دنیای‌اقتصاد : مشتریان لوازم‌خانگی ایرانی در کدام کشورها متمرکز هستند؟ به گفته دست‌اندرکاران این صنعت، کشورهایی مانند عراق، ‌‌‌‌‌‌‌افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، ازبکستان و جمهوری‌آذربایجان مهم‌ترین مقاصد صادراتی لوازم‌خانگی ایران هستند. البته برخی از محدودیت‌ها نیز مانع از بازارگشایی لوازم‌خانگی شده است. در عین حال به‌نظر می‌رسد بازار قطعات لوازم‌خانگی هم در خارج از کشور رونق دارد.
 

به گفته رئیس انجمن قطعه‌سازان لوازم‌خانگی برخی از قطعات ایرانی به اروپا هم صادر می‌شوند.  بحث کیفیت لوازم‌خانگی، تولید داخل، ممنوعیت واردات لوازم خارجی در برهه‌‌‌‌‌‌‌ای بسیار بالا گرفت و جز قرارگرفتن در راس اخبار صنعتی و اقتصادی، به اخبار سیاسی هم وارد شد. ممنوعیت واردات لوازم‌خانگی خارجی با هدف حمایت از تولید داخلی محصولات مطرح شد، در واقع هدف این بود که با ایجاد انحصار در تولید هم کیفیت کالای تولید داخل بالا برود، هم کمیت آن تقاضای بازار را تامین کند و در عین حال میزانی هم برای فتح بازارهای خارجی باقی بماند. بر اساس آمار عملکرد تجاری سال‌جاری در فصل بهار امسال ۱۱۱‌میلیون دلار لوازم‌خانگی به بازارهای هدف ارسال شده است که هم از نظر وزن و هم از نظر ارزش نسبت به بهار سال‌گذشته رشد داشته است. در‌ ماه نخست ارزش صادرات لوازم‌خانگی ایران ۲۵‌میلیون دلار بوده است که با افزایش، در‌ماه اردیبهشت به ۴۲‌میلیون دلار و نیز در‌ماه بعدی یعنی خرداد نیز به ۴۴‌میلیون دلار رسیده است.

 بازار دست‌‌‌‌‌‌‌نخورده آمریکای‌جنوبی

 رئیس انجمن قطعه‌سازان لوازم‌خانگی به مقاصد صادرات این لوازم اشاره کرد و به «ایسنا» گفت: «کشورهای همسایه مثل عراق، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، ازبکستان و جمهوری‌آذربایجان از جمله مقاصد صادرات لوازم‌خانگی ایرانی هستند و به برخی کشورها مثل ترکیه، قطعات هم صادر می‌شود.‌»

مرسل صدیق درباره دیگر مقاصد صادراتی قطعات لوازم‌خانگی جز ترکیه گفت: «برخی شرکت‌ها شیرآلات را به اروپا، آلمان، انگلستان و فرانسه هم صادر می‌کنند. البته صادرات به برخی کشورها به دلیل مشکلات سیاسی متوقف‌شده است.‌» صدیق، جز کشورهای همسایه که هدف صادراتی کالاهای ایرانی هستند، از یک بازار دست‌‌‌‌‌‌‌نخورده نیز به‌عنوان مقصدی مناسب برای صادرات لوازم‌خانگی ایران سخن گفت. به گفته او «در این میان بهترین بازار در حال‌حاضر بازار آمریکای‌جنوبی است که مصرف زیادی در حوزه لوازم‌خانگی دارند، اما ایران به این منطقه صادرات ندارد که یکی از مشکلات اصلی، نبود ناوگان حمل کالا به این کشور‌هاست. در اصل ایران وسیله حمل کالا به مقصدهای مختلف را به‌طور سیستماتیک ندارد که این موضوع یکی از معضل‌‌‌‌‌‌‌های صادرات است.‌»

او برآوردی نیز از بازار این کشورها ارائه کرد و گفت: «درخواست در کشورهای آمریکای‌جنوبی آن‌قدر زیاد است که صادرات اروپا هم همه این تقاضا را پوشش نمی‌دهد.» هرچند این فعال اقتصادی جزئیاتی از آمار آن مطرح نکرد، اما در ادامه عنوان کرد: «آماری از صادرات قطعات لوازم‌خانگی در دست نیست و وزارت صمت هم این آمار را در اختیار انجمن قرار نداده است.‌»

در سخنان صدیق به حجم و چگونگی عرضه محصولات ایرانی در بازارهای عمدتا منطقه‌‌‌‌‌‌‌ای اشاره‌‌‌‌‌‌‌ای نشده است، اما برخی از فعالان و تولیدکنندگان پیش از این از وجود مشکلاتی در این زمینه سخن گفته بودند.

پیش از این، ابوالفضل روغنی‌گلپایگانی، فعال اقتصادی درباره مشکلات تولید و صادرات لوازم‌خانگی سخن گفته بود. او بحث صادرات و مشکلات آن را مورد اشاره قرار داده و عنوان کرده بود: «یکی از مهم‌ترین چالش‌های این صنعت قیمت تمام‌شده است؛ اگرچه از وجود انرژی ارزان و منابع انسانی خوب، برخورداریم اما با بزرگ‌ترین مشکل این صنعت یعنی قیمت تمام‌شده کالا روبه‌رو هستیم.‌»

به گفته او، بالا‌بودن قیمت تمام‌شده محصول نهایی به سبب پایین‌بودن بهره‌‌‌‌‌‌‌وری و تیراژ تولید است. مساله‌‌‌‌‌‌‌ای که قرار بود با انحصار و ممنوعیت واردات برطرف شود. روغنی‌گلپایگانی اظهار کرده بود: محدودبودن تولید در افزایش قیمت تمام‌شده محصول نهایی تاثیرگذار است و اگر شرایطی فراهم می‌شد که محصولات لوازم‌خانگی در تیراژ بالاتر و سنگین‌تر تولید شوند، به‌طور حتم می‌توانستیم قیمت تمام‌شده کمتری برای تولید داشته باشیم.

