بازار محصولات، تجهیزات و خدمات برق، انرژی و الکترونیک، کاملا وابسته به پروژه‌های عمرانی، صنعتی و زیرساختی است.
 
 کشور عراق طی سالهای گذشته با افزایش ثبات و امنیت و درآمدهای نفتی، توجه ویژه ای به بازسازی عراق داشته و پارلمان عراق برای سال 2023 بودجه‌ای 153 میلیارد دلاری برابر با 198.9 تریلیون دینار را تصویب کرده که بخش اعظمی از آن به پروژه‌های عمرانی و توسعه‌ای با هدف بهبود خدمات و بازسازی زیرساخت‌های این کشور، اختصاص یافته است.

حجم پروژه های عمرانی و زیرساختی درحال ساخت در عراق بویژه در شهرهایی مانند بغداد، نجف، کربلا، اربیل و سلیمانیه کاملا مشهود بوده و با توجه به افزایش روز افزون درآمدهای نفتی عراق، پیش بینی می شود تا 20 سال آینده بازار عراق جذابترین بازار در حوزه خدمات، محصولات و تجهیزات مورد نیاز پروژه های عمرانی و زیرساختی باشد.

 

نکته بسیار حائز اهمیت این است که عراق کشور صنعتی نیست و بیش از 90 درصد کالاها و تجهیزات مورد نیاز پروژه ها، و همچنین خدمات پروژه ها را از کشور های دیگر بویژه ایران وارد می کند.

با توجه به آخرین نیازسنجیها و مطالعات موردی و مذاکرات انجام شده با تجار و پیمانکاران عراقی، نیازمندیهای بازار عراق در حوزه محصولات، تجهیزات و خدمات برق، انرژی و الکترونیک شامل انواع سیم و کابل، کابل برق فشار ضعیف مسی و آلومینیومی تک رشته و چند رشته، فشار متوسط زمینی آلومینیومی و مسی آرموردار و بدون آرمور، کابلهای فشار قوی و فوق فشار قوی زمینی، کابل خودنگهدار، هادیهای هوایی خطوط انتقال و توزیع برق، سیم و کابل برق ساختمانی، کابل مخصوص سامانه های اعلان و اعلام حریق، کابلهای شبکه، انواع کابل کنترل و فرمان ساده، شیلد دار و زره دار، کابلهای مخابراتی Indoor و Outdoor،موتورها، ژنراتور و مولدهای برق، ترانسفورماتورهای برقی، مبدل‌های استاتیک و القا‌کننده‌ها،  تابلو و تجهیزات برق صنعتی، انواع سوئیچ، تجهیزات مخابراتی و الکترونیکی، انواع لوستر، چراغ و لوازم روشنایی و همچنین خدمات پیمانکاری حوزه برق و انرژی، می باشد.

شرکتهای ایرانی حوزه برق، انرژی و الکترونیک اعم از خدمات، پیمانکاری و تولید کنندگان کالاها و تجهیزات در صورت داشتن کیفیت و قیمت رقابتی، بازار بسیار جذابی در عراق دارند و جهت بازاریابی در عراق می توانند از طرق ذیل اقدام نمایند:

  •  همکاری با پیمانکاران عراقی و ایرانی که در حال حاضر در عراق پروژه های در دست اجرا دارند.
  •  همکاری با تجار و بازرگانان حوزه برق، انرژی و الکترونیک عراق که تامین کننده کالاها و تجهیزات پروژه های عراق هستند جهت مشارکت در تامین کالا و تجهیزات حوزه برق و الکترونیک پروژه های عراق.
  •  همکاری با تجار و واردکنندگان عمده محصولات برق و الکترونیک جهت توزیع محصولات در بازار عراق.

موثرترین روشهای بازاریابی در عراق و پیدا کردن تجار عراق و شرکتهای پیمانکاری عراق و صاحبان پروژه در عراق، حضور در نمایشگاه صنعت ساختمان عراق، نمایشگاه صنعت برق، نمایشگاه های حوزه برق، انرژی و الکترونیک عراق و حضور و مطالعه میدانی در بازار عراق است.

برخی از تجار حوزه برق عراق و صاحبان پروژه عراق از نمایشگاه های معتبر ایران بازدید می کنند. وشرکتهای ایرانی حوزه برق، انرژی و الکترونیک اعم از خدمات، پیمانکاری و تولید کنندگان کالاها و تجهیزات برق با مشارکت و حضور در نمایشگاه بین المللی صنعت برق ایران می توانند به تعدادی از تجار و پیمانکاران عراق دسترسی یابند. لذا با توجه به اینکه در ایام برگزاری بیست و سومین نمایشگاه بین المللی صنعت برق ایران هستیم اگر چنانچه به هردلیل در این نمایشگاه غرفه ندارید، حتما بعنوان بازدید کننده در این نمایشگاه حضور داشته باشید و تلاش کنید با تجار عراق بازدید کننده از این نمایشگاه ارتباط برقرار نمایید.

همچنین با توجه به هزینه های بالای نمایشگاه های بین المللی در عراق، می توانید در نمایشگاه های چابک (Trade Show)  ایران در عراق حضور داشته باشید.

نمایشگاه چابک یا Trade Show نوعی از نمایشگاه های تجاری هستند که در ایران برای اولین بار توسط موسسه تسهیلگران تجارت فکر فردا ابداع و اجرا شد که با دار بودن کلیه کارکردهای نمایشگاه های بزرگ و با حذف موارد و هزینه های غیر ضرور با هشتاد درصد صرفه اقتصادی در مقایسه با نمایشگاه بزرگ برگزار می شود.

در نمایشگاه چابک یا Trade Show حدود 50 شرکت ایرانی بصورت تخصصی در یک صنعت به همراه یک هیات تجاری بلند پایه به عراق اعزام می شوند و به میزان بار همراه مسافر نمونه محصول و بروشور و استند با خود می برند و در سالن بزرگ هتل 5 ستاره محل اقامت، به هر یک از شرکتهای ایرانی یک میز Trade Show اختصاص داده می شود که نمونه محصولات، کاتالوگ و بروشور خود را به نمایش می گذارند و پشت سر خود یک استند یا پاپ آپ قرار می دهند. و به مدت سه روز تجار و بازرگانان و پیمانکاران عراقی که از پیش دعوت شده اند از نمایشگاه چابک بازدید می کنند و با شرکتهای ایرانی مذاکره می کنند.

موسسه تسهیلگران تجارت فکر فردا با مجوز سازمان توسعه تجارت ایران و با مشارکت اتحادیه شرکتهای پیمانکاری عراق و اتاق بازرگانی بغداد و سندیکای مهندسین عراق و اتحادیه رجال الاعمال عراق " چهارمین نمایشگاه چابک(Trade Show) صنعت ساختمان و زیر ساخت ایران در عراق " به همراه "اولین پاویون ساخت و تجهیز بیمارستان" را در شهر بغداد در تاریخ 30 بهمن الی 4 اسفند 1402 برگزار می نماید.

این نمایشگاه چابک فرصت تکرارنشدنی برای تولید کنندگان و پیمانکاران صنعت برق، انرژی و الکترونیک است که با هزینه بسیار ناچیز با بیش از 300 تاجر، پیمانکار و صاحب پروژه عراق که بصورت وی آی پی دعوت می شوند، ملاقات و مذاکره داشته باشند.

