آموزش تجارت

 

 

 

جهت مشاهده هر ویدیو روی عنوان کلیک کنید

 

70  نکته آموزشی رایگان صادرات به عراق و افغانستان

 

 

استراتژی های برنده در صادرات: 1- حضور با چند برند 

یکی از استراتژی های برنده در صادرات، حضور با چند برند در کشور مقصد است. اگر استراتژی شما در صادرات اعطای نمایندگی در کشور مقصد است (چه نمایندگی انحصاری چه نمایندگی استانی) داشتن تنوع برند دو مزیت ارزنده برای شما ایجاد می کنه اول اینکه شما برای هر بخش از بازار بر اساس قدرت خرید و سطح کیفیت محصول یک برند دارید مثلا یک برند برای محصول لوکس و یک برند برای محصول اقتصادی دوم تنوع برند دست شما رو باز میگذاره با تعداد تجار بیشتری در کشور مقصد همکاری کنید و با هر تاجر یک یا دو برند رو توافق کنید وقتی استراتژی شما در صادرات اعطای نمایندگی است، نمایندگان شما در کشور مقصد موتور محرک بیزینس مدل صادراتی شما هستند هر چه بتونید اونها رو بیشتر تکثیر کنید فروش شما در کشور مقصد بیشتر خواهد بود. مهمترین گام در صادرات بعد از تحقیقات بازار تدوین استراتژی حضور در بازار کشور مقصد است که لازم است با شناخت استراتژی های صادراتی و با در نظر گرفتن اطلاعات بازار کشور مقصد و نقاط قوت و ضعف خودتان تعیین کنید. ویدئو های آموزشی ما را دنبال کنید ما در ویدئو های آموزشی قبلی و پیش رو، در دوره های آموزشی و جلسات مشاوره ضمن ارائه استراتژی های صادراتی بیشتر و اطلاعات بازار کشورهای هدف صادراتی بویژه عراق و افغانستان به شما کمک می کنیم بر اساس اطلاعات بازار کشور مقصد و تحلیل SWOT استراتژی مناسب تعیین کنید.

 

 

تکنیک تبدیل مشتری بالقوه خارجی به خریدار

در بازاریابی تکنیکی وجود داره به نام مدیریت Lead (تکنیک تبدیل مشتری بالقوه به خریدار) ،میخوام بهتون بگم چطور از این تکنیک در صادرات استفاده کنید Lead به مشتری های بالقوه ای گفته میشه که با محصول و برند شما آشنا شده اند و احساس نیاز به خرید در آنها ایجاد شده و پتانسیل تبدیل شدن به مشتری بالفعل و خریدار را در آینده دارند. در بازاریابی بین المللی بسته به اینکه استراتژی صادراتی شما درکشور مقصد چی باشه تجار، شرکتهای پخش و عمده فروشان کشور مقصد مشتریان بالقوه شما هستند. و هدف شما این است که تعدادی از تجار و مشتریان بالقوه خارجی کشور مقصد رو به مشتری و خریدار محصول خودتون تبدیل کنید، برای این هدف باید سه کار انجام بدید یک: با تعداد تجار خارجی بیشتری در کشور مقصد ارتباط بگیرید بجای اینکه با 5 تاجر در ارتباط باشیم با 50 تاجر ارتباط بگیریم یعنی دهانه قیف مشتری یابی خارجی تون رو بزرگ بگیرید دو: در تجار خارجی احساس نیاز به خرید ایجاد کنید و سه: با تجاری که درشون احساس نیاز به خرید ایجاد شده قلابتون رو محکم کنید تا در آینده تبدیل به مشتری و خریدار محصول شما بشوند. روشهای مشتری یابی خارجی و تکنیکهای ایجاد احساس نیاز به خرید در مشتری خارجی و تکنیکهای محکم کردن قلاب به مشتری خارجی مفصل هست که جلوتر بیشتر صحبت خواهیم کرد در این فرصت چند تا مثال بزنم. به عنوان مثال مزیتهای صادراتی مانند کاستومایز بودن محصول شما با سلیقه مصرف کشور مقصد اهرم خوبی برای ایجاد احساس نیاز به خرید در تجار خارجی است بنابراین مزیتهای صادراتی خودتون رو لیست کنید و تجاری که با آنها درارتباط هستید را درجریان مزیتهای صادراتی خودتون قرار بدید. ومثال دیگر اینکه ارتباط دوستانه و رفت و آمد کردن با تجار خارجی قلاب شما رو با تجار خارجی خیلی میتونه محکم کنه. در ویدئوهای آموزشی بعدی و دوره های آموزشی در خصوص روشهای مشتری یابی خارجی، تکنیکهای ایجاد احساس نیاز در مشتری خارجی و تکنیکهای محکم کردن قلاب به مشتری خارجی مطالب بیشتری ارائه خواهیم کرد.