او از جمله دلایل بالا‌بودن قیمت نهایی را، نبود بازار صادراتی عنوان و بیان کرده بود: «در حال‌حاضر بازار صادراتی مهمی نداریم از این‌رو قیمت تمام‌شده کالای ایرانی در مقایسه با محصولات خارجی بسیار متفاوت بوده که تولیدکنندگان را با مشکلاتی مواجه کرده است. بازارهای صادراتی ما شامل افغانستان و عراق است اما بازار هدف ما در عراق توسط ترکیه‌ای‌ها از‌دست‌رفته اما بازار افغانستان را کماکان در اختیار داریم که البته بازار بزرگی نیست.‌»

 حل مشکل صادرات با تقویت ناوگان حمل‌‌‌‌‌‌‌ونقل

ناوگان حمل‌‌‌‌‌‌‌ونقل مشکلی است که بنا به گفته صدیق، رئیس انجمن قطعه‌سازان لوازم‌خانگی اگر برطرف شود، می‌توانیم با ازدست‌رفتن بازار عراق و کوچک‌شدن بازار افغانستان به سمت بازارهای پرمصرف آمریکای‌جنوبی برویم و با رقابت با کالاهای کشورهای همسایه آنها نظیر ایالات‌‌‌‌‌‌‌متحده، صادرات لوازم‌خانگی ایرانی را افزایش دهیم.

 در این مسیر چنان‌که صدیق نیز اشاره کرده است، باید نخست ناوگان حمل‌‌‌‌‌‌‌ونقل ایران را برای صادرات به این کشورهای بسیار دور از ایران تقویت کنیم که می‌توان در این زمینه از تجربیات دیگران آموخت.

ایجاد و فعال‌سازی مراکز تجاری ایران در کشورهای هدف، سیاستی است که دولت‌ها در ایران همواره از آن صحبت به میان آورده‌اند و تصمیم‌گیران سیاست تجارت خارجی، آن را در اولویت برنامه‌های برون‌مرزی دستگاه اجرایی خود دانسته‌اند. اهمیت راه‌اندازی مراکز تجاری ایران در سایر کشورهای دنیا حاکی از آن است که مراکز تجاری نقش پررنگی در توسعه کسب‌و‌کار بنگاه‌های ایرانی در عرصه بین‌المللی دارد.

با این حال، اداره مراکز تجاری توسط بخش‌خصوصی، کارآمدی و ظرفیت‌سازی این حوزه برای گسترش مناسبات اقتصادی ایران با کشورهای هدف را دو چندان خواهد کرد. مسیر تعامل و ارتباط میان بخش‌خصوصی از ایران با همتایان خود در دیگر کشورها از مجرای مراکز تجاری، هموارتر می‌شود و توسط این مراکز، بخش عمده‌ای از روندهای مرتبط با حوزه تجارت خارجی که از سوی سفارتخانه‌ها و بخش دولتی ممکن است به کندی پیش برود، تسریع و تسهیل می‌شود. از این رو، کارایی مراکز تجاری را می‌توان در حد و اندازه سفارتخانه‌های تجاری برای توسعه تعاملات اقتصادی کشور قلمداد کرد.

به دلیل آنکه مراکز تجاری ایران در دیگر کشورها از ردیف بودجه دولتی برای توسعه این پایگاه‌های تجاری برخوردار نیستند، اداره آن از سوی بخش خصوصی باید بر مبنای هدایت یک بنگاه اقتصادی صورت بگیرد و با تدوین برنامه‌های کارآمد و هوشمندسازی خدماتی که این مراکز به متقاضیان ارائه می‌دهند، کسب درآمد کرده از این رو اداره مراکز تجاری توسط بخش‌خصوصی، با توجه به تلاش برای کسب نقدینگی لازم، منجر به ارایه خدمات متنوع و به‌روز در عرصه‌های تجاری به بنگاه‌ها می‌شود.

مرکز تجاری ایران در امارات اشاره کرده طی دی‌ماه سال گذشته توسط رییس سازمان توسعه تجارت افتتاح و شروع به کار کرده و طی همان سال نیز با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، رویداد اقتصادی ایران و امارات در این مرکز برگزار شده است.

پایه و اساس ارایه خدمات‌دهی این مرکز بر روندهای فناوری اطلاعات قرار گرفته است، مرکز تجاری ایران در امارات به عنوان اولین مرکز تجاری هیبریدی ایران در خارج از کشور است و خدمات متنوع تجاری در این مرکز، به صورت مجازی و حضوری صورت می‌گیرد. 

 امارات به عنوان یکی از کشورهای تاثیرگذار در روابط اقتصادی و تجاری ایران با جهان است که در حال حاضر، در مرکز تجاری ایران در امارات، خدماتی از جمله کمک برای ثبت شرکت‌های ایرانی در امارات و مطالعه بازار برای ورود بنگاه‌ها به این کشور ارایه می‌شود و شرکت‌های علاقه‌مند به حضور در این بازار می‌توانند در مرکز تجاری ایران در دوبی، از فضای فیزیکی و میز کار برای ارتباط با شرکت‌های بین‌المللی استفاده کنند.

 محمدرضا طلایی

رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق ایران

منبع : روزنامه تعادل

به اطلاع می رساند کلیه متقاضیان حضور در فرآیند انتخاب صادرکننده نمونه 1401 که جهت ارائه پرونده فیزیکی مستندات ( مطابق ثبت نام اولیه) به سازمان توسعه تجارت ایران، از آنها دعوت بعمل آمده است می بایست مستندات لازم را به شرح فرم پیوست تهیه و پس از تایید و امضای مدیرعامل و درج مهر شرکت به دبیرخانه انتخاب صادرکنندگان نمونه ملی به آدرس بزرگراه شهید چمران، محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران ، سالن 16 اتاق 7 حداکثر تا تاریخ 25 مرداد 1401 ارائه کنند.

برای دریافت فرم اینجا کلیک کنید

لازم به ذکر است فقط شرکت هایی که از سوی این سازمان دعوت شده اند می توانند مدارک خود را ارائه نمایند و دریافت مدارک فقط از نماینده مطلع و رسمی شرکت ( همراه داشتن معرفی نامه الزامی است) امکان پذیر می باشد.

همچنین با توجه به فرصت زمانی محدود  و غیر قابل تمدید بودن تاریخ فوق الذکر به تقاضاهای بعدی برای حذف و اضافه مدارک پاسخ داده نخواهد شد.