جهت ثبت نام و رزرو غرفه با شماره 02166563118 تماس حاصل فرمایید و به وب سایت www.fftf.ir  مراجعه نمایید.

اصغر عباس پور، رئیس موسسه تسهیلگران تجارت فکر فردا

وزارت صنعت و معدن روز شنبه با اعلام اینکه با 11 محصول به خودکفایی رسیده است، تاکید کرد که تمامی شرکت‌های تولیدکننده آن استانداردهای کیفی لازم را رعایت می‌کنند و در عین حال نحوه بررسی محصولات و مواد اولیه را آشکار می‌کنند.

دوحه الجبوری، سخنگوی این وزارتخانه گفت: این وزارتخانه در چندین ماده از جمله (سيمان- نوشيدني هاي گاز دار - آب ميوه- چيبس ذرت - شكر- آب معدنی- نمک صنعتی- نمک غذا - بستنی-  قوطی آلومینیومی برای پر کردن نوشابه و آبمیوه، برخی از واکسن های دامپزشکی ".) به خودکفایی رسیده است. قوطی برای پر کردن نوشابه و آبمیوه، برخی از واکسن های دامپزشکی.

وی تصریح کرد: پتانسیل انرژی های داخلی با توجه به پوشش بازار مشخص می شود، اما صادراتی وجود ندارد و اگر وجود داشته باشد به مقدار کم است.

وی افزود: «همه شرکت‌های وابسته به وزارت، علاوه بر بررسی‌های دوره‌ای که توسط آژانس مرکزی استاندارد و کنترل کیفیت انجام می‌شود، استانداردهای کیفی مورد نیاز را اعمال می‌کنند».

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌های تولیدکننده عمومی مراحل بازرسی دوره‌ای را برای تولید خود انجام می‌دهند که از بررسی مواد اولیه تا بازرسی دوره‌ای در مراحل تولید تا بازرسی نهایی محصول نهایی و در صورت انحراف در مشخصات مصوب، شروع می‌شود. بسته به ماهیت محصول، محصول یا برگردانده می شود و مشخصات آن اصلاح یا از بین می رود.»

وی تاکید کرد: بر اساس شهادت رئیس سازمان مرکزی استاندارد و کنترل کیفیت، محصول سیمانی تولید شده در کارخانه های وابسته به وزارتخانه در استان های مختلف عراق یکی از بهترین انواع سیمان موجود در بازار محسوب می شود. علاوه بر این، این وزارتخانه محصولات دیگری مانند توزیع و ترانسفورماتورهای برق دارد که همگی برای وزارت برق تولید می شوند و دارای مشخصات بالایی هستند. کابل های برق در اندازه های مختلف و استانداردهای الکتریکی.

اصغر عباس پور، رئیس موسسه "تسهیلگران تجارت فکر فردا" در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه گفت: برگزاری این نمایشگاه باعث آشنایی و ارتباط بیشتر تجار و بازرگانان ایرانی از توانمندی‌های دو کشور در زمینه‌های اقتصادی می شود.

وی با اشاره به وجود هشت گذرگاه مرزی بین دو کشور گفت: با توجه به مسافت کم و قیمت مناسب محصولات ایرانی باید از ظرفیت بازار عراق به منظور توسعه تعاملات بیشتر استفاده کنیم.

رئیس موسسه «تسهیلگران تجارت فکر فردا» یکی از اهداف برگزاری این نمایشگاه چابک به شکل «شو روم» را کاهش هزینه‌ها بیان کرد و افزود: برپایی نمایشگاه‌های چابک ضمن داشتن کلیه کارکردهای نمایشگاه، نسبت به نمایشگاه‌های بزرگ، هزینه‌های کمتری را برای شرکت‌ها در پی دارد.

وی ابراز امیدواری کرد با توجه به چابک بودن این نوع نمایشگاه‌ها، امکان برگزاری تعداد بیشتری از این نمایشگاه‌ها در طول سال بین دو کشور وجود دارد تا تجارت پایدار بین ایران و عراق به وجود آید.

محمد کاظم آل صادق سفیر جمهوری اسلامی ایران در مراسم افتتاحیه سومین نمایشگاه چابک تجاری ایران در عراق در هتل فلسطین بغداد، اظهار کرد: بر اساس اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران حجم صادرات ایران به خارج از کشور طی نیمه نخست امسال ۶۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تُن کالا به ارزش ۲۴ میلیارد و ۱۴۴ میلیون دلار بوده که سهم عراق از واردات کالاهای ایرانی معادل چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده است. وی افزود: این آمار نشان دهنده رشد حدود ۱۶ درصدی صادرات کالاهای ایرانی به بازار عراق نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده است و عراق از این حیث در رده دوم شرکای وارداتی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

سفیر ایران در عراق ادامه داد: واردات جمهوری اسلامی ایران از عراق در ۶ ماهه اولیه سال‌جاری حدود ۱۰۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود که نشان دهنده‌ عدم توازن در روابط اقتصادی دو کشور است. وی افزود: ایران به رغم وجود برخی محدودیت‌های داخلی، خود را متعهد به مساعدت عراق در جهت تامین نیازهای نیروگاهی و انرژی از جمله برق و گاز دانسته و با اجرای پروژه‌های نیروگاهی و گازی به ویژه از طریق شرکت‌های بزرگ خود همچون مپنا سهم زیادی در بهبود وضعیت زیرساخت‌های انرژی عراق داشته است.

آل صادق در ادامه با بیان این‌که شرکت‌های ایرانی طی سال‌های گذشته پروژه‌های متعددی در عراق اجرا کرده و حضور موثری در بازار عراق داشته‌اند، گفت: در همین چارچوب و بر اساس توافقات به‌عمل آمده در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۲ برخی از این شرکت‌ها ۶ پروژه احداث مجتمع مسکونی و یک پروژه احداث بیمارستان در عراق را برعهده گرفتند. وی همچنین با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران ضمن اعلام حمایت از ثبات، امنیت، استقلال، تمامیت ارضی، عزت، اقتدار و جایگاه منطقه‌ای و بین المللی عراق آمادگی خود را برای توسعه همکاری دو جانبه منطقه‌ای اعلام می‌کند، اضافه کرد: بر همین اساس ارتقای سطح تبادلات دو کشور در تمامی ابعاد به ویژه در توسعه مناسبات اقتصادی و سرمایه‌گذاری مشترک مورد تاکید و اهتمام مقامات دو کشور قرار گرفته است. سفیر ایران در عراق اظهار کرد: روند مناسبات اقتصادی ایران و عراق همواره رو به رشد بوده و در سال گذشته به حدود ۱۲ میلیارد دلار رسیده است.وی وجود هشت گذرگاه مرز زمینی بین دو کشور و استمرار تبادلات اقتصادی از جمله مشارکت در برگزاری سمینارها، همایش‌ها و نمایشگاه‌ها را نشان از هم تنیدگی اقتصادی دو کشور دانست و افزود: ایران طی سال‌های گذشته با صادرات خدمات فنی و مهندسی و اجرای پروژه‌های زیر بنایی سهم قابل توجهی در تقویت زیرساخت‌های عراق داشته است.

