در پی تدوین و چاپ دومین بانک اطلاعات توانمندی های صادراتی ایران جهت ارائه به تجار و واردکنندگان افغان و توزیع در کشور افغانستان، می توان گفت مهمترین بخش پس از تدوین صحیح این بانک، توزیع و ارائه آن به تجار افغان است.

این امر توسط موسسه تسهیلگران تجارت فکرفردا در یک بازه یک ساله و با برنامه ریزی هدفمند صورت می پذیرد. تا کنون سعی شده تا گزارش این توزیع ها به صورت تصویری و قابل استناد به اطلاع تولیدکنندگان کشور برسد.

گزارش بخشی از این توزیع را در ادامه ارائه خواهیم کرد.

 

تقدیم کتاب ها به رئیس اتاق اصناف و پیشه وران هرات جهت توزیع و ارائه در میان اعضا و فعالان اقتصادی

  

 

 

تقدیم کتاب ها به اتاق تجارت و سرمایه گذاری کابل

جهت توزیع در میان تجار بزرگ افغانستان و بازرگانان و فعالان اقتصادی افغانستان 

 

 

 

تقدیم کتاب ها به رایزنی بازرگانی جمهور ی اسلامی ایران در کابل جهت توزیع و ارائه در میان تجاری

که در نشست ها و جلسات تجاری به این دفتر مراجعه می کنند و معرفی تولیدکنندگان ایرانی که در این بانک اطلاعاتی اعلام آمادگی نموده اند به خریداران افغان.

 

  

 تقدیم بخشی از کتاب ها به اتاق تجارت و سرمایه گذاری ولایت غزنی افغانستان جهت ارائه و توزیع در میان تجار این ولایت

 

  

 

 

وزرای کشاورزی ایران و عراق بر اجرای توافقات و اسناد کشاورزی در چارچوب استانداردهای مورد توافق دو کشور به انضمام تقویم کشاورزی مطابق با شرایط بازار و نیاز فصلی طرفین به محصولات مورد تقاضا تاکید کردند.

خبرگزاری ایلنا به نقل از از وزارت جهاد کشاورزی نوشت: در اولین نشست همکاری کشاورزی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق، محمدعلی نیکبخت وزیر جهادکشاورزی کشورمان در دیدار همتای عراقی خود گفت: روابط فرهنگی، اجتماعی و مذهبی مردم ایران و عراق ریشه در اعماق تاریخ دارد و مشترکات دینی و ارزش‌های معنوی بر قوام و دوام آن افزوده است، امروز هم دولت‌ها گرد‌ هم آمده‌اند تا اولین نشست کمیته مشترک همکاری کشاورزی دو کشور همسایه را حول محور منافع ملی برگزار کنند.

وزیر جهادکشاورزی با اشاره به توان علمی – فناوری در حوزه کشاورزی و منابع پایه موجود در دو کشور اظهار داشت: هر یک از طرفین می‌توانند از امکانات موجود و ظرفیت علمی و تخصص یکدیگر در جهت توسعه کشاورزی بهره گیرند و جمهوری اسلامی آمادگی دارد داشته‌ها و یافته‌های خود را در اختیار همسایه خویش قرار دهد.

چالش‌های اقتصاد جهانی را با همکاری هم کاهش دهیم

وزیر کشاورزی جمهوری عراق هم در این دیدار با اشاره به روابط خوب ایران و عراق در زمینه کشاورزی و دامپروری گفت: جمهوری اسلامی ایران در تجربه سخت و تلخ داعش با اتخاذ مواضع برادرانه به حمایت از ما برخاست و در ادامه هم می‌توانیم با تکیه بر اشتراکات جغرافیایی، فرهنگی و دینی، در کنار سایر روابط، همکاری کشاورزی بین دو کشور را برای کاهش چالش‌های پیش روی اقتصاد جهانی به حداقل برسانیم.

عباس المالکی وزیر کشاورزی عراق گفت: بحران کشاورزی ناشی از جنگ اوکراین لزوم همکاری کشورهای همسایه را بیش از پیش نشان می‌دهد و کشاورزی به عنوان مهم‌ترین فعالیت اقتصادی امروزه مد نظر دو دولت قرار گرفته است.