 مقتضی است به منظور ایجاد نظم در تشکیل پرونده ها، رنگ بندی زونکن ها به شرح زیر تهیه گردد:

گروه صنعت و معدن: رنگ آبی

گروه کشاورزی: رنگ سبز

گروه خدمات: قرمز

 

دفتر ترویج تجارت سازمان توسعه تجارت ایران

روابط اقتصادی و تجاری ایران و افغانستان به دلیل همسایگی و اشتراکات بسیار در طول ادوار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و افغانستان طی دو دهه اخیر یکی از شرکای تجاری ایران به‌شمار می‌رفته است؛ زیرا کشورهای افغانستان و ایران، با قرار گرفتن در یک حوزه‌ی جغرافیایی، از منظر تعاملات اقتصادی از همدیگر تأثیر می‌پذیرند.اگرچه جریانات سیاسی نقش مهمی در روابط دو کشور دارد اما؛ روابط ایران و افغانستان صرفا براساس مسائل سیاسی تعریف نمی‌شود بلکه با گسترش تعاملات اقتصادی، می‌توانند سطحی از همکاری‌ها، اهداف و منافع مشترک قابل‌دسترس را پیش‌بینی کنند. تحقق منافع هر دو کشور از راه تعاملات اقتصادی، مستلزم به کار گرفتن راهبردهای مختلف است و تنوع صادرات ایران و واردات کالاهای موردنیاز از افغانستان به‌منظور برقراری نسبی توازن تجاری و سرمایه‌گذاری، حضور سرمایه‌داران ایرانی در افغانستان، در افزایش وابستگی متقابل، توسعه و تعمیق روابط اقتصادی نقش ارزنده‌ای دارد.
توسعه اقتصادی، ضمانت امنیتی

در تمــام ســال‌های اخیر افغانستان در جرگه ۵ مقصد صادراتی ایران بود، اما با ورود طالبان در سال ۱۴۰۰، صادرات به افغانستان به‌شدت کاهش یافت. البته این کاهش صادرات از سال ۱۳۹۹ به‌دلیل تحریم‌های وارد شده علیه ایران آغاز شده بود و با استقرار دولت طالبان به حداقل رسید. آمارها نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۷ میزان صادرات ایران به افغانستان نزدیک به ۳ میلیارد دلار بود، اما با با تدوام تحریم‌های ایران، این رقم در سال ۱۳۹۹ به ۷/ ۱ میلیارد دلار کاهش یافت و در سال ۱۴۰۰ و به بعد نیز این روند کاهشی ادامه پیدا کرد.

نکته مهم قابل توجه این است که کاهش تعاملات اقتصادی بین دو کشور صرفا به‌دلیل حضور طالبان کاهش نیافته بلکه متغیرهای مختلفی همچون تحریم‌های ایران، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و گران‌تر شدن تولیدات ایرانی و ظهور رقبای جدی همچون چین و پاکستان تاثیرگذار بوده است. اما نمی توان بروز تحولات سیاسی در افغانستان و از بین رفتن سرمایه مردم را نادیده گرفت.

 
 

کارشناسان و مسئولان بخش دولتی و خصوصی نیز از جنبه‌های گوناگون به بررسی چشم‌انداز تعاملات اقتصادی می‌پردازند و آن را در ابعاد مختلف داخلی و خارجی مورد ارزیابی قرار می‌دهند. «دنیای اقتصاد» در گفتگویی با برخی از مقامات بخش دولتی و خصوصی به بررسی دلایل کاهش صادرات به افغانستان و راهکارهای توسعه تعاملات اقتصادی پرداخته است.

 در این راستا، محمدعلی امیر فخریان، رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت بر ضرورت گسترش فوری مراودات اقتصادی با افغانستان تاکید می‌کند و می‌گوید: «مشکلات ایجاد شده در روابط تجاری دو کشور پس از روی کار آمدن امارت اسلامی افغانستان، به دلیل شرایط خاص ایجاد شده از جمله فرار سرمایه و کاهش فعالیت تجار و بازرگانان افغانستانی و تضعیف بنیه مالی مردم افغانستان ، موجب کاهش شدید صادرات به این کشور شده است.»

download (2)

امیر فخریان می‌گوید: «در این راستا سازمان توسعه تجارت ایران و نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان تلاش‌های گسترده‌ای را به منظور برگشت مراودات تجاری به دوران قبل از روی کار آمدن دولت جدید افغانستان انجام داده و در حال رایزنی در این خصوص می باشند. ازجمله انجام امور گمرکی بدون تشریفات به میزان ۴۰۰ دلار به ازای هر کارت مرزنشینی و تلاش به منظور تسهیل امور تجارت در مرزهای مشترک و نیز صدور موافقت اصولی ایجاد مرکز تجاری ایران در کابل افغانستان که مرکز نمایشگاه و بازاریابی کالاهای ایرانی در بازار افغانستان است.»

 دیگر تدابیری که امیرفخریان برای توسعه روابط تجاری با طالبان به آن اشاره می‌کند از این قرار است: «تعیین تکلیف شرایط و تکمیل راه آهن خواف-هرات نیز در این راستا در حال پیگیری است تا از این طریق امکان کاهش هزینه‌ها موجب تقویت ترانزیت از طریق هند ، بندر چابهار به افغانستان گردد. از سوی دیگر صادرات محصولات معتبر از طریق خطوط ریلی و نیز واردات مواد معدنی در قالب تهاتر صادرات محصولات دارویی و غذایی در قبال واردات مواد معدنی در دستور کار و برنامه‌ریزی مسئولان کشوری و استانی است.»

image_2022-08-08_13-45-03

سید هادی نبی‌زاده، رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان شعبه مشهد، دلایل کاهش صادرات به افغانستان و تعاملات اقتصادی دو کشور را به روی کار آمدن طالبان نسبت می‌دهد و آن را تنها عامل این کاهش می‌داند. نبی‌زاده در اینباره می‌گوید: «پس از اینکه حکومت طالبان در افغانستان سر کار آمد، وضعیت اقتصادی بسیار ضعیفی را بر این کشور حاکم کرد و در مقابل صادرات ماهم حدود 40 درصد افت داشته است و این رکود تاکنون ادامه پیدا کرده و در سال 1401 نیز این افت صادرات حتی بیشتر شده است. این موضوعات به مشکلات اقتصادی که در خود افغانستان وجود دارد، برمی‌گردد.» وی نبود سرمایه و نیامدن سرمایه‌گذار را یکی از عوامل مهم این مشکلات اقتصادی در دولت طالبان می‌داند، چرا که تا پیش از این کارشناسان آمریکایی و پول آنها در افغانستان در گردش بود که در حال حاضر این اتفاق نمی‌افتد.