عقیل الهاشمی رئیس هیات استشاری اتحادیه صنایع عراق نیز ابراز امیدواری کرد که تجار و فعالان صنعتی ایران و عراق بالاترین همکاری ها را باهم داشته باشند.

وی افزود: امیدواریم در سال‌های آینده همکاری‌های دو کشور در زمینه صنعتی توسعه یابد و با مشارکت همدیگر بتوانیم صنایع ایران و عراق را پیشرفت دهیم.

 

همچنین دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به جایگاه بخش خصوصی در ساختار اقتصادی ایران اظهار داشت: ۹۰ درصد حجم مبادلات تجاری ایران و عراق توسط بخش خصوصی انجام می شود و به نمایندگی از بخش خصوصی ایران دست همکاری با تجار و فعالان بازرگانی عراق دراز می کنیم.

"جهانبخش سنجابی شیرازی" با بیان اینکه بودجه بخش های عمرانی و سازندگی عراق در سه سال آینده با رشد مواجه است، افزود: جمهوری اسلامی ایران منبع قابل اعتمادی برای اجرای پروژه های عمرانی و سازندگی در عراق است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ شرکت ایرانی در سومین نمایشگاه چابک تجاری ایران در عراق حضور یافته اند، گفت: این جمع کوچکی از توانمندی های اقتصادی ایران است که در هشت گروه کاری دستاوردهای خود را به نمایش گذاشته اند.

دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق افزود: حدود ۱۵ میلیارد دلار از ۶۵ میلیارد دلار واردات سال گذشته عراق در این هشت گروه کاری که تجار ایرانی در این نمایشگاه شرکت کرده اند، اختصاص دارد.

وی برگزاری این نمایشگاه را فرصت خوبی برای فعالان بازرگانی عراق که تمایل به همکاری با شرکت های ایرانی دارند، دانست و افزود: معتقدیم که برای بازرگانی پایدار بین دو کشور باید به سمت تجارت دو جانبه گام برداریم و بخش خصوصی ایران در این راستا از آمادگی کامل برخوردار است.

 

 

 

 

در مراسم افتتاحیه این رویداد، مدیران چند شرکت صاحب نام کشور در حوزه های مختلف به معرفی توانمندی های خود پرداختند و تیزر کوتاهی از فعالیت های آنها برای حضار به نمایش در آمد.

 

 

 

 

 

به گزارش سه شنبه ایرنا، در این نمایشگاه که به مدت ۲ روز برگزار می شود، بیش از ۵۰ شرکت ایرانی توانمندی‌های خود در زمینه های صنایع بسته بندی و چاپ، شوینده ها، مواد غذایی، تجهیزات کشاورزی، خدمات فنی و مهندسی، پتروشیمی، تجهیزات دارویی و ظروف یکبار مصرف را به نمایش گذاشته اند.

«اصغر عباس پور» مدیر موسسه «تسهیلگران تجارت فردا» در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه گفت: برگزاری این نمایشگاه باعث آشنایی و ارتباط بیشتر تجار و بازرگانان ایرانی از توانمندی های دو کشور در زمینه های اقتصادی می شود.

وی با اشاره به وجود هشت گذرگاه مرزی بین دو کشور گفت: با توجه به مسافت کم و قیمت مناسب محصولات ایرانی باید از ظرفیت بازار عراق به منظور توسعه تعاملات بیشتر استفاده کنیم.

مدیر موسسه «تسهیلگران تجارت فردا» یکی از اهداف برگزاری این نمایشگاه به شکل «شو روم» را کاهش هزینه ها بیان کرد و افزود: برپایی این نوع نمایشگاه ها نسبت به نمایشگاه های بزرگ، هزینه های کمتری را برای تجار شرکت کننده در پی دارد.

وی ابراز امیدواری کرد که در طول سال تعداد بیشتری از این نمایشگاهها بین دو کشور برگزار شود تا تجارت پایدار بین ایران و عراق به وجود آید.

«عقیل هاشمی» رئیس هیات استشاری اتحادیه صنایع عراق نیز ابراز امیدواری کرد که تجار و فعالان صنعتی ایران و عراق بالاترین همکاری ها را باهم داشته باشند.

وی افزود: امیدواریم در سال‌های آینده همکاری‌های دو کشور در زمینه صنعتی توسعه یابد و با مشارکت همدیگر بتوانیم صنایع ایران و عراق را پیشرفت دهیم.

همچنین دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به جایگاه بخش خصوصی در ساختار اقتصادی ایران اظهار داشت: ۹۰ درصد حجم مبادلات تجاری ایران و عراق توسط بخش خصوصی انجام می شود و به نمایندگی از بخش خصوصی ایران دست همکاری با تجار و فعالان بازرگانی عراق دراز می کنیم.

«جهانبخش سنجابی شیرازی» با بیان اینکه بودجه بخش های عمرانی و سازندگی عراق در سه سال آینده با رشد مواجه است، افزود: جمهوری اسلامی ایران منبع قابل اعتمادی برای اجرای پروژه های عمرانی و سازندگی در عراق است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ شرکت ایرانی در سومین نمایشگاه چابک تجاری ایران در عراق حضور یافته اند، گفت: این جمع کوچکی از توانمندی های اقتصادی ایران است که در هشت گروه کاری دستاوردهای خود را به نمایش گذاشته اند.

دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق افزود: حدود ۱۵ میلیارد دلار از ۶۵ میلیارد دلار واردات سال گذشته عراق در این هشت گروه کاری که تجار ایرانی در این نمایشگاه شرکت کرده اند، اختصاص دارد.

وی برگزاری این نمایشگاه را فرصت خوبی برای فعالان بازرگانی عراق که تمایل به همکاری با شرکت های ایرانی دارند، دانست و افزود: معتقدیم که برای بازرگانی پایدار بین دو کشور باید به سمت تجارت دو جانبه گام برداریم و بخش خصوصی ایران در این راستا از آمادگی کامل برخوردار است.

 
 

 همایش توسعه‌پایدار تجارت ایران و عراق در افق ۲۰۲۵  توسط مؤسسه تسهیلگران تجارت فکرفردا و با همکاری اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد. در این همایش مسوولان ایرانی و عراقی و همچنین نمایندگان بخش‌خصوصی بر اهمیت رابطه تجاری ایران و عراق تاکید کردند و راهکارهای افزایش حجم تجارت میان دو کشور را موردبررسی قرار دادند.

کشور عراق در ۲۰سال ‌‌‌‌‌‌گذشته رابطه بسیار نزدیکی با ایران در حوزه‌های سیاسی، امنیتی، فرهنگی و اقتصادی داشته‌‌‌‌‌‌است. تبلور این رابطه مطلوب را می‌توان در میزان مبادلات تجاری دو کشور جست‌وجو کرد.

در سال‌های گذشته عراق یکی از شرکای تجاری مهم ایران محسوب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده‌‌‌‌‌‌است. در سال‌‌‌‌‌‌۱۴۰۱ حجم صادرات ایران به این کشور بیش از ۱۰‌‌‌‌‌‌میلیارد دلار بوده که چیزی در حدود ۲۰‌‌‌‌‌‌درصد از حجم صادرات ایران است. همچنین در ۵ ماهه ابتدای امسال میزان صادرات ایران به این کشور معادل ۵/ ۳میلیارد دلار محاسبه‌‌‌‌‌‌شده که رشد ۵/ ۱۸‌‌‌‌‌‌درصدی را نسبت به مدت مشابه سال‌‌‌‌‌‌گذشته نشان می‌دهد.

