی افزود: تولید انرژی در افغانستان به دلیل گران بودن برق در این کشور، خدمات فنی و مهندسی، پیمانکاری و مشاوره‌ای، شرکت‌های دانش‌بنیان، توریست درمانی و ظرفیت فعلی دانشگاه‌ها، ازجمله مواردی است که باید از آنها برای برقراری ارتباط تجاری با افغانستان مورد استفاده قرار گیرند.

طبیب زاده، ادامه داد: اتاق کرمان در طول سال‌های مختلف همواره برای برقراری ارتباط تجار کرمانی و افغانستانی تلاش کرده، تفاهم‌نامه‌هایی با اتاق‌های بازرگانی ایالت‌های مختلف افغانستان به امضا رسانده؛ اما تاکنون اجرایی نشده‌اند.

رئیس اتاق کرمان یکی از نیازهای اصلی کشور افغانستان را آهن و فولاد عنوان کرد و گفت: 153 میلیون دلار حجم صادرات آهن و فولاد کشور به افغانستان است که سهم کرمان فقط 283 هزار دلار است و جای این سؤال مطرح است که چرا کرمان نتوانسته باوجود معادن غنی در این زمینه سهم قابل‌توجهی در بازار افغانستان داشته باشد.

در ادامه این نشست، رئیس هیات اجرایی اتاق مشترک ایران و افغانستان شعبه کرمان، گفت: در سال‌های اخیر به دلیل تحولات سیاسی در کشور افغانستان، کاهش توان خرید مردم، خروج ارز و کاهش کمک‌های سایر کشورها به افغانستان؛ موجب کاهش مبادلات تجاری دو کشور به‌ویژه در سال‌های 1400 و 1401 شده است.

سیدمحمدرضا ترابی موسوی افزود: کشورهای رقیب ایران در بازار افغانستان شامل پاکستان، آمریکا، هند، قزاقستان و چین و مهم‌ترین کالاهای ایرانی دارای مزیت صادر شده به بازار افغانستان نیز شامل شوینده‌ها، مواد غذایی، مصالح ساختمانی و بهداشتی، محصولات دارویی، پلاستیک، سوخت مایع و گاز، موکت و فرش ماشینی هستند.

همچنین رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق کرمان و عضو هیات اجرایی اتاق مشترک ایران و افغانستان، گفت: در نشستی با حضور فعالان اقتصادی در محل اتاق ایران، وزیر صمت کشور افغانستان از تجار ایرانی برای همکاری با افغانستان دعوت و امنیت فعالیت‌های تجاری را تضمین کرد.

محمدعلی محمدمیرزائیان بیان کرد: علاوه بر حوزه معدن به‌عنوان بهترین گزینه فعالیت تجاری با افغانستان، حجم زیادی از دو محصول پسته و خرمای استان کرمان نیز به افغانستان صادر می‌شود اما صادرکنندگان ما همواره در مرز میلک با مشکلاتی ازجمله معطلی کامیون‌ها روبرو هستند.

 در ادامه این نشست رایزن بازرگانی ایران در افغانستان گفت: افغانستان کشوری محصور در خشکی است که صرفاً از بندر کراچی پاکستان و چابهار ایران به آب‌های آزاد دسترسی دارد و بیش از 90 درصد نیازهای خود را از طریق واردات به‌ویژه از ایران تأمین می‌کند.

حسین روستایی، با اشاره به اینکه ایران همواره شریک اول تجاری افغانستان بوده است، اظهار کرد: دولت افغانستان کمترین مداخله را در تجارت این کشور دارد و بخش خصوصی با همت خود کار را پیش می‌برد.

وی به روند رشد صادرات محصولات ایرانی به افغانستان را با 14 درصد رشد در سال 1402 اشاره کرد و ادامه داد: سهم ایران از واردات به افغانستان 27 درصد است درحالی‌که رکورد واردات 40 درصدی را نیز داشته‌ایم.

روستایی افزود: در حال حاضر دولت افغانستان بهره‌برداری و تولید معادن را به‌طورجدی در دستور کار قرار داده و دو کشور می‌توانند در این رابطه وارد همکاری‌های اقتصادی شوند.