نبی‌زاده در ادامه به تدابیری که در راستای توسعه تعاملات اقتصادی با افغانستان می‌تواند ایجاد شود اشاره می‌کند و می‌گوید: «در این وضعیت روابط اقتصادی با ایران هم محدود شده است. اگرچه طی یک سال اخیر نماینده دولت همچون کاظمی قمی با هیات‌های مختلف در قالب گروه های سیاسی و اقتصادی از ایران به افغانستان سفر کردند و همچنین هیات‌های از افغانستان به ایران آمدند و مذاکراتی انجام شد، اما تاکنون تاثیر چندانی را شاهد نبودیم.

براساس این گفتگوها محور همکاری دو کشور می‌تواند درباره مسائلی در راستای اجرای زیرساخت‌ها در افغانستان، استخراج معادن، مکانیزه کردن کشاورزی و خدمات فنی و مهندسی باشد. از طرفی هم، می‌توان تراز تجاری به ایران را زیاد کنیم. در همین راستا باید سیاست‌گذاری‌ کلانی برای وارد کردن کالا و افزایش فعالیت‌های اقتصادی و تجاری صورت بگیرد.»

در مقابل، محمدحسین روشنک، رئیس کمیسیون تجارت اتاق مشهد، دلیل اصلی کاهش صادرات را افزایش قیمت کالا در داخل ایران می‌داند و معتقد است، هیچ راهکاری برای رکود صادرات به جز ایجاد رقابت وجود ندارد، روشنک ادامه می‌دهد:

« تنها راه صادرات به افغانستان و در مجموع به هر کشوری، فراهم کردن ایجاد رقابت بین کالاهای تولیدی خودمان و تولیدی کشورهای دیگر است. اما با افزایش قیمت کالاهای ایرانی امکان رقابت از بین رفت. گرانی کالا دلیل کاهش صادرات و از دست دادن رقابت برای کالاهای جمهوری اسلامی است و باقی دلایلی که ذکر می شود، نمی‌تواند دلیل اصلی این کاهش چشمگیر باید.»

157157555

رئیس کمیسیون تجارت اتاق برای اثبات سخنان اش می‌گوید: « اگر جنسی قبل از 1400 در حدود 100 تومان بود اکنون افزایش چشمگیری داشته و به 150 تا 200 تومان رسیده است. در داخل کشور مردم مجبور به خرید این اجناس گران شده هستند اما دیگر کشورها مجبور به خرید کالاهای ایرانی به هر قیمتی نیستند، از این رو،  افغانستان از پاکستان و دیگر کشورها کالا وارد می‌کند. »

روشنک به دلیل اصلی گرانی کالاها اشاره می‌کند : « باید دید چرا کالا در ایران گران شده است و باید علت آن را در حذف ارز ترجیحی 4200 تومانی جست. زیرا قبل از حذف ارز 4200 تومانی، کالاهایی که به نوعی از یارانه پنهان ارز ترجیحی استفاده می‌کردند، به افغانستان و دیگر کشورها صادر می‌شد. اما اکنون این امر متوقف شده و منجر به عدم صادرات شده است. در واقع علت را باید در خودمان و نرخ کالاها جستجو کنیم.»

متغیرهای داخلی و خارجی تاثیرگذار در کاهش صادرات

سیادت

محمود سیادت، مشاور رئیس اتاق ایران در امور افغانستان هم در گفتگو با «دنیای اقتصاد»، کاهش صادرات به افغانستان را در ابعاد مختلف داخلی و خارجی مهم ارزیابی می‌کند و راهکارهای توسعه تعاملات اقتصادی را در گرو حل چالش‌های داخلی و خارجی می‌داند: «درباره دلایل کاهش صادرات ایران به افغانستان، یک دلیل عمده داخلی داریم که در این اواخر اتفاق افتاد و آن حذف ارز 4200 تومانی است که به افزایش قیمت بسیاری از کالاهای صادراتی منجر شد. همچنین اضافه شدن هزینه‌های حمل و نقل که عمدتا به کاهش تقاضا و صادرات طرف افغانستانی و هر طرف خارجی دیگری منتهی شده است. اما دلایل اصلی این کاهش صادرات را باید در خود افغانستان باتوجه به تغییرات سیاستی و حاکمیتی جدید در این کشور جستجو کرد. حضور طالبان باتوجه به ذهنیتی که دنیا و مردم افغانستان از حکومت 20 سال قبل طالبان و سختگیری‌ها و رفتارهای خاص آن‌ها دارند، باعث شد بسیاری از سرمایه داران و سرمایه‌گذاران افغانی و همچنین قریب به اتفاق سفارتخانه‌های خارجی و گروه‌های مردم نهاد خارجی و سازمان‌های کمک‌کننده و امدادی، حمایت‌ها و سرمایه‌های خود را از افغانستان خارج کنند. بیش از هزار سازمان در افغانستان فعالیت می‌کردند که عمدتا پول به این کشور تزریق و ایجاد اشتغال می کردند.

سیادت درباره میزان پول و سرمایه افغانستان در کشورهای دیگر می‌گوید: «قریب به 10 میلیارد دلار سرمایه افغانستان که در بانکهای آمریکا نگهداری می شد از طریق دولت امریکا و غربی‌ها بلوکه شد و دسترسی افغانستان که کشور بسیار فقیری است به این سرمایه امکان‌پذیر نیست. عدد اعلام شده شاید بیش از بودجه سالانه افغانستان است. محدود شدن دسترسی ها باعث شد تا تزریق پول در جامعه به شدت کاهش یابد. از طرفی هم اخراج بسیاری از کارمندان دولت مخصوصا زنان که بخش زیادی از کارمندان دولت را تشکیل می‌دادند و همچنین بیکار شدن تعداد زیادی از نظامی‌ها و نیروی‌های امنیتی و انتظامی باعث شد که مردم افغانستان به فقری دچار شوند که نتیجه‌اش کاهش قدرت خرید است که این امر بر تامین و واردات کالا اثر گذاشته که بخشی از آن به ایران مربوط شده است.»