 

استراتژی های برنده در صادرات:  2- تولید محصول کاستومایز

برنده ترین استراتژی در صادرات تولید محصول کاستومایز متناسب با نیاز کشور مقصد است. یعنی تولید محصول متناسب با نیاز کشور مقصد، سلیقه مصرف در کشور مقصد کیفیت و قیمت رقابتی در کشور مقصد. شما در هر صنعتی اگر با شرکتهای موفق در صادرات گفتگو کنید متوجه می شوید تمام مشخصات ریز فنی و ظاهری محصول کاستومایر برای هر کشور را می دانند. فارغ از اینکه شما در خصوص استراتژیهای ورود به بازار، استراتژی های توزیع، استراتژیهای قیمت گذاری، استراتژیهای توسعه بازار و برند چه استراتژی میخواهید انتخاب کنید این استراتژی برای محصول شما صف فروش ایجاد می کند. یادآوری می کنم بهترین منبع برای کشف محصول کاستومایز، تجار اون کشور هستند.

 

 

استراتژی های برنده در صادرات: 3- تولید پرایوت برند

یکی از استراتژی های برنده در صادرات تولید پرایوت برند با برند تجار کشور مقصد است شرکتهای ترکیه خیلی از این استراتژی استفاده می کنند و اخیرا برخی شرکتهای ایرانی هم به سمتش رفتند این استراتژی چند برگ برنده داره: - این بخش از بازار در خیلی از کشور ها جای خالی بازار(بلو اوشن) است و راحت تر جای خالی بازار را می توانید مال خود کنید. بویژه زمانی که شما قصد ندارید برای توسعه برند خودتون در کشور مقصد هزینه تبلیغاتی کنید. - این استراتژی درواقع یک نوع تطبیق با شرایط محیطی است به این معنی که تا چند سال پیش تجار کشورهای منطقه بویژه عراق و افغانستان خیلی براشون جذابیت داشت که نمایندگی برند ایرانی در کشور خودشون باشند اما امروز به دلایل مختلف تمایلشون این است که روی برند خودشون سرمایه گذاری کنند و پرایوت برند تولید کنند. - اگر نگاه بلند مدت به این استراتژی داشته باشید می تونید تبدیل به هاب تولید برای تجار کشور مقصد بشید و اگر چند نمونه موفق داشته باشید تجار اون کشور سراغ شما خواهند اومد. - در کنار این استراتژی نفوذ و توسعه محصول با برند خودتون راحت تر و کم هزینه تر انجام خواهد شد.

 

 

استراتژی های برنده در صادرات: 4- اعطای نمایندگی های استانی

یکی از استراتژی های برنده در صادرات اعطای نمایندگی استانی است در کشورهای منطقه بویژه عراق و افغانستان شما می توانید از بین عمده فروشان و شرکتهای پخش استانی در هر استان یک نماینده فروش داشته باشید بویژه زمانی که مذاکرات شما با تجار بزرگ آن کشور برای اعطای نمایندگی انحصاری به نتیجه نمی رسد و تجار بزرگ حاضر نیستند ارزان امکانات پخش و توزیع خودشون رو در اختیار محصول شما قرار بدهند و تبلیغات گسترده مطالبه می کنندو شما قصد ندارید فعلا برای تبلیغات هزینه زیادی صرف کنید این استراتژی راه گشا خواهد بود و شرکتهای پخش استانی و عمده فروشان و بنکداران استانی انگیزه بیشتری دارند که با شما توافق کنند.

مزایای این استراتژی:

- فرایند بازاریابی صادراتی شما راحتتر و کم هزینه تر انجام می شود

- با حداقل تبلیغات و پروموشن فروش محصول شما در کشور مقصد راه می افتد

- با حداقل هزینه و نرم نرم محصول و نام تجاری شما در کشور مقصد برند می شود.

 

 

استرانژی های برنده در صادرات: 5- برندسازی

یکی از استراتژی های قوی در صادرات برند سازی صادراتی است روی برند خودتون در کشور مقصد سرمایه گذاری کنید و برنامه پروموشن و تبلیغات داشته باشید.