رایزن بازرگانی ایران در افغانستان بیان کرد: برقراری امنیت سراسری و استقرار حاکمیت مرکزی در کل کشور افغانستان، سیاست جایگزینی واردات با تولیدات داخلی، شفاف‌سازی در وزارت مالیه، ارتقا نرخ برابری افغانی در برابر دلار و بهبود ثبات اقتصادی ازجمله شرایط و مواردی است که برای توسعه اقتصاد در این کشور در نظر گرفته شده که می‌تواند به افزایش مبادلات تجاری با کشورهای مختلف منجر شود.

روشهای پرداخت تجار عراق در تجارت با ایران

روشهای پرداخت تجار عراق در تجارت با ایران

25 فروردين 1403
0 Comment

در خصوص روش‌های پرداخت در صادرات به عراق، بسیار سوال شده که وقتی با تجار عراق معامله می کنیم، پولمان رو چطور دریافت کنیم؟

استحضار دارید که، یک، به دلیل شرایط تحریم و دو به دلیل اینکه استفاده  از سیستم بانکی در عراق مرسوم نیست؛ تجار عراق در تجارت عام امکان پرداخت به شما از روشهای معمول در تجارت بین الملل مانند LC را ندارند.

بنابراین از روشهای شبه LC استفاده می شود.

مهمترین رکن در روشهای پرداخت بین الملل " اعتماد خریدار و فروشنده" و ضمانت است.

یعنی در روش ال سی یا نامه اعتبار؛ مهمترین نقشی که بانک ایفا می کند چیست؟

در واقع بانک، یک ضامن معتبر است که واسطه پرداخت پول در معاملات بین الملل می شود که خریدار و فروشنده بتوانند به هم اعتماد کنند.

یعنی خریدار مطمئن می شود که پولش نزد بانک است و تا زمانی که کالای مورد معامله را عینا تحویل نگرفته باشد، بانک پول را به فروشنده پرداخت نمی کند و فروشنده هم مطمئن می شود که اگر کالا را ارسال کرد و از مرز خارج شد و تاجر خارجی تحویل گرفت، به پولش می رسد و پولش را دریافت می کند.

حال که امکان گشایش ال سی توسط بانک وجود ندارد، از روشهای دیگری برای ایجاد اعتماد و ضمانت استفاده می شود.

چند روش که در حال حاضر در تجارت عام بین ایران و عراق مرسوم است را شرح می دهیم.

روش اول:

شما به عنوان فروشنده کالا، و صاحب کالا به تاجر عراقی اعتماد می کنید و کالا را برای تاجر ارسال می کنید و تاجر پس از اطمینان از دریافت کالای مورد معامله پول شما را از طریق سیستم صرافی برای شما حواله می کند.

معمولا شرکتهای ایرانی ریسک نمی کنند و از این روش استفاده نمی کنند. این در حالی است که شرکتهای رقیب در ترکیه از این روش استفاده می کنند به ویژه در معاملات اول که می خواهند اعتماد تاجر عراقی را جلب کنند از این روش به عنوان یک آفر ویژه و مزیت بهره می گیرند ولی بسیار با احتیاط و دقیق قبلش تاجر عراقی را اعتبار سنجی می کنند وبعد از اطمینان از اعتبار تاجر عراقی، گردش کار تاجر عراقی، گردش مالی و خوش حسابی تاجر عراقی این کار را انجام می دهند.

اگر شما هم قصد داشتید از این روش استفاده کنید قبلش حتما باید اعتبار سنجی کرده باشید.

در خصوص نحوه اعتبار سنجی تجار عراق هم در مقالات بعدی توضیح خواهیم داد.

روش دوم:

روش دوم این است که تاجر عراقی نزد شرکت شما ضمانت سپاری کند، یا از طریق نماینده و شریک ایرانی خود ضمانت های ایرانی مانند ضمانت بانکی، چک یا سفته و مانند اینها یا ضمانت نامه بانکی در سایر کشورها، و به میزان ضمانت، شما کالا برایش ارسال می کنید، کالا را تحویل می گیرد و مبلغ کالا را از طریق سیستم صرافی برای شما حواله می کند. و تسویه می کند.

روش سوم:

روش سوم این است که تاجر عراقی به شما اعتماد می کند، بخشی از مبلغ معامله را  پیش پرداخت می کند، بعد از اینکه بار آماده تحویل شد درب کارخانه یا یکی از مرزها طبق توافق قبلی بار را تحویل می گیرد تسویه می کند و سپس تشریفات گمرکی انجام می شود.