 

این رشد صادرات در حالی صورت‌‌‌‌‌‌گرفته که در همین مدت صادرات ایران به سایر کشورها کاهش قابل‌توجهی داشته‌است، بنابراین این آمارها به روشنی نشان‌دهنده اهمیت استراتژیک کشور عراق در نقشه تجارت ایران است.

 

با این حال چالش‌هایی در رابطه تجاری میان ایران و عراق نیز وجود دارد. یکی از مهم‌ترین مسائل در رابطه با تجارت دو کشور آن است که گرچه عراق یکی از مهم‌ترین بازارها برای ایران است، اما حجم واردات ۲۶۳‌میلیون دلاری ایران از عراق نشان می‌دهد که تاکنون منافع مشترک میان ایران و عراق ایجاد نشده‌است. عمده کشورهایی که تجارت بالایی با عراق دارند تلاش دارند تا با واردات کالا، انگیزه این کشور را برای تجارت افزایش دهند.

در همین رابطه در این همایش سخنرانان بر اهمیت نهادسازی و ایجاد بانک مشترک برای تسهیل تجارت تاکید کردند. همچنین توسعه پروژه‌های مشترک خصوصا در بخش مواد غذایی از دیگر مواردی است که سخنرانان بر لزوم آن توافق داشتند. علاوه‌بر این، مسوولان اتاق ایران و عراق اعتقاد دارند در صورتی‌که موانع صادراتی به عراق از میان برداشته شود، حجم تجارت ایران و عراق می‌تواند به ۳۰‌میلیارد دلار افزایش پیدا کند.

اهمیت نهادسازی

یکی از سخنرانان این همایش مدیرکل دفتر غرب آسیا سازمان توسعه‌تجارت، فرزاد پیلتن بود که در صحبت‌های خود به اهمیت استراتژیک تجارت با عراق اشاره و تاکید کرد برای توسعه‌تجارت با این کشور در بلندمدت باید نهادسازی را در دستور کار قرار داد. او در همین رابطه گفت: «عراق شریک اول گروه تجاری ما در جهان و شریک اول ما در حوزه برق آسیا است.»

مدیرکل دفتر غرب آسیا سازمان توسعه‌تجارت افزود: «هر هفته یک رویداد در ایران در ارتباط با عراق درخصوص اعزام هیات‌تجاری و بر‌‌گزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌ها توسط بخش‌های خصوصی و دولتی برگزار می‌شود که این موضوع ناشی از اهمیت تجارت با عراق است.»

 

پیلتن همچنین گفت: «ما ۵ نقطه مرزی با عراق داریم و تجاری که مسلط به زبان عربی هستند که در تجارت با عراق نسبت به ترکیه برای ما مزیت به‌شمار می‌رود.»

او افزود: «تجارت پایدار با عراق و برقراری موازنه تجاری با عراق از سمت دولت نیز دارای اهمیت است، پس این موضوع در دستور کار است و در برنامه‌‌‌‌‌‌ها این دو هدف وجود دارند. دولت تلاش می‌کند تا به این هدف دست‌یابیم.»

 این مقام مسوول با اشاره به هدف‌گذاری برای رسیدن به تجارت ۲۰‌میلیارد دلاری به عراق گفت: «آنچه در سازمان توسعه‌تجارت برای رسیدن به این هدف در دستور کار قرارگرفته، نهادسازی است. ما تصمیم گرفتیم در دولت جدید با مشارکت بخش‌خصوصی اقدام به تاسیس نهادهای جدید کنیم از جمله تشکیل مراکز تجاری که این امر می‌تواند به اندازه چند رایزن تجاری در خدمت تجار باشند. همچنین ما به تقویت شرکت‌های مدیریت صادرات تاکید داریم و شرکت‌های بخش‌خصوصی را در این زمینه شناسایی کرده‌‌‌‌‌‌ایم.»

او افزود: «تولید مشترک هم به پایداری تجارت ایران و عراق کمک می‌کند لذا مناقصه‌‌‌‌‌‌های کشور عراق را از طریق رایزن بازرگانی دریافت و منعکس می‌کنیم و دولت هم حمایت می‌کند که به تولید مشترک برسیم.»

مدیرکل دفتر غرب آسیا سازمان توسعه‌تجارت گفت: «ایجاد نهادهای مشترک از جمله ایجاد بانک مشترک، ایجاد منطقه آزاد مشترک و ایجاد شرکت حمل‌ونقل مشترک برای توسعه‌پایدار در دستور کار قرار دارد و امیدواریم که این موضوعات به توسعه‌تجارت کمک کند.»

عزم ملی لازمه توسعه‌تجارت با عراق

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق، یحیی آل‌اسحاق، سخنران دیگر این همایش بود. او در سخنان خود به توسعه بازار عراق در سال‌های آتی اشاره و تاکید کرد برای این منظور باید برنامه‌ریزی در دستور کار قرار گیرد. آل‌اسحاق در همین رابطه گفت: «روابط تجاری ایران و عراق در کوتاه و بلندمدت یک رابطه استراتژیک است و حجم معاملات تجاری ایران و عراق می‌تواند به ۲۰‌میلیارد دلار برسد و بعضا گفته می‌شود امکان افزایش آن تا ۳۰‌میلیارد دلار وجود دارد، ضمن اینکه این حرف شعار نبوده و کاملا دست‌یافتنی است.»

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق با بیان اینکه فعالان اقتصادی، صاحبان خدمات و صنایع ما می‌توانند بهترین استفاده را از تجارت با عراق کسب کنند، افزود: «ما فرصت صادرات به کشورهای CIS را در گذشته داشتیم اما آن را از دست دادیم، بنابراین نباید این فرصت تجاری را در رابطه با عراق نیز از دست بدهیم.»

او با تاکید بر اینکه بازار عراق تا ۱۵سال‌دیگر از بهترین فرصت صادراتی برخوردار است، گفت: «اما این فرصت‌ها دست‌یافتنی است. البته باید این نکته را درنظر گرفت که رقبای سرسختی داریم که با امن‌شدن عراق به‌دنبال آن هستند تا این مزیت را از ما بگیرند، لذا بهره‌مندی از این بازارها سخت است و بنابراین برای حضور در این بازار وسیع باید متناسب با واقعیت‌ها عمل کنیم زیرا در غیر‌این‌صورت آن را از دست خواهیم داد.»

آل‌اسحاق افزود: «برای موفقیت در بازار عراق ۳شرط شناخت واقعی، روحیه و عزم و انجام اقدامات حرفه‌ای نیاز است. لازم است که واقعیت‌های بازار عراق را نسبت به وضعیت خودمان بشناسیم و اگر آن را به‌روز نکنیم؛ در واقع به نتیجه‌ای نخواهیم رسید.

همچنین بیش از ۵۰‌درصد از موفقیت در بازار بستگی به عزم و اراده فعالان اقتصادی دارد و قطعا با نداشتن عزم کافی نمی‌توان وارد این بازار شد.»