در خیلی از کشورهای مقصد صادراتی ایران، کشورهای منطقه و بویژه عراق و افغانستان برندهای برتر در هر صنعت اولا بیشترین حجم فروش و سهم بازار رو دارند و دوم اختلاف قیمت مصرف کننده برندهای برتر تا 2برابر بالاتر از سایر برندها ست. کم نیستند محصولات ایرانی که در کشورهای منطقه در ردیف برندهای برتر هستند و قیمت فروش صادراتی شون اونقدر بالاتر از قیمت داخلی شون است که یک عده براشون میصرفه محصولات این شرکتها رو درب کارخانه ایران خرید کنند و به کشور مقصد قاچاق کنند.

واقعیت این است که جذابیت صادرات به سود خوب و شیرین است ولی در ابتدای راه نباید این انتظار رو داشت بلکه سود های خوب در بلند مدت ایجاد می شود. ضمن اینکه در شروع نقد بودن، حجم فروش، معافیت مالیاتی صادرات به قدر کافی جذاب هست.

 

 

اشتباهات رایج در صادرات

درصادرات فرصتهایی وجود دارد که نیاز نیست شما بروید سراغشان. کافیست آمادگی اولیه داشته باشید، برخی فرصتهای صادراتی خودشان شما را پیدا می کنند. اولین اشتباه اکثر تولید کنندگان این است که دلشان میخواهد صادرات داشته باشند ولی هیچ اقدامی برای صادرات انجام نمی دهند. ببینید بیش از نیمی از صادرات غیر نفتی ایران به سه کشور عراق افغانستان و امارات انجام می شود. بخش عمده صادرات به این سه کشور که حدود 25 میلیارد دلار است بصورت فعال انجام می شود به این معنی که تولید کنندگان ایران می روند سراغ این بازارها و بازاریابی می کنند مشتری یابی می کنند و صادراتشان را راه می اندازند. اما بخشی ازاین صادرات توسط تجار آن کشورها انجام می گیرد هر سال چند هزار تاجر از این کشورها به ایران می آیند و دنبال کالاهای مورد نیاز خودشان می گردند، تولید کننده ها را پیدا می کنند می روند درب کارخانه مذاکره می کنند خرید می کنند و کالا را می برند. بیشتر هم می روند سراغ کارخانه هایی که یا کسی بهشان معرفی کرده یا قبلا در نمایشگاه یا هیات تجاری یا نشستهای بی تو بی یا ملاقاتهای آنلاین و یا یلوپیج ها و دایرکتوریها با آنهاآشنا شدند. پس حداقل اقدامی که برای صادرات انجام بدهید این است که از هر فرصتی برای ارتباط با تجار خارجی استفاده کنید ارتباطتان را با آنهاحفظ کنید و اطلاعات بازار کشور مقصد را از آنها بگیرید و آمادگی عرضه محصول کاستومایز متناسب با سلیقه مصرف قیمت و کیفیت رقابتی برای آن کشور را داشته باشید. داستان، داستان آن شخصی است که هر روز می رفته امام زاده دخیل می بسته که در قرعه کشی بانک برنده شود، یک شب امام زاده به خوابش می آید و میگوید حداقل برو و در یک بانک، حساب باز کن ...

 

 

با تجار عراق ریالی معامله کنیم یا دلاری؟

خیلی سوال شده که در صادرات به عراق، با تجار عراق ریالی معامله کنیم یا دلاری؟ اگر نرخ دلار به ریال در ایران ثابت باشد، فرقی نخواهد داشت که با تاجر عراقی ریالی معامله کنید یا دلاری، چه اینکه شما 1 دلار دریافت کنید یا 60 هزار تومان(نرخ دلار بازار آزاد در زمان تولید این محتوی) برای شما فرقی نخواهد کرد و اختیار با شما است که پس از دریافت پولتان آن را به ریال تبدیل کنید یا به دلار، ضمن اینکه در تجارت با عراق تسویه ریالی با تاجر عراقی برای رفع تعهد ارزی مورد قبول بانک مرکزی ایران است. اما اگر نگرانی شما این است که در فاصله زمانی که با تاجر عراقی به توافق رسیدید و معامله منعقد شده تا زمانی که تاجر عراقی با شما تسویه کند و پول شما را واریز کند قیمت دلار در ایران افزایش پیدا کند مثلا قیمت دلار از 60 هزار تومان به 65 هزار تومان افزایش پیدا کند، شما زیان می کنید؛ توجه داشته باشید که متقابلا همین نگرانی را تاجر عراقی نیز دارد که در این فاصله قیمت دلار کاهش پیدا کند مثلا قیمت دلار از 60 هزارتومان به 55 هزار تومان کاهش پیدا کند که در این صورت تاجر عراقی زیان خواهد کرد، بنابراین بهترین اقدام این است که در زمان معامله و توافق با تاجر عراقی در خصوص بالا و پایین شدن قیمت دلار نیز توافق برد برد داشته باشید که هم خیال شما راحت باشد و هم خیال تاجر عراقی راحت باشد. تجربه شخصی من این است که برای تاجر عراقی هم تفاوتی ندارد که ریالی پرداخت کند یا دلار و همیشه تجار عراقی نقدینگی خود را به دلار نگهداری می کنند و نهایتا برای تسویه با شما دلار به صراف خواهند داد اما در هنگام مذاکره با تجار عراقی وقتی شما انتعطاف دارید که برای شما تفاوتی ندارد ریالی معامله کنید یا دلاری، حس اعتماد بهتری در تجار عراق ایجاد می شود. زمانی که در هنگام مذاکره اصرار دارید فقط ریالی معامله می کنید یا فقط دلاری معامله می کنید حس اعتماد تاجر کمتر می شود.