روش چهارم:

حالتی است که نه شما به تاجر عراقی اعتماد می کنید و نه تاجر عراقی به شما اعتماد می کند- هر دو طرف علاقمند به همکاری هستید، علاقمند به معامله  و تجارت هستید و لی نمی توانید به هم اعتماد کنید یا ریسک کنید و هیچ یک از روشهای گفته شده قابل انجام نیست.

در این حالت یک شخص ثالث که می تواند یک فرد مورد اعتماد طرفین باشد یا یک صراف، واسطه و امین می شود و تاجر عراقی نزد شخص ثالث پول سپاری می کند و شما بار را آماده می کنید ارسال می کنید تاجر که بار را دریافت کرد، شخص ثالث پول را آزاد می کند.

۸ مزیت صادرات برای شرکت‌ها

۸ مزیت صادرات برای شرکت‌ها

7 فروردين 1403
0 Comment

در این مقاله به‌طور مبسوط به مزایای صادرات برای شرکت‌ها می‌پردازیم تا تولیدکننده‌ها و بنگاه‌های اقتصادی که رویای صادرات حرفه‌ای و پایدار را در سر می‌پرورانند، با این مزیت‌ها آشنا شوند و دریابند که چرا صادرات محصولات تا این اندازه اهمیت دارد.

در گام اول باید گفت، صادرات نقش موثری در افزایش فروش و سود دارد. پرواضح است که به‌ دلیل تورم افسارگسیخته کشور قدرت خرید مردم رو به کاهش است و بنگاه‌های اقتصادی برای حفظ حیات خود نیاز دارند که همواره به افزایش فروش و سود خود فکر کنند.

 

در گام بعدی باید توجه کرد که این امر موجب افزایش امنیت تجاری می‌شود. زمانی که شرکت‌ها محصولات خود را صادر می‌کنند، علاوه بر بازار داخل در بازارهای بین‌المللی هم حضور پیدا می‌کنند؛ بنابراین اگر یکی از این بازار‌ها با عوامل مختلف صدمه ببیند، بازارهای دیگر برای حفظ و توسعه فعالیت تجاری همچنان باقی می‌مانند.

مطلب بعدی در مورد قانون چک در کشور ماست. در حال حاضر زمانی که محصولی را می‌فروشید و در قبال آن چک دریافت می‌کنید، مشخص نیست که این چک چه زمانی به پول تبدیل می‌شود. این موضوع را به خاطر داشته باشید که در کشور ما چک معادل پول نیست، بلکه تنها یک سند اعتباری است، اما در صادرات وقتی با علم و شناخت پیش می‌روید، راه‌های متعددی برای وصول مطالبات وجود دارد.

 

مورد بعدی در خصوص مزایای صادرات برای بنگاه‌های اقتصادی مربوط به افزایش نوآوری است. شرکت‌هایی که به‌ سمت صادرات می‌روند، نوآوری‌هایشان افزایش پیدا می‌کند؛ به ‌دلیل اینکه کالاها و خدمات این‌ شرکت‌ها باید در مقیاس و کیفیت‌های بین‌المللی گنجانده شوند و دائم برای ‌ارتقای محصولات و نوآوری در روش‌های تجاری خود تلاش کنند.

مساله بعدی برندینگ است. در حال حاضر برندینگ یکی از مزایایی است که شرکت‌ها باید برای ایجاد آن بودجه در نظر بگیرند؛ زیرا این مساله یکی از پارامترهای پول‌ساز در صادرات است. طبق منحنی اسمایلی کورو (Smiley Curve) کمترین سود در زنجیره تامین به تولیدکننده تعلق دارد و بیشترین سود از آن نوآوری، خدمات و برندینگ است. تعیین بودجه برای برندینگ هزینه به ‌شمار نمی‌آید، بلکه سرمایه‌گذاری است که سود دوچندانی نصیب بنگاه‌های اقتصادی می‌کند.

 

شاید به‌طور یقین بتوان ادعا کرد که مورد بعدی مربوط به صرفه مقیاس است؛ به ‌این مفهوم که هرچه میزان تولید افزایش یابد، تولید مقرون‌به‌صرفه‌تر می‌شود، چون هزینه‌های ثابت در ‌کالاهای تولیدی بیشتری سرشکن می‌شود و درنهایت بهای‌تمام‌شده کالای تولیدی کاهش می‌یابد.