وی افزود: در زمینه اقتصادی با ایران انتظار همکاری بیشتری داریم و امیدواریم در زمینه تولیدات دامی و دامپروری به عنوان اهرم ثبات بخش بازار، همکاری متقابل داشته باشیم.

رعایت ضوابط بهداشتی و استاندارد دامی مورد انتظار طرفین است

محمدعلی نیکبخت در ادامه مذاکرات بر رعایت ضوابط بهداشتی و استاندارد دامی در چارچوب توافق از جانب طرفین تاکید کرد و گفت: سال ۲۰۵۰ به پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی، سالی دشوار برای تأمین غذا در جهان خواهد بود این موضوع با توجه به تغییر اقلیم و آسیب منابع پایه مانند آب و خاک در منطقه ما اثرات شدید‌تری به جا خواهد گذاشت، از این رو با اتخاذ تدابیری در جهت همکاری‌های منطقه‌ای در زمینه کشاورزی، به خصوص همسایگان و به ویژه ایران و عراق، خواهیم توانست از عواقب آسیب‌زای آن به دور باشیم.

وی ادامه داد: حوزه‌های تجاری، بازرگانی، سرمایه‌گذاری، انتقال دانش و فناوری در بخش کشاورزی، نیاز متقابل طرفین است، ایران آمادگی دارد در موارد یاد شده داشته‌ها‌ی خود را در شیلات، دامپروری، زراعت، باغبانی و دیگر موضوعات کشاورزی در اختیار عراق قرار دهد و در مقابل از ظرفیت‌های علمی و تخصصی این کشور بهره‌برداری کند.

وزیر جهادکشاورزی با تاکید بر ثبات روابط بازرگانی بین دو کشور بر پایه تقویم کشاورزی تصریح کرد: ما تقویم و برنامه تولید برای انواع محصول در ایران داریم و در صورت هماهنگی دو کشور در تدوین تقویم کشاورزی می‌توانیم ضمن تأمین بازار داخل، بخشی از نیاز عراق را برآورده و تامین کنیم و در مقابل، آن قسمت از تقاضای ایران را که امکان تولید داخل ندارد، از کشور عراق وارد کنیم.

به گفته وی، کشورمان با بهره‌گیری از استاندارد و ضوابط قابل قبول سازمان حفظ نباتات در حوزه غلات خواهان رسیدن بی‌دغدغه این محصولات به دست مردم عراق است و این موارد با انتظار متقابل در تفاهم‌نامه همکاری دو جانبه مد نظر قرار خواهد گرفت.

در کشت گندم به خودکفایی خواهیم رسید

نیکبخت در این مذاکرات توانایی کشور را در تولید محصولات زراعی خوب ارزیابی کرد و گفت: امسال با برنامه‌ریزی صورت گرفته توانسته‌ایم ۱۰ میلیون تن گندم برداشت کنیم و در یک یا دو سال آینده در کشت گندم به خودکفایی خواهیم رسید.

سرمایه‌گذاری در شیلات و زنجیره ارزش محصولات کشاورزی ایران را برای عراق هموار می‌کنیم

وزیر جهاد کشاورزی بر استعداد خوب کشور در تولید سبزی و صیفی مانند گوجه‌فرنگی و پیاز تاکید کرد و از شیلات به عنوان ظرفیت بزرگ در سرمایه‌گذاری خارجی یاد کرد و در همین حال گفت: شیلات از بزرگترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران است و ما ضمن برطرف‌سازی موانع و محدودیت‌ها، مسیری هموار را پیش پای سرمایه‌گذاران عراقی می‌گشاییم که با کمترین دغدغه در حوزه آبزی‌پروری و صید و صیادی سرمایه‌گذاری کنند.

وی صنایع تکمیلی و تبدیلی، فرآوری و زنجیره ارزش را از جمله حوزه‌های سرمایه‌گذاری پر بازده عنوان کرد و گفت: در محصولات باغی مانند انواع مرکبات رتبه اول تا دهم جهانی هستیم و می‌توانیم در تامین نیاز کشور عراق سهم داشته باشیم.