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق با بیان اینکه بازار عراق سنگلاخ است و برای توسعه‌تجارت با این کشور نیازمند عزم جدی هستیم، گفت: «سال گذشته با وجود تمام مشکلات ۱۱‌میلیارد دلار صادرات به عراق داشتیم، بنابراین عده‌ای که بتوانند الزامات را فراهم کنند در این بازار موفق خواهند بود. بهره‌مندی از بازار عراق مانند هر بازار دیگری نیازمند اقدامات حرفه‌‌‌‌‌‌ای است و لازم است سازمان‌ها و نهادها کارهای مرتبط با خودشان را برای توسعه‌تجارت با این کشور فراهم کنند.»

آل‌اسحاق افزود: «بنابراین برای رسیدن به موفقیت و توسعه‌تجارت با عراق هم فعالان اقتصادی و هم بخش‌های دولتی باید اقدامات متناسبی انجام دهند، ضمن اینکه فعالان بخش‌خصوصی باید ریسک این بازار و بازارهای تجاری را بپذیرند.»

اهمیت متعادل‌شدن تراز تجاری

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، جهانبخش سنجابی‌شیرازی سخنران دیگر همایش راهکارهای توسعه‌تجارت پایدار ایران و عراق در افق ۲۰۲۵ بود. سنجابی‌شیرازی در صحبت‌های خود به اهمیت تعادل در تراز تجاری با عراق تاکید کرد و گفت: «در همایش امروز می‌خواهیم آینده روابط تجاری ایران و عراق را در افق ۲۰۲۵ بسنجیم و جایگاه خودمان را در این بازار پیش‌بینی کنیم. در حال‌حاضر تراز تجاری ما با عراق ۱۰‌میلیارد دلار است که ۹۵‌درصد آن به نفع ما است اما لازم است پیش‌بینی کنیم که با توجه به اتفاقات و رویدادها و اقدامات، وضعیت تجاری ما با عراق چگونه است.»

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به اهمیت تجارت ایران و عراق گفت: «ما در این بازار لازم است خودمان را حفظ کنیم و لازم است با آینده‌نگری و برنامه‌‌‌‌‌‌ریزی پیش‌بینی‌های لازم برای حضور در این بازار را با توجه به رقبا داشته باشیم.»

سنجابی‌شیرازی افزود: «از هر ۵ دلار صادرات ما یک دلار آن مربوط به صادرات به عراق است، بنابراین اگر پیش‌بینی‌های لازم و آینده‌نگری برای آینده تجارت با عراق را نداشته باشیم و این بازار را از دست بدهیم؛ یعنی ۲۰‌درصد تجارت را از دست می‌دهیم. در تجارت پیش‌روی ایران و عراق ما باید آینده‌نگری کنیم که آیا همگرایی فعلی را خواهیم‌داشت و آیا مجموعه محیط خاورمیانه به سمت امنیت می‌رود.»

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق همچنین گفت: «ما در نهایت دو سناریو برای تجارت با عراق در سال‌۲۰۲۵ داریم و باید مفروض ذهنی ما به سمت سناریوی تجارت طلایی پیش‌رود و برای این کار لازم است تراز تجاری را بالانس کنیم و به سمت تجارت ترجیحی پیش‌برویم.»

او افزود: «در کوتاه‌مدت تجارت ما با عراق خوب خواهد بود و حتی تا سال‌۲۰۲۵ ایده‌آل است اما در بلندمدت با توجه به شرایط، وجود رقبا و سایر مسائل و کنش‌گری عراقی‌ها تجارت ما با عراق سخت خواهد بود و لازم است برای حفظ بازار آینده بازار عراق برنامه‌ریزی و آینده‌نگری داشته باشیم. اگر همین دست‌فرمان را در بازار عراق داشته باشیم نباید امیدوار به توسعه‌تجارت با عراق باشیم.»

منبع: دنیای اقتصاد

برگزاری سه نمایشگاه چای و قهوه، غلات و شیرینی و شکلات تهران درحالی  به پایان رسید که شرکت کننده ها معتقدند حضور در این رویدادها موجب تسهیل ورود به بازارهای صادراتی به خصوص حوزه خلیج فارس می شود.

پانزدهمین نمایشگاه صنعت غلات، آرد و نان و همچنین بیست و دومین دوره نمایشگاه بین المللی شیرینی و شکلات در کنار دهمین نمایشگاه نوشیدنی ها، چای، قهوه و صنایع وابسته در حالی به پایان رسید که به مدت ۴ روز پذیرای بازدیدکنندگان داخلی و خارجی بوده است.
 
صنعت غذایی کشور جزو صنایع پویایی است که تولید کننده های این بخش نیز همانند دیگر حوزه ها با چالش های بسیاری در فرایند تولید و فروش خود مواجه هستند با این وجود به نظر می رسد امسال رویدادهای مرتبط با این صنعت با استقبال بالایی از سوی دیگر فعالان و عموم مردم روبرو می شود و این خود می تواند عاملی برای رشد این بخش محسوب شود.
 
 
نمایشگاه صنعت غلات، آرد و نان در شرایطی امسال برگزار شد که اصلی ترین تولید کننده ها و فعالان این بخش یعنی گندمکاران، صاحبان کارخانجات آرد، نانوایان و غیره همگی درگیر مسائل خاص خود هستند به طوری که این روزها بحث پرداخت مطالبات پیشین گندمکاران و از آنطرف بحث قیمت گذاری محصول گندم برای سال زراعی جدید مطرح است و گندمکاران از یکسو چشم انتظار دریافت مطالبات خود هستند و از سوی دیگر منتظر نرخ نهایی اعلامی خرید تضمینی سال جدید هستند. این در حالی است که نانوایان نیز نسبت به قیمت نان ماه ها است معترض هستند و معتقدند دولت باید قیمت جدید نان را در ابتدای سال تعیین و اعلام می کرد.
 
نمایشگاه موجب رشد حرفه ای و علمی شرکت ها می شود
 
با وجود تمام این مسائل رویدادهای غذایی نامبرده به مدت چهار روز در محل محل نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شده و امروز به پایان می رسد و شرکت کننده ها معتقدند جمع شدن در چنین رویدادهایی می تواند زمینه تعاملات بیشتر را با فعالان داخلی و خارجی فراهم نماید.
 
محمدرضا خواجه استاد دانشگاه اصفهان و پیشرو در احیای مجدد نان سبوس دار در کشور به عنوان یک غرفه دار در این خصوص به خبرنگار بازار می گوید: نمایشگاه محل همگرایی، تعامل و تکامل همه ما در رشته هایی است که در آن فعالیت داریم. به این معنا که غالبا نمایشگاه موجب رشد حرفه ای و علمی شرکت کننده ها می‌ شود.
 