نایب رئیس اتاق خراسان رضوی درباره اقدامات و تدابیر لازم برای توسعه تعاملات اقتصادی با افغانستان می‌گوید: «از حالا به بعد باید به‌دنبال این باشیم که چه راه‌هایی برای بازگشت تعاملات وجود دارد، مخصوصا برای خراسان که در مقاطعی بیش از 60 درصد صادراتش به مقصد افغانستان بوده است. در ابتدا باید تلاش کنیم با توجه به تحولات دیگری که در منطقه رخ داده، مخصوصا جنگ اوکراین و اثراتی که بر منطقه و جهان دارد بتوانیم در بازارهای جدیدی همچون آسیای میانه و روسیه، خودمان را تقویت کنیم و برخی از کالاهایی که برای افغانستان تولید می‌شدند را برای بازارهای جدید تجهیز کنیم.  دوم اینکه باید یک کار مطالعاتی عمیق انجام شود. پس از این تغییر سیاسی بخشی از صحنه اقتصادی افغانستان هم دچار تغییر می‌شود، بازیگران جدیدی مثل چین، قطر، ترکیه و مخصوصا پاکستان که پررنگ تر از گذشته در این بازار حضور یافته‌آند. با توجه به این شرایط، باید خودمان را برای یک رقابت جدید حمایت و تجهیز کنیم.»

سیادت می‌افزاید: «هم دولت و هم بخش خصوصی و هم صاحبان تولید و تجارت باید خود را با شرایط جدید تطبیق بدهند و بر مشکلاتی که در این شرایط جدید حاکم است فائق بیایند. مسئولان باید نگاه جمعی و جهانی به افغانستان داشته باشند و ایران  به تنهایی نه صلاح هست که حرکتی انجام بدهد و نه امکانش وجود دارد.

دنیا مشغول بررسی رفتار طالبان است و شرط و شروطی را برای به رسمیت شناختن آنها گذاشته و حتی پاکستان که حامی اصلی و تامین کننده منافع طالبان است این‌بار آن‌ها را خلاف دفعه قبل به رسمیت نشناخته است. همین روزها ما شاهد سمینار تاشکند بودیم که 20 کشور جهان با طالبان مذاکره داشتند و احتمالا این روند به رسمیت شناختن طالبان منجر خواهد شد، زیرا عامل اصلی برای حذف طالبان دیده نمی‌شود. این احتمال وجود دارد که افغانستان در اختیار طالبان بماند اما دنیا و از جمله ایران در حال تلاش هستند تا طالبان را قائل به این کنند که همه اقوام و مذاهب و زنان را در حکومت شریک کرده و از تعصبات خاص نژادی و مذهبی و منطقه‌ای جلوگیری کنند. وی شرایط کنونی طالبان را در مقایسه با طالبان 20 سال پیش متفاوت ارزیابی می‌کند و می‌گوید: « ما به دو سال زمان نیاز داریم تاوضعیت حکوت افغانستان تثبیت شده و در جهان به رسمت شناخته شود. در این شرایط بهتر است بخش خصوصی با دقت بیشتری اوضاع را رصد کند. وظیفه دولت در این وضعیت سنگین‌تر است و باید فضا را برای بخش خصوصی و صدور خدمات فنی و مهندسی برای تعامل با حاکمان افغانستان فراهم کند و امنیت را به شکلی تضمین کند تا سهم بازارمان حفظ شود.» مشاور رئیس اتاق ایران در امور افغانستان معتقد است توسعه روابط اقتصادی، از جنبه امنیتی برای ایران مهم است: « یکی از مهم‌ترین راه‌های اینکه شری از افغانستان به ایران نرسد، توسعه روابط اقتصادی است. توسعه روابط اقتصادی باید باتوجه به درنظر گرفتن تمامی ابعاد مسائل انسانی و همسایگی و هم نگاه اقتصادی و امنیتی تحقق پذیرد. از جمله کارهایی که می توان در این زمینه انجام داد می توان به ارائه خدمات فنی و مهندسی، تشکیل کنسرسیوم معدنی توسط شرکتهای بزرگ تامین و کشت فراسرزمینی اشاره کرد. بخش خصوصی و اتاق بازرگانی ایران در داخل افغانستان نیز اقداماتی را در نظر گرفته که براساس آن، شناسایی دقیق بازارها، رایزنی و ارائه مشورت به فعالان اقتصادی ایرانی و کار مطالعاتی و پژوهشی و پیگیری مشکلات مرزی از جانب اتاق ایران در مشهد مدنظر قرار داده شده است.»

لینک اصلی خبر در دنیای اقتصاد

به اطلاع می رساند،"‌مؤسسه تسهیلگران تجارت فکرفردا‌"‌با حمایت و نظارت" ‌‌اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق"‌ در ‌نظر‌ دارند"سومین دایرکتوری جامع اطلاعات تولید‌کنندگان و صادرکنندگان ایران جهت توزیع در عراق" 2023 را به عنوان یکی از مؤثرترین و کم هزینه ترین راه‌های تبلیغات، بازاریابی صادراتی و یافتن نماینده فروش جهت صادرات به عراق به سه زبان عربی، کوردی سورانی و انگلیسی در تیراژ 3000 نسخه، تدوین، چاپ و در اختیار تجار، شرکت‌های پخش، تشکل‌های بخش خصوصی و دولتی عراق قرار دهد.

از این‌رو ازکلیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشور دعوت می‌شود، با توجه به پایان مهلت ثبت نام و باقی ماندن تعداد محدودی از ظرفیت این دایرکتوری، با مشارکت در این دایرکتوری، از امکان معرفی محصولات و خدمات خود به بازار عراق بهره‌مند شوند.