نیکبخت با غنی خواندن تجربه دامپروری، از آمادگی ایران برای انتقال دانش این بخش به کشور همسایه خبر داد.

وی در ادامه مذاکرات با همتای عراقی، توان علمی و اجرایی کشورمان در حوزه کشاورزی را با توجه به چهار دهه تحریم، مطلوب ارزیابی کرد و گفت: با تفاهم دوجانبه و استفاده از توانمندی یکدیگر با لحاظ شرایط اقلیمی حاکم بر منطقه، می‌توانیم شرایط سخت را پشت سر گذاریم.

وزیر جهاد کشاورزی در توضیح سخنانش گفت: ما با اجرای پروژه‌های زیربنایی مانند آب و خاک، از جمله در شبکه‌های آبیاری، زهکشی، انتقال آب و پمپاژ و تجهیزات مربوطه‌، تحت شرایط تحریم، به توانایی ارزشمندی با کمک نخبگان دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان دست یافته‌ایم و طرف عراقی می‌تواند نیاز کشورش را در این زمینه‌ها از نظر قیمت، کیفیت و کمیت از شرکت‌های ایرانی تأمین کند.

نیکبخت در خصوص کشت فراسرزمینی نیز خاطرنشان کرد: با توجه به منابع موجود در سایر کشورها در نهایت سرمایه‌گذار ایرانی با دلیل علاقه دو ملت، کشور عراق را اولویت اول سرمایه‌گذاری قرار می‌دهد.

وی در پایان ضمن قدردانی از دستگاه دیپلماسی دو کشور در ترتیب نشست همکاری کشاورزی از مسوولان عراقی برای بازدید از توانمندی تولیدکنندگان ایرانی و مذاکرات بازرگانی و تجاری با فعالان بخش خصوصی ایران دعوت کرد.

مؤثرترین و مقرون به صرفه‌ترین روش بازاریابی صادراتی درعراق، حضور در شو روم‌های تجاری ایران در عراق است.

شرکت‌های تولیدی و بازرگانی ایران و سایر کشورهای صادرکننده، جهت صادرات به عراق، از روش‌های مختلفی برای بازاریابی در عراق استفاده می‌کنند که از مهم‌ترین آن‌ها حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی عراق، حضور میدانی در بازار عراق، حضور در هیأت‌های تجاری اعزامی به عراق، حضور در نشست‌های تجاری B2B، تبلیغات و درج اطلاعات شرکت در دایرکتوری‌ها، یلوپیج‌ها و بانک های اطلاعات توانمندی های صادراتی ایران، ارتباط با اتاق‌های بازرگانی، ارتباط با رایزنان بازرگانی، سایت‌های B2B و به‌طورکلی حضور و معرفی محصولات خود در هر محلی است که امکان برقراری ارتباط با تجار عراق وجود داشته باشد.

 از میان این روش‌ها، مؤثرترین و مقرون به صرفه‌ترین روش بازاریابی صادراتی درعراق، حضور در شو روم‌های تجاری ایران در عراق است.

شوروم(Show room) تجاری یک نمایشگاه چابک است که کلیه کارکردهای نمایشگاه را دارد و با حذف موارد و هزینه‌های غیر ضروری، امکان نمایش محصولات و مذاکرات رودررو با تجار عراق را با هزینه بسیار پایین فراهم می‌آورد.

در این روش، شرکت‌های ایرانی در قالب یک هیأت تجاری به عراق اعزام می‌شوند و هر شرکت، نمونه محصول، کاتالوگ، بروشور، استند، پاپ آپ به اندازه بار همراه مسافر با خود همراه می‌برد و کل هیأت تجاری در یکی از هتل‌های 5 ستاره عراق مستقر می‌شوند و در سالن اجتماعات بزرگ و مجلل همان هتل به هر شرکت ایرانی یک میز نمایش اختصاص داده می‌شود تا نمونه محصولات و استند خود را به نمایش بگذارد؛ و یک نمایشگاه چابک و شیک با حضور شرکت‌های ایرانی برپا می‌شود. تجار و واردکنندگان عمده و معتبر عراق که جهت بازدید از شوروم ایران و مذاکره با شرکت‌های ایرانی به‌صورت VIP دعوت شده‌اند، به مدت 2 الی 3 روز ضمن بازدید از محصولات ایرانی با شرکت‌های ایرانی حاضر، مذاکرات تجاری انجام می‌دهند.