نقره عضو هیات مدیره تعاونی نان های فانتزی تهران: امسال ارائه ماشین آلات با کیفیت صنف نان در این نمایشگاه موجب رونق نمایشگاه غلات، آرد و نان شده است
 
علیرضا نقره عضو هیات مدیره تعاونی نان های فانتزی تهران نیز این دوره از نمایشگاه را خوب ارزیابی می کند و می گوید: پویایی این نمایشگاه به دلیل پررونق شدن صنعت ماشین آلات نان است. در واقع مایه خوشحالی است می‌ بینیم صنعت رو به پیشرفت است و بنده فکر می کنم بحث تحریم‌ ها موجب شده صنعتگر ما رشد کند. به نحوی که الان می ‌بینیم هستند تولید کننده هایی در صنف ماشین آلات نان که اعلام می‌ کنند یک سال بدون قید و شرط ماشین آلات خود را گارانتی می‌ کنند! این حرف نشان از باکیفیت بودن این ماشین آلات و رشد این صنف دارد. به خصوص اینکه با توجه به اوضاع بد کارگری در انواع رسته های نان، ماشین آلات نقش مهمی دارد و لذا رونق این نمایشگاه نیز نشات گرفته از این امر است.
 
کشورهای همسایه در پی خرید ماشین آلات صنف نان ایران
 
حمید راشدی، از دیگر غرفه داران در نمایشگاه و تولید کننده ماشین آلات نان سنتی نیز در این خصوص به بازار می گوید: امسال نمایشگاه بسیار خوب است و استقبال بالا و به طور کلی کیفیت این رویداد غذایی بالا است آن هم به این دلیل که سطح رقابت ها بالا است؛ به این معنا که شرکت هایی که آمده اند بسیار متنوع هستند و این به نفع مشتریان است چون با افزایش تولید کننده ها قطعا دنبال با کیفیت ترین ها هستند و دلیل اصلی رونق هم زیاد بودن تعداد شرکت ها است.
 
 
ضمن اینکه از کشورهای همسایه زیاد به ما مراجعه کرده اند کشورهایی مثل عراق، ترکیه، آذربایجان، افغانستان که ذائقه شان به ما نزدیکتر است. از سوی دیگر برخی کشورها هم مراجعه کرده اند که هدف آنها از خرید این ماشین آلات نان سنتی پوشش دادن نیاز ایرانی های ساکن در آن کشورها است.
 
تسهیل ورود به بازارهای خارجی از نتایج مثبت حضور در نمایشگاه ها است
 
اصغر قاسم نژاد از دیگر غرفه داران در این نمایشگاه ها است که هر سه رویداد را خوب ارزیابی می کند و به بازار می گوید: نمایشگاه امسال خوب بود از نظر زیاد بودن بازدید کننده های داخلی به خصوص استقبال بالا است. همچنین مشتریان خارجی زیاد به ما مراجعه می کنند که این تعاملات برای تسهیل صادرات و وارد شدن به بازارهای خارجی خوب است. به طوری که خریدارانی از عراق، پاکستان افغانستان و عمان از غرفه ما و محصولاتی که ارائه می دهیم بازدید کردند و غالبا دنبال محصولات نهایی ما بودند به خصوص اینکه این کشورها چندان در حوزه تولید لواشک فعال نیستند.
 
حضور پررنگ بازدیدکننده های غیر تخصصی در سه نمایشگاه غذایی
 
بر اساس این گزارش در حالی سه نمایشگاه به طور همزمان از ۱۶ تا ۱۹ شهریور ماه برگزار می شود که عرضه محصولاتی همچون انواع نوشیدنی ها، قهوه، شیرینی و شکلات موجب شده عموم مردم نیز در این نمایشگاه حضوری بیش از دیگر رویدادها داشته باشند. این اتفاق از یکسو برای برگزار کننده ها خوشحال کننده است و از سوی دیگر برخی غرفه داران را گلایه مند کرده است و معتقدند برگزار کننده باید بازدید کننده ها را رصد کند تا افراد متفرقه ای که نفعی برای رونق کسب و کار آنها ندارد وارد نمایشگاه نشوند. 
 
رضا آقایی مدیرعامل شرکت ماشین آلات بسته بندی انواع محصولات غذایی حاضر در نمایشگاه است که به بازار می گوید: امسال نمایشگاه نسبتا ضعیف است چون بازدید کننده ها تخصصی و واقعی نیستند و غالبا مردم عادی هستند که برای تفریح و گذراندن وقت آمده اند. به خصوص اینکه نمایشگاه نوشیدنی و شیرینی جات است و برای مردم عادی جذاب ‌تر است. لذا به نظر بنده آن انتظاری که از حضور در این رویداد بزرگ غذایی داشتیم مانند آنچه در نمایشگاه اگروفود رخ داد، محقق نمی شود.
 
ورود به بازارهای حوزه خلیج فارس با حضور در نمایشگاه ها
 
با این وجود فرهاد زمانی، از دیگر غرفه داران در این نمایشگاه معتقد است بازدیدکننده های داخلی و خارجی علت اصلی رونق این نمایشگاه ها هستند. او به بازار می گوید: خوشبختانه امسال بازدید کننده از کلیه استان های کشور داریم ضمن اینکه غالبا از کشورهای عربی همچون عراق، قطر، عمان هم به ما مراجعه می کنند و این اتفاق نیکویی است به خصوص که راه یافتن به بازار کشورهای حاشیه خلیج فارس به دلیل نزدیک بودن و همچنین شباهت های فرهنگی و ذائقه ها می تواند راحت تر صورت بگیرد.
 

امکان رساندن تجارت ایران و عراق به ۲۰میلیارد دلار وجود دارد؛ شعار نیست. واقعیت است.

 

به گزارش  خبرگزاری صدا و سیما، یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در نشست تعامل اقتصاد و رسانه، نقش و کارکرد رسانه در توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق، آینده‌نگری روابط ایران و عراق و ابعاد دیپلماسی اقتصادی، اظهار داشت: دیپلماسی اقتصادی هنر استفاده از ابزار اقتصادی در جهت منافع سیاسی و چگونگی استفاده از ابزار سیاسی در جهت اقتصاد کشور است.
 
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق افزود: مطالعات نشان داده است دیپلماسی اقتصادی رابطه مستقیم بین روابط استراتژی تجاری اقتصادی با توسعه و امنیت کشورها دارد؛ به طوری که در کشورهای توسعه یافته درآمد حاصل آنها از بازرگانی به تولید ناخالص داخلی ۸۰ درصد به بالا و در کشورهای در حال توسعه حدود ۵۰ درصد و در کشورهای عقب افتاده بین ۲۰ تا ۳۰ درصد است.
 
آل‌اسحاق ادامه داد: بنابراین نحوه حضور در روابط اقتصادی دنیا نقش مؤثری در حوزه‌های سیاسی‌، فرهنگی و اقتصادی دارد و بنابراین لازم است بررسی شود که از بعد انقلاب جایگاه ما در این حوزه چگونه بوده است، که متأسفانه در این حوزه یعنی جایگاه ما در دیپلماسی اقتصادی آن چیزی نیست که باید باشیم.
 
رئیس اتاق مشترک ایران و عراق تصریح کرد: البته اقداماتی در این حوزه آغاز شده و تازه به آنجا رسیده‌ایم که این موضوع بیان و گفته می‌شود که دیپلماسی اقتصادی یا روابط اقتصادی با کشورها نقش عمده در حاکمیت کشور دارد.
 