 

تکنیکهای ایجاد احساس نیاز به خرید درمشتری خارجی

در تکنیک مدیریت lead گفتیم برای تبدیل مشتری بالقوه خارجی به خریدار درگام اول باید در تاجر خارجی احساس نیاز به خرید ایجاد کنید. و در گام دوم اعتماد سازی کنید. آنچه که احساس نیاز به خرید در تاجر خارجی ایجاد میکند: 1. مزیتهای محصول و مزیتهای شرکت شما 2. راه کارهای شما برای رفع نیازها، انتظارات و دغدغه های تاجر خارجی یادتان باشد احساس نیاز به خرید در اولین ملاقات با مشتری بالقوه ایجاد می شود. ممکن است اولین ملاقات شما با تجار خارجی در یک نمایشگاه، در یک جلسه B2B، در یک ملاقات آنلاین باشد یا اینکه تاجر وبسایت شما رو دیده باشد، پیج شما در شبکه های اجتماعی را دیده باشد یا کاتالوگ شما رو دیده باشد. شما در اولین ملاقات فرصت زیادی ندارید و باید بتونید مزیتها و راه کارهای خودتون رو خیلی کوتاه در غالب شعار و ادعا بولد کنید و نظر تاجر خارجی رو در نگاه اول جلب کنید تا با شما وارد مذاکره بشه در زمان مذاکره فرصت دارید اعتماد او را جلب کنید. آنچه که اعتماد تاجر خارجی را جلب می کند این است که: بتوانید در تاجر خارجی اطمینان ایجاد کنید ادعا های شما در خصوص مزیتهای محصول و شرکتتان و راه کارهای شما برای رفع نیازها، انتظارات و دغدغه های تجار خارجی واقعی است و به آنها پایبند هستید. در ویدئو های بعدی، دوره های آموزشی و جلسات مشاوره، مهمترین مزیتهای رقابتی و همچنین مهمترین نیازها، انتظارات و دغدغه های تجار خارجی که می تواند احساس نیاز به خرید ایجاد نماید و اعتماد تجار خارجی را جلب نماید مطالب بیشتری ارائه می دهیم.

 

 