شایان ذکر است "اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق" در راستای حمایت از اعضا و فعالان تجاری،‌ "مراتب قبول داوری در قرارداد منعقده با مجری این دایرکتوری را پذیرفته" و در صورت مهر و امضای ذیل قرارداد منعقده، خدمات حکمیت را اعطا خواهد نمود. همچنین اعضای این اتاق، در صورت داشتن عضویت معتبر، می‌توانند از 10 درصد تخفیف ویژه، برخوردار گردند.

با عنایت به سیاست های ابلاغی اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، امکان درج گروه کالایی مواد غذایی، خوراکی و آشامیدنی در این دایرکتوری وجود ندارد و در صورت اصرار، مراتب به دبیرخانه اتاق مشترک اعلام می گردد.

اطلاعات تکمیلی، جایگاه های باقیمانده و شرایط ثبت نام (کلیک کنید)

مدیرکل امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ظرفیت‌های کشورهای آفریقایی بستر مناسبی را برای توسعه تجارت، پیش‌ روی جمهوری اسلامی ایران قرار داده است.

ایرنا

 

به گزارش روز شنبه ایرنا از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نشست هماهنگی نخستین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و بروندی با حضور مدیرکل امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نمایندگان سازمان‌ها و دستگاه‌های تابعه این وزارتخانه برگزار شد.

«حامد فروزان» در این نشست با اشاره به رویکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در توسعه همکاری‌ها با کشورهای آفریقایی گفت: در سفر رئیس‌جمهور بروندی به ایران و در کمیسیون مشترک ایران و بروندی که به ریاست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، هفت سند همکاری با موضوعات لغو روادید برای گذرنامه‌های سیاسی و خدمت،‌ کشاورزی، حمایت متقابل سرمایه‌گذاری بین ۲ دولت، بازرگانی، بهداشت و درمان و آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای به امضا رسید.

وی افزود: درآمد قابل توجه کشور بروندی از بخش کشاورزی است و در کنار این حوزه یکی از مهم‌ترین موضوعات استخراج الماس در این کشور است که می‌تواند ظرفیت مناسبی برای همکاری در حوزه فرآوری با ایران باشد.

فروزان گفت: حوزه‌های محصولات پتروشیمی، مواد غذایی و خوراکی، تجهیزات پزشکی، ماشین‌آلات راه‌سازی و صنایع ساختمان عمده‌ترین نیازهای وارداتی این کشور است که در همه این موارد جمهوری اسلامی ایران دارای توانمندی و ظرفیت است.

مدیرکل امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: با توجه به تجربه ما در همکاری با کشورهای آفریقایی، باید تعامل و مطالعه بیشتر و جدی‌تری در این زمینه انجام شود. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کلمات کلیدی: صادرات به آفریقا-مؤسسه تسهیلگران تجارت فکر فردا- صادرات- صادرات به عراق- صادرات به افغانستان- تجارت با عراق- صادرات کالا- صادرات کالاها و خدمات ایران به کشورهای همسایه- صادرات خدمات- صادرات مواد غذایی- صادرات خدمات فنی و مهندسی- صادرات فرش- صادرات کنسرو جات- نمایشگاه بین المللی- نمایشگاه های عراق- نمایشگاه های خارجی- اتاق بازرگانی- اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق- اتاق های مشترک- اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان- بازاریابی خارجی- بازاریابی بین المللی- مشتری خارجی- مشتری عراقی- مشتری افغان- اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه- صادرات خرما- صادرات پلاستیک- بازاریابی صادراتی- اصول بازاریابی- مدیریت صادرات- آموزش صادرات- آموزش تجارت- اعزام هیأت تجاری- پذیرش هیأت تجاری- فروم تجاری B2B- دایرکتوری- دایرکتوری تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایران- بانک اطلاعات تجار عراق- بانک اطلاعات تجار افغانستان- بانک اطلاعات تجار سوریه- لیست تجار عراقی- لیست تجار سوریه- لیست تجار افغانستان- اطلاعات تجار خارجی-نمایشگاه بغداد- نمایشگاه اربیل- نمایشگاه سلیمانیه- نمایشگاه های خارجی- نمایشگاه های عراق- اصغر عباسپور

فهد درویش" در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در دمشق، اظهار داشت: علاوه بر راه اندازی نرم افزار تجارت الکترونیک میان ایران و سوریه، خط پروازی مستقیم بین دمشق و جزیره کیش نیز برقرار می شود.

 

رئیس اتاق بازرگانی مشترک سوریه و ایران افزود: راه اندازی پلتفرم (نرم افزار) تجارت الکترونیک میان ایران و سوریه بر اساس تفاهم نامه ای که در آخرین جلسه هیات رئیسه این اتاق در خرداد ماه گذشته در تهران به امضا رسیده است، اجرایی می شود.

 

درویش خاطرنشان کرد: اعضای اتاق بازرگانی سوریه و ایران، درخواست حمایت این پلتفرم با زبان های عربی و فارسی و انگلیسی و عرضه کردن کالا و محصولات دو کشور سوریه و ایران و برقراری ارتباط بین صادرکنندگان و واردکنندگان در هر دو کشور را دارند.

 

رئیس اتاق مشترک بازرگانی سوریه و ایران عنوان کرد: هیئت مدیره اتاق بازرگانی مشترک سوریه و ایران در پایان ماه گذشته بر یک برنامه عملیاتی که به توسعه روابط تجاری بین دو کشور کمک می کند، که شامل ایجاد یک بانک اطلاعات جامع و مستند در مورد فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری در دو کشور، تسهیل روند دسترسی به محصولات مورد نیاز صادرکنندگان و واردکنندگان و تلاش برای ایجاد یک مرکز داوری تجاری در دو کشور جهت تسویه حساب های تجاری برای حل و فصل اختلافات تجاری بین فعالان اقتصادی، است.

 

درویش همچنین به آغاز مقدمات برگزاری نمایشگاه محصولات سوریه در منطقه آزاد جزیره کیش که بناست در اواسط مهرماه سال جاری برپا شود، اشاره کرد و گفت: پرواز مستقیم بین کیش و دمشق نیز به همین منظور برقرار خواهد شد.

 

وی افزود: این نمایشگاه با همکاری اداره کل مناطق آزاد ایران، سازمان حمایت از تولید و توسعه صادرات داخلی، ستاد کل نمایشگاه ها و بازارهای بین المللی و فدراسیون اتاق های بازرگانی، صنایع، کشاورزی و گردشگری سوریه برگزار می گردد.