وی افزود: با توجه به ضرورت موضوع دیپلماسی اقتصادی، اکنون اقداماتی انجام شده و عضویت ما در نهادهای بین‌المللی از جمله بریکس، شانگهای، اکو و غیره رقم خورده است، اما این کافی نیست و برای بهره‌گیری از این عضویت‌ها باید الزامات آن فراهم شود.
 
آل اسحاق گفت: با توجه به ضرورت توسعه دیپلماسی اقتصادی، پیشنهادی به معاون اول رئیس‌جمهور ارائه شده مبنی بر اینکه دبیرخانه یا شورای دیپلماسی اقتصادی تشکیل شود که این شورا زیر نظر معاون اول باشد که اختیارات خود را از شورای امنیت ملی یا رؤسای سه قوه بگیرد، به‌طوری که وقتی که در آنجا تصمیمی اتخاذ شد دیگر کسی نتواند آن تصمیم را اجرایی نکند.
 
وی در ادامه افزود: سال گذشته حدود ۱۰ میلیارد و پانصد میلیون دلار به کشور عراق صادرات داشته‌ایم و در ۵ ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۸.۵ درصد رشد صادرات داشته‌ایم.
 
رئیس اتاق مشترک ایران و عراق تصریح کرد: با توجه به فضای موجود امکان رسیدن به تجارت ایران و عراق به ۲۰ میلیارد دلار فراهم است و بازار عراق برای ایران و کشورهای همسایه تا ۱۵ سال آینده یک بازار مهم به شمار می‌رود.
 
وی افزود: همانطور که بازار عراق دارای فرصت است، اما در این بازار تهدیدهایی نیز وجود دارد که لازم است برای بهره‌گیری از فرصت‌ها مسائل امنیتی عراق حل شود. اگر این مسائل حل شود این کشور در حوزه اقتصاد به یک کشور قوی تبدیل خواهد شد.
 
آل اسحاق اظهار داشت: اگر عراق به کشور امنی از نظر سرمایه‌گذاری تبدیل شود، رقبای اقتصادی ما به این کشور ورود جدی خواهند کرد لذا لازم است زیرساخت استفاده از فرصت‌ها در عراق را هر چه سریع‌تر فراهم کنیم.
 

دنیای‌اقتصاد: معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به بررسی وضعیت تجارت با افغانستان پرداخته است.

 
این مطالعه با هدف بررسی دقیق وضعیت تجارت افغانستان، به‌ویژه پس از ورود طالبان به این کشور در سال‌۲۰۲۱ انجام شده‌است. بر اساس این گزارش، شرکای اصلی صادرات افغانستان شامل هند، پاکستان، چین، ترکیه، امارات، ایران، عراق و آلمان است. همچنین شرکای اصلی واردات افغانستان شامل ایران، چین، پاکستان، قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، هند، مالزی و ژاپن می‌شود.

مهم‌ترین اقلام صادراتی افغانستان در سال‌۲۰۲۲ نیز بخشی از این گزارش را به خود اختصاص داده‌است. «محصولات صنعت آسیاب؛ نشاسته، اینولین، گلوتن گندم»، «چربی‌ها و روغن‌های حیوانی، گیاهی یا میکروبی و چربی‌های خوراکی آماده...»، «غلات»، «محصولات دارویی»، «سوخت‌های معدنی، روغن‌های معدنی و محصولات حاصل از تقطیر آنها؛ مواد قیری؛ معدنی...»، «ماشین‌آلات تجهیزات الکترونیک و قطعات آنها؛ ضبط و تولیدکننده صدا، تلویزیون...»، «سبزی‌های خوراکی و ریشه‌ها و...»، «قند و شکر و شیرینی»، «وسایل نقلیه غیر‌ از آهن یا تراموا و قطعات و لوازم جانبی آنها» و «لاستیک و مصنوعات آن» ۱۰ کالای برتر وارداتی افغانستان محسوب می‌شوند که در مجموع ۵/ ۶۶درصد از کل سهم واردات این کشور را به خود اختصاص داده‌اند. ارزش مجموع این ۱۰قلم کالا به ۳/ ۳۱۱۷میلیون دلار می‌رسد.

بر اساس این گزارش ۱۰ کشور اصلی صادرکننده به افغانستان در سال‌۲۰۱۹ نیز معرفی شده‌اند. ایران نخستین کشور صادرکننده به افغانستان در این سال‌بوده که سهم ۴/ ۱۸درصدی را به خود اختصاص داده‌است. جالب آنکه چین در رتبه دوم و بعد از ایران قرارگرفته و سهم ۱/ ۱۷‌درصدی دارد. پاکستان با سهم ۶/ ۱۵‌درصدی در رتبه بعدی، قزاقستان با سهم ۶/ ۷‌درصدی، ازبکستان با سهم ۳/ ۶‌درصدی، ترکمنستان با سهم ۱/ ۶‌درصدی، هند با سهم ۰/ ۶‌درصدی، مالزی با سهم ۷/ ۴‌درصدی، ژاپن با سهم ۰/ ۳درصدی و روسیه با سهم ۴/ ۲درصدی در رتبه‌های بعدی قرارگرفته‌اند. مجموع ارزش واردات این ۱۰کشور به افغانستان از کل واردات این کشور در سال‌۲۰۱۹ معادل ۱/ ۸۷‌درصد بوده‌است.

 

مهم‌ترین اقلام صادراتی افغانستان در سال‌۲۰۲۲ را «میوه و آجیل خوراکی، پوست مرکبات یا خربزه»، «سوخت‌های معدنی، روغن‌های معدنی و محصولات حاصل از تقطیر آنها؛ قیری؛ معدنی...»، «پنبه»، «سبزی‌های خوراکی و ریشه‌ها و...»، «لاک؛ صمغ‌ها، رزین‌ها و سایر شیره‌ها و عصاره‌های گیاهی»، «نمک، گوگرد؛ خاک و سنگ، مواد گچ کاری، آهک، سیمان»، «قهوه، چای، ماته و ادویه‌جات»، «فرش و سایر کفپوش‌های نساجی»، «دانه‌های روغنی و میوه‌های روغنی، غلات؛ دانه‌ها و میوه‌های مختلف، صنعتی یا دارویی» و «آهن و فولاد» تشکیل می‌دهند که این کالاها ۷/ ۹۴‌درصد ارزش صادرات افغانستان در سال‌مذکور را به خود اختصاص داده‌اند.


 در عین‌حال ۱۰کشور اصلی واردکننده از افغانستان نیز در سال‌۲۰۱۹ در این گزارش مورد تحلیل قرارگرفته که ارزش صادرات افغانستان به این کشورها ۴/ ۹۷‌درصد ارزش کل صادرات افغانستان در این سال‌است. این کشورها به ترتیب شامل هند با سهم ارزشی ۵/ ۴۷‌درصد، پاکستان با سهم ارزشی ۵/ ۳۴درصد، چین با سهم ارزشی ۶/ ۳درصد، ترکیه با سهم ارزشی ۹/ ۲درصد، امارات با سهم ارزشی ۷/ ۲درصد، ایران با سهم ارزشی ۷/ ۱درصد، عراق با سهم ارزشی ۷/ ۱‌درصد، آلمان با سهم ارزشی ۴/ ۱درصد، عربستان با سهم ارزشی ۱/ ۱‌درصد و آمریکا با سهم ارزشی ۳/ ۰‌درصد است.