صادرات خود را برون سپاری نکنید

1. در کشور مقصد مستقیما سیستم پخش و توزیع ایجاد کنید که بتوانید کالای تولید خودتان را مستقیما به دست فروشنده نهایی یا مصرف کننده نهایی برسانید. 2. با تجاری محلی کشور مقصد که سیستم پخش و توزیع مستقیم دارند همکاری کنید. اگر استراتژی شما همکاری با تجار محلی کشور مقصد است، آگاه باشید که تجار خارجی معتبر که سیستم پخش و توزیع در کشور خودشان دارند در بخش تامین کالا هم مستقیم با تولید کننده ها وارد مذاکره می شوند، ضروری است هر چه سریع تر تیم صادرات داخلی شرکت خودتون رو ایجاد کنید تا مستقیما وارد مشتری یابی خارجی و مذاکره با تجار خارجی بشوند. 3. هنوز بخش بروکری تجارت بین الملل بطور کامل حذف نشده است ولی بخش تجارت مستقیم بسیار بزرگتر از تجارت بروکری است و اگر همچنان استراتژی شما تجارت از طریق بخش بروکری تجارت بین الملل است با بروکر ها به توافق بلند مدت برسید و اختیار و مسئولیت کافی بهشون بدید تا همانند تیم داخلی به نمایندگی از شرکت شما مشتری یابی خارجی و مذاکرات صادراتی را انجام بدهند. 4. بهتر است شرکتهای بازرگانی و بروکرها نیز با شرکتهای تولیدی به توافق بلند مدت برسند و اختیار و مسئولیت کامل مشتری یابی و مذاکره را داشته باشند. تا همانند تیم داخلی به نمایندگی از شرکت تولیدی مشتری یابی خارجی و مذاکرات صادراتی را انجام بدهند. 5. امروز همانند گذشته، بازار هدف شما در کشورهای خارجی بروکرها نیستند که محصول شما را ترانزیتی از شما خریداری کنند و در کشور خودشان ترانزیتی بفروشند و تنها دغدغه شان قیمت باشد بلکه بازار هدف شما در کشور های مقصد صادراتی تجاری هستند که شرکتهای پخش، فروشگاه های اینترنتی یا هایپر کالا و فروشگاه های زنجیره ای دارند که نیازهایشان و درخواستهای شان بسیار متفاوت هست و شما زمانی در بازاریابی صادراتی موفق خواهید بود که مستقیم با آنها ارتباط بگیرید و برای درخواستها یشان راه کار داشته باشید و به این نکته مهم توجه داشته باشید که در بسیاری از موارد درخواستهای تجار خارجی به دلیل زیاده خواهی شان نیست بلکه به دلیل دغدغه هایی است که تغییرات محیط تجارت بین الملل برایشان ایجاد کرده است.

 

 

 

 

تجارت با عراق

ویدیوی اول: بازاریابی در عراقفرصت صادرات به عراق را از دست ندهید

 ویدیوی دوم: بازاریابی در عراق- 7 گام اصلی

 ویدیوی سوم: ورود به بازار عراق-اگر عراق کشور هدف صادراتی شماست این ویدیو را مشاهده کنید.

 ویدیوی چهارم: نکات مهم در تجارت با عراق

 ویدیوی پنجم: بازار داخلی یا صادرات؟

ویدیوی ششم: اولین نشست تجاری B2B ایران و عراق در حوزه مواد غذایی و کالاهای سوپرمارکتی

 مقاله آموزشی: روش های پرداخت تجار عراق

 

 

 

  

 

 تجارت با سوریه

 

 

ویدیوی اول:  بازار نوظهور سوریه در انتظار فعالان اقتصادی ایران

ویدیوی دوم: فرصت ها و چالش های تجارت با سوریه

ویدیوی سوم:  اطلاعات کاربردی در خصوص تجارت با سوریه

 ویدیوی چهارم:  کنفرانس فرصت ها و راهکارهای تجارت با سوریه

 

 

 تجارت با افغانستان

 

 

 ویدیوی اول:  کنفرانس آنلاین فرصت ها و راهکارهای تجارت با افغانستان

 ویدیوی دوم:  اولین نشست تجاری ایران و افغانستان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کلمات کلیدی: مؤسسه تسهیلگران تجارت فکر فردا- اصغر عباسپور- صادرات- صادرات به عراق- صادرات به افغانستان- تجارت با عراق- صادرات کالا- صادرات کالاها و خدمات ایران به کشورهای همسایه- صادرات خدمات- صادرات مواد غذایی- صادرات خدمات فنی و مهندسی- صادرات فرش- صادرات کنسرو جات- نمایشگاه بین المللی- نمایشگاه های عراق- نمایشگاه های خارجی- اتاق بازرگانی- اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق- اتاق های مشترک- اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان- بازاریابی خارجی- بازاریابی بین المللی- مشتری خارجی- مشتری عراقی- مشتری افغان- اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه- صادرات خرما- صادرات پلاستیک- بازاریابی صادراتی- اصول بازاریابی- مدیریت صادرات- آموزش صادرات- آموزش تجارت- اعزام هیأت تجاری- پذیرش هیأت تجاری- فروم تجاری B2B- دایرکتوری- دایرکتوری تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایران- بانک اطلاعات تجار عراق- بانک اطلاعات تجار افغانستان- بانک اطلاعات تجار سوریه- لیست تجار عراقی- لیست تجار سوریه- لیست تجار افغانستان- اطلاعات تجار خارجی

ساعات کار

  • شنبه - چهارشنبه: 08:00 - 16:00
  • پنجشنبه: 09:00 - 12:30

ارتباط با ما

  • تهران، خیابان ستارخان، خیابان کوثر دوم، بن بست مینو، پلاک 4، واحد 2
  • تلفن:02166563118-02166563164
  • فکس: 02166439694
  • واتس اپ: 09037977079
  • ایمیل: info@fftf.ir
Top