 

درویش تایید کرد: اتاق بازرگانی ایران و سوریه در تلاش است تا نشست B۲B در زمینه فعالیت های تجاری، صنعتی، کشاورزی و گردشگری بین دو طرف در اوایل سپتامبر (شهریور/مهر) آینده که به طور منظم بین دمشق، تهران و استانداری های پایتخت دو کشور است، برگزار شود.

 

هم اکنون در طول هفته چهار پرواز از تهران به دمشق و بالعکس انجام می شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کلمات کلیدی: تجارت ایران و سوریه-مؤسسه تسهیلگران تجارت فکر فردا- صادرات- صادرات به عراق- صادرات به افغانستان- تجارت با عراق- صادرات کالا- صادرات کالاها و خدمات ایران به کشورهای همسایه- صادرات خدمات- صادرات مواد غذایی- صادرات خدمات فنی و مهندسی- صادرات فرش- صادرات کنسرو جات- نمایشگاه بین المللی- نمایشگاه های عراق- نمایشگاه های خارجی- اتاق بازرگانی- اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق- اتاق های مشترک- اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان- بازاریابی خارجی- بازاریابی بین المللی- مشتری خارجی- مشتری عراقی- مشتری افغان- اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه- صادرات خرما- صادرات پلاستیک- بازاریابی صادراتی- اصول بازاریابی- مدیریت صادرات- آموزش صادرات- آموزش تجارت- اعزام هیأت تجاری- پذیرش هیأت تجاری- فروم تجاری B2B- دایرکتوری- دایرکتوری تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایران- بانک اطلاعات تجار عراق- بانک اطلاعات تجار افغانستان- بانک اطلاعات تجار سوریه- لیست تجار عراقی- لیست تجار سوریه- لیست تجار افغانستان- اطلاعات تجار خارجی-نمایشگاه بغداد- نمایشگاه اربیل- نمایشگاه سلیمانیه- نمایشگاه های خارجی- نمایشگاه های عراق- اصغر عباسپور

ناظر گمرکات استان خوزستان با اشاره به اینکه، ۱.۵ میلیون تن کالا از طریق گمرکات خوزستان به عراق صادر شد، از ترخیص ۵میلیون تن کالای اساسی تا پایان تیر ماه خبر داد.

به نقل از خبرگزاری تسنیم، بهروز قره بیگی با اشاره به آخرین آمارهای مربوط به عملکرد حوزه نظارت گمرکات استان خوزستان گفت: تا پایان تیر ماه حدود ۵٫۵ میلیون تن انواع کالا به ارزش تقریبی ۲٫۷ میلیارد دلار از طریق گمرکات استان صادر شده است. بر این اساس شاهد رشد ۲۴ درصدی  ارزش صادرات در ۴ ماهه نخست سال هستیم.

ناظرگمرکات استان خوزستان گفت: تا پایان تیر ماه بیش از ۵ میلیون تن کالا به ارزش ۴٫۳ میلیارد دلار وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد  داشته است. ترخیص بیش از ۵ میلیون تن کالای اساسی در ۴ ماهه نخست سال، حاکی از رشد ۲۰ درصدی است.

قره بیگی تاکید کرد، درآمدهای گمرکات استان نسبت به سال قبل بیش از ۸۳ درصد رشد داشته است.

به گفته این مقام مسئول، ۱٫۵ میلیون تن انواع کالا از طریق گمرکات استان خورستان به عراق صادر شده است. همچنین تا کنون بیش از ۳۰۰ هزار مسافر از طریق مرزهای شلمچه، چذابه، فرودگاه اهواز و مرز دریایی خرمشهر وارد کشور شده‌اند.

ناظرگمرکات خوزستان گفت: طی این مدت تشریفات ترانزیت داخلی مربوط به ۱۰۰۰ تن کالا انجام شده است. تحقق ۸۵۰ هزار تن ترانزیت خارجی نیز یکی از آمارهای قابل توجه گمرکات خوزستان است که به لحاظ وزنی رشدی نزدیک به دو برابر نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کلمات کلیدی: مؤسسه تسهیلگران تجارت فکر فردا- صادرات- صادرات به عراق- صادرات به افغانستان- تجارت با عراق- صادرات کالا- صادرات کالاها و خدمات ایران به کشورهای همسایه- صادرات خدمات- صادرات مواد غذایی- صادرات خدمات فنی و مهندسی- صادرات فرش- صادرات کنسرو جات- نمایشگاه بین المللی- نمایشگاه های عراق- نمایشگاه های خارجی- اتاق بازرگانی- اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق- اتاق های مشترک- اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان- بازاریابی خارجی- بازاریابی بین المللی- مشتری خارجی- مشتری عراقی- مشتری افغان- اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه- صادرات خرما- صادرات پلاستیک- بازاریابی صادراتی- اصول بازاریابی- مدیریت صادرات- آموزش صادرات- آموزش تجارت- اعزام هیأت تجاری- پذیرش هیأت تجاری- فروم تجاری B2B- دایرکتوری- دایرکتوری تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایران- بانک اطلاعات تجار عراق- بانک اطلاعات تجار افغانستان- بانک اطلاعات تجار سوریه- لیست تجار عراقی- لیست تجار سوریه- لیست تجار افغانستان- اطلاعات تجار خارجی-نمایشگاه بغداد- نمایشگاه اربیل- نمایشگاه سلیمانیه- نمایشگاه های خارجی- نمایشگاه های عراق- اصغر عباسپور

پیمان پاک خبر داد؛

خبر خوش برای بدهکاران ارزی/ تمدید مهلت ایفای متعهدین ارزی سال ۱۴۰۰ تا پایان شهریور

معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران از تمدید مهلت ایفای متعهدین ارزی سال ۱۴۰۰ تا پایان شهریور خبر داد.