روند تجارت ایران و افغانستان

در این گزارش گریزی به روند تجارت ایران و افغانستان زده‌شده که نشان می‌دهد بیشترین ارزش صادراتی ایران به این کشور طی سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۸ به ارزش ۷/ ۲۹۲۶‌میلیون دلار بوده‌است، پس از سال‌۲۰۱۸ در سال‌۲۰۱۹ این روند کاهشی شده و در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ مجددا افزایش‌یافته و به رقم ۶/ ۱۸۳۸‌میلیون دلار در سال‌۲۰۲۱ رسیده است.

 
 
 

مهم‌ترین اقلام صادراتی ایران به افغانستان در سال‌۲۰۲۱ «سوخت‌های معدنی، روغن‌های معدنی و محصولات حاصل از تقطیر آنها، مواد قیری و معدنی»، «آهن و فولاد»، «پلاستیک و مصنوعات از آن»، «میوه و آجیل خوراکی، پوست مرکبات یا خربزه»، «سبزی‌های خوراکی، ریشه‌ها و...»، «آماده‌سازی غلات، آرد، نشاسته یا شیر محصولات شیرینی‌پزی»، «محصولات لبنی؛ تخم پرندگان، عسل طبیعی، محصولات خوراکی با منشأ حیوانی»، «فرش و سایر کفپوش‌های نساجی»، «مواد شیمیایی آلی» و «آماده‌سازی سبزی‌ها، میوه‌ها، آجیل‌ها یا سایر قسمت‌های گیاهان» هستند. این ۱۰ قلم کالا ۱/ ۷۵درصد از کل صادرات ایران به افغانستان را تشکیل می‌دهند.

ارزش‌کل صادرات ایران به افغانستان در رشته‌های محصولات منتخب در سال‌۲۰۲۰، معادل ۲/ ۷۵۸‌میلیون دلار بوده که این رقم در سال‌۲۰۲۱ به ۱۰۵۶‌میلیون دلار افزایش‌یافته و در سال‌۲۰۲۲ صفر شده‌است. صادرات مواد نسجی و مصنوعات از این مواد پوست خام، چرم... در سال‌۲۰۲۱ کاملا متوقف ‌شده‌است. همچنین رشد ۱۱۳۴‌درصدی صادرات محصولات معدنی ایران به افغانستان در سال‌۲۰۲۱ ثبت‌شده، اما در سال‌۲۰۲۲ به صفر رسیده است.

بخشی از این گزارش به تحلیل تجارت پاکستان و افغانستان اختصاص دارد. در بین رشته فعالیت‌های منتخب موردبررسی صادراتی از پاکستان به افغانستان، محصولات صنایع شیمیایی، غذایی و معدنی به ترتیب ارزش صادراتی معادل ۳/ ۱۲۲، ۹/ ۸۷ و ۱/ ۸۵‌میلیون دلار در سال‌۲۰۲۰ داشته‌اند.

صادرات محصولات مواد نسجی و مصنوعات از این مواد، پوست خام چرم پاکستان به افغانستان در سال‌۲۰۲۲ نسبت به ۲۰۲۱ با رشد ۷/ ۷۷درصدی روبه‌رو بوده‌است.

همچنین رشد ۴۰‌درصدی صادرات وسایل نقلیه زمینی، هوایی، آبی و تجهیزات ترابری مربوط به آنها از سوی پاکستان به افغانستان در سال‌۲۰۲۲ نسبت به ۲۰۲۱ نکته دیگری از بررسی تجارت این دو کشور است. صادرات محصولات معدنی پاکستان به افغانستان در سال‌۲۰۲۲ نسبت به ۲۰۲۱ اما افت ۸/ ۲۰‌درصدی را تجربه‌کرده، در عین حال محصولات غذایی و نوشابه‌های پاکستانی به افغانستان در سال‌۲۰۲۲ نسبت به سال‌۲۰۲۰ رشد ۸۰‌درصدی را تجربه کرده‌اند. در بخش دیگری از این گزارش تحولات تجاری افغانستان و چین مورد ارزیابی قرارگرفته‌است که مهم‌ترین تحولات آن شامل رشد ۲۳۸‌درصد صادرات محصولات معدنی چین به افغانستان در سال‌۲۰۲۲ نسبت به سال‌۲۰۲۰ و قبل از حضور طالبان و دیگری رشد ۵/ ۴۵درصدی صادرات محصولات مواد نسجی و مصنوعات از این مواد پوست خام چرم در سال‌۲۰۲۲ نسبت به سال‌۲۰۲۱ است.

 

 

بدین‌وسیله به اطلاع صادرکنندگان محترم متقاضی شرکت در رویداد انتخاب صادرکننده نمونه ملی سال 1402 می‌رساند سازمان توسعه تجارت ایران، به رسم سال های گذشته و در راستای تحقق اهداف صادراتی و ارج نهادن به تلاش های قابل تقدیر فعالان در عرصه صادرات کالا و خدمات غیرنفتی و براساس معیارها و شاخص های مندرج در سامانه https://www.tpo.ir، درصدد شناسایی الگوهای موفق در بخش صادرات و معرفی آنان به عنوان صادرکننده ممتاز و نمونه ملی در سال 1402 در بیست و هفتمین سالروز ملی صادرات می باشد.

از علاقمندان درخواست می‌گردد از تاریخ 1402/06/06 لغایت تاریخ 1402/06/12 ضمن ثبت ‌نام الکترونیکی در پروفایل کاربری شرکت متقاضی بر روی سامانه https:/topexporters.tpo.ir ، نسبت‌ به تهیه و بارگذاری اسناد و مدارک مرتبط به استناد شاخص های ارزیابی اعلام شده در سامانه مربوطه اقدام نمایند. ضمناً با عنایت به اینکه در سال جاری فرآیند ثبت نام متقاضیان انتخاب صادرکنندگان ممتاز و نمونه ملی صرفاً از طریق سامانه به صورت الکترونیکی انجام می‌پذیرد، لذا از مراجعه حضوری به دبیرخانه انتخاب صادرکنندگان نمونه و ارسال فیزیکی مدارک و مستندات به این سازمان جداً اجتناب نمایند.

  شایان ‌ذکر است ثبت نام در سه دسته گروه‌های کالایی، محصول فناورانه و خدمات انجام خواهد پذیرفت و صرفا"دریافت خود اظهاری گروه خدمات متعاقبا" اطلاع رسانی و انجام خواهد شد. ضمناً تاریخ فوق الذکر غیرقابل تمدید بوده و پس‌ از پایان مهلت ثبت ‌نام و خوداظهاری متقاضیان، بلافاصله مرحله ارزیابی بنگاههای متقاضی و انتخاب برترین ها طی فرآیند الکترونیکی انجام خواهد پذیرفت.| سامانه جامع تجارت

صفحه2 از14

ساعات کار

  • شنبه - چهارشنبه: 08:00 - 16:00
  • پنجشنبه: 09:00 - 12:30

ارتباط با ما

  • تهران، خیابان ستارخان، خیابان کوثر دوم، بن بست مینو، پلاک 4، واحد 2
  • تلفن:02166563118-02166563164
  • فکس: 02166439694
  • واتس اپ: 09037977079
  • ایمیل: info@fftf.ir
Top