فراگیری دانش بیشتر تجاری از دیگر مزایای صادرات برای بنگاه‌های اقتصادی محسوب می‌شود. شرکت‌هایی که صادرات انجام می‌دهند، در مواجهه با بازار جهانی، دانش بیشتری فرامی‌گیرند که این دانش آنها را در بازار داخلی نیز موفق‌تر می‌کند.

در پایان می‌توان گفت، رقابت‌پذیری بیشتر از جمله مزایای صادرات محسوب می‌شود. بنگاه‌هایی که محصول صادر می‌کنند، از قوه رقابت‌پذیری بیشتری برخوردار می‌شوند، یاد می‌گیرند که چگونه با رقبای خود رقابت سالم داشته باشند و حتی با آنها تعامل و همکاری کنند و از مزایای همدیگر بهره‌مند شوند.

تمامی عوامل یادشده باعث شده است که دولت‌ها برای صادرکنندگان طرح‌های تشویقی در نظر بگیرند. این تسهیلات شامل تسهیلات صادراتی (می‌توانیم از گمرک بخواهیم که کالاهای ما را در محل خودمان ارزیابی کند. بنابراین مسیرهای سبزی به صادرات اختصاص می‌دهند که سرعت و راحتی عملیات ارزیابی افزایش یابد)، استرداد سود بازرگانی (اگر مواد اولیه‌ای وارد کرده و در تولید کالای صادراتی از آن استفاده کنیم، می‌توانیم سود بازرگانی آن را از گمرک پس بگیریم که بابت واردات مواد اولیه پرداخت کرده بودیم)، معافیت مالیاتی (صادرات از پرداخت هرگونه مالیات اعم از مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش‌افزوده معاف است)، اعطای جوایز صادراتی (اعطای یارانه‌ به ‌صادرکنندگان، مثل پرداخت بخشی از هزینه‌های حمل و هزینه‌های نمایشگاهی و آموزشی) و اخذ وام‌های با سود پایین هستند. لازم به توضیح است که این مشوق‌ها معمولا در کشور ما ایران پرداخت نمی‌شود.

 پوریا سیروس‌پورکارشناس بازار سرمایه

در تمامی‌کشورها از جمله کشور ما مزایای صادرات از دو دیدگاه اقتصاد کلان از ‌نظر ملی و خرد برای بنگاه‌های اقتصادی حائز اهمیت است.

مزیت‌های صادرات در اشل اقتصاد کلان شامل اثر مثبت روی تراز پرداخت‌ها، کاهش بیکاری، کاهش تکانه‌های اقتصادی، افزایش استاندارد زندگی و تقویت پیوندهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بین کشورهاست

لینک اصلی مقاله از دنیای اقتصاد https://donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3796473

 

 

 

More...

رشد۲۳درصدی صادرات محصولات غذایی وکشاورزی

رشد۲۳درصدی صادرات محصولات غذایی وکشاورزی

بازاریابی غیر حضوری در افغانستان

بازاریابی غیر حضوری در افغانستان

گسترش روابط تجاری ایران و افغانستان

گسترش روابط تجاری ایران و افغانستان

بسته‏‌بندی استاندارد پاشنه آشیل صنعت غذایی در صادرات

بسته‏‌بندی استاندارد پاشنه آشیل صنعت غذایی در صادرات
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • پایان
صفحه1 از14

 

ساعات کار

  • شنبه - چهارشنبه: 09:00 - 16:00

ارتباط با ما

  • تهران، خیابان ستارخان، خیابان کوثر دوم، بن بست مینو، پلاک 4، واحد 2
  • تلفن:02166563118-02166563164
  • فکس: 02166439694
  • واتس اپ: 09037977079
  • ایمیل: info@fftf.ir
   
  • خانه
  • درباره مؤسسه
  • خدمات ما
    • بازاریابی اختصاصی
    • مشاوره بازاریابی صادراتی
    • معرفی شما به تجار خارجی
    • شو روم های تجاری
    • سمینارها و وبینارها
  • رویدادهای برگزار شده
  • آموزش تجارت
  • اخبار و مقالات
  • تماس با ما
  • لیست تجار عراق و افغانستان
Top