 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان توسعه تجارت، علیرضا پیمان پاک، معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به برگزاری گفت: با توجه به اینکه بر اساس مصوبات نهمین جلسه کمیته موضوع ماده (۲) مصوبات چهاردهمین جلسه شورای هماهنگی اقتصادی، به کمیته اقدام ارزی اجازه داده شد تا نسبت به تمدید مهلت ها تصمیم‌گیری کند، در هشتادوسومین جلسه کمیته اقدام ارزی و با موافقت اعضای این کمیته، مهلت ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان دارای تعهد ارزی مربوط به سال ۱۴۰۰ تا پایان شهریورماه سال 1401 تمدید شد.

وی افزود:  این مهلت برای آخرین بار تمدید می شود و صادرکنندگانی که تاکنون موفق به ایفای تعهدات سال ۱۴۰۰ نشده اند لازم است هرچه سریعتر نسبت به انجام آن با استفاده از روشهای مندرج در بسته سیاستی برگشت ارز حاصل از صادرات اقدام کنند.

پیمان پاک ادامه داد: معافیت‌های مالیاتی نیز تا پایان شهریور متناسب با ایفای تعهدات ارزی حاصل از صادرات سال ۱۴۰۰ به صادرکنندگان مشمول تعلق می‌گیرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کلمات کلیدی: تعهد ارزی- سازمان توسعه تجارت ایران-مؤسسه تسهیلگران تجارت فکر فردا- صادرات- صادرات به عراق- صادرات به افغانستان- تجارت با عراق- صادرات کالا- صادرات کالاها و خدمات ایران به کشورهای همسایه- صادرات خدمات- صادرات مواد غذایی- صادرات خدمات فنی و مهندسی- صادرات فرش- صادرات کنسرو جات- نمایشگاه بین المللی- نمایشگاه های عراق- نمایشگاه های خارجی- اتاق بازرگانی- اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق- اتاق های مشترک- اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان- بازاریابی خارجی- بازاریابی بین المللی- مشتری خارجی- مشتری عراقی- مشتری افغان- اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه- صادرات خرما- صادرات پلاستیک- بازاریابی صادراتی- اصول بازاریابی- مدیریت صادرات- آموزش صادرات- آموزش تجارت- اعزام هیأت تجاری- پذیرش هیأت تجاری- فروم تجاری B2B- دایرکتوری- دایرکتوری تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایران- بانک اطلاعات تجار عراق- بانک اطلاعات تجار افغانستان- بانک اطلاعات تجار سوریه- لیست تجار عراقی- لیست تجار سوریه- لیست تجار افغانستان- اطلاعات تجار خارجی-نمایشگاه بغداد- نمایشگاه اربیل- نمایشگاه سلیمانیه- نمایشگاه های خارجی- نمایشگاه های عراق- اصغر عباسپور

تمدید حذف عوارض گمرکی 210 قلم کالا به عراق تا 8 مهر

دنیای‌اقتصاد : بنا بر اعلام سرپرست اداره‌کل غرب آسیا وزارت امورخارجه، با تصمیم هیات‌دولت عراق تعرفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های جدید واردات ۲۱۰قلم کالا به این کشور تا تاریخ ۸ مهر ۱۴۰۱ تمدید شد. به گزارش اتاق ایران‌آنلاین، هیات گذرگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مرزی عراق از تمدید مصوبه هیات وزیران این کشور مبنی‌بر صفرشدن عوارض گمرکی ۲۱۰ قلم کالای وارداتی به عراق تا هشتم مهر ۱۴۰۱ خبر داد. بر اساس اعلام سرپرست اداره‌کل غرب آسیا وزارت امورخارجه کشورمان، با این اتفاق، ممنوعیت واردات ۲۱۰ قلم کالای موردنیاز عراق و معافیت این کالاها از پرداخت عوارض گمرکی که قبل از بحران افزایش قیمت‌ها برای سه‌ماه به تصویب رسیده بود، تا سه‌ماه دیگر نیز تمدید شد و فعلا سیاست‌های عراق برای حمایت از کالای محلی و اخذ مالیات از این اقلام اجرا نمی‌شود. پیش از این و در اواخر اسفندماه سال‌گذشته دولت عراق عوارض گمرکی واردات ۲۱۰ کالای اساسی به این کشور از جمله برخی اقلام غذایی، مصالح ساختمانی و همچنین مواداولیه ویژه کارخانه‌ها را برای سه‌ماه حذف کرده بود.

فهرست کالاهای اعلامی

 تاریخ چاپ: 
 شماره خبر: ۳۸۷۴۶۳۷
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
کلمات کلیدی: مؤسسه تسهیلگران تجارت فکر فردا- صادرات- صادرات به عراق- صادرات به افغانستان- تجارت با عراق- صادرات کالا- صادرات کالاها و خدمات ایران به کشورهای همسایه- صادرات خدمات- صادرات مواد غذایی- صادرات خدمات فنی و مهندسی- صادرات فرش- صادرات کنسرو جات- نمایشگاه بین المللی- نمایشگاه های عراق- نمایشگاه های خارجی- اتاق بازرگانی- اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق- اتاق های مشترک- اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان- بازاریابی خارجی- بازاریابی بین المللی- مشتری خارجی- مشتری عراقی- مشتری افغان- اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه- صادرات خرما- صادرات پلاستیک- بازاریابی صادراتی- اصول بازاریابی- مدیریت صادرات- آموزش صادرات- آموزش تجارت- اعزام هیأت تجاری- پذیرش هیأت تجاری- فروم تجاری B2B- دایرکتوری- دایرکتوری تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایران- بانک اطلاعات تجار عراق- بانک اطلاعات تجار افغانستان- بانک اطلاعات تجار سوریه- لیست تجار عراقی- لیست تجار سوریه- لیست تجار افغانستان- اطلاعات تجار خارجی-نمایشگاه بغداد- نمایشگاه اربیل- نمایشگاه سلیمانیه- نمایشگاه های خارجی- نمایشگاه های عراق- اصغر عباسپور
صفحه7 از14

 

ساعات کار

  • شنبه - چهارشنبه: 09:00 - 16:00

ارتباط با ما

  • تهران، خیابان ستارخان، خیابان کوثر دوم، بن بست مینو، پلاک 4، واحد 2
  • تلفن:02166563118-02166563164
  • فکس: 02166439694
  • واتس اپ: 09037977079
  • ایمیل: info@fftf.ir
Top