برگزاری یک مراسم افتتاحیه 2 ساعته در روز اول شو روم با حضور مقامات وزارت تجارت عراق و ایران و اتاق‌های بازرگانی عراق و ایران، سفیر و رایزن بازرگانی ایران درعراق و خبرگزاری‌ها و خبرنگاران و همچنین یک ضیافت شام با حضور تجار ایران و عراق امکان برقراری ارتباطات گسترده‌تر با دست اندرکاران تجارت دو کشور و تجار و بازرگانان دو کشور در یک فضای صمیمی‌تر را فراهم می‌آورد.

برنامه‌های بازدید از بازارهای عمده فروشی عراق و پروژه‌های زیر ساختی عراق، در خلال برنامه‌های هیأت تجاری، امکان کسب اطلاعات بازار و تحقیقات بازار اولیه را نیز برای شرکت‌های ایرانی فراهم می‌آورد.

از این رو، "مؤسسه تسهیلگران تجارت فکر فردا" با سابقه‌ترین و خوش‌نام‌ترین شرکت ایران در حوزه اعزام هیأت‌های تجاری به عراق و برگزارکننده شوروم های تجاری، با اخذ مجوز شماره 168013 از سوی "سازمان توسعه تجارت ایران" با اعزام یک هیأت تجاری بلندپایه از ایران به بغداد، سومین شو روم تجاری ایران درعراق را در شهر بغداد در تاریخ ۱۷ الی ۲۰ مهر ۱۴۰۲ برگزار می‌نماید. در این برنامه، شرکت‌های تولیدی و بازرگانی ایران، از یارانه اعزام هیأت تجاری نیز برخوردار خواهند بود.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با دبیرخانه این رویداد، به شماره تلفن‌ 66563118-021 (مؤسسه تسهیلگران تجارت فکر فردا) تماس حاصل نمایند.

 
 

متن اصلی خبر در دنیای اقتصاد

مهم‌ترین گام در بازاریابی صادراتی، پس از تحقیقات بازار و تدوین استراتژی‌های بازاریابی، یافتن شریک تجاری، خریدار خارجی و نماینده فروش از بین تجار و وارد کنندگان عمده در کشورهای هدف صادراتی است.

مهم‌ترین روش‌های پیدا کردن تجار و وارد کنندگان عمده در کشورهای هدف صادراتی همچون عراق و افغانستان عبارتند از: حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران و کشورهای هدف، حضور در هیأت‌های تجاری که به کشورهای هدف صاداراتی اعزام می‌شوند، حضور در شوروم های تجاری، نشست‌های تجاری B2B ، حضور میدانی و بازاریابی میدانی در آن کشورها، درج اطلاعات شرکت و معرفی محصولات شرکت در دایرکتوری‌ها و یلوپیج‌ها، ارتباط با اتاق‌های بازرگانی، ارتباط با رایزنان بازرگانی ایران در کشورهای مقصد و به‌طورکلی حضور و معرفی شرکت و محصولات شرکت در هر محلی است که احتمالاً مشتریان بالقوه کشور مدنظر همچون عراق و افغانستان در آنجا حضور دارند. 

یکی از مؤثرترین و کم هزینهترین روش‌ها برای بازاریابی صادراتی و پیدا کردن تجار و واردکنندگان عمده در کشور های هدف صادراتی، درج آگهی تبلیغاتی و ثبت و ارائه اطلاعات و در واقع معرفی شرکت و محصولات شما در دایرکتوری هاست.

دایرکتوری های تولیدکنندگان کالاها و خدمات هر کشور به عنوان بانک اطلاعاتی توانمندی های صادراتی، از مهم‌ترین منابع برای پیدا کردن تولیدکنندگان یک کشور و برقراری ارتباط با آن‌ها می باشد.

کشورهای رقیب ایران در بازارهای کشورهای همسایه به خصوص عراق و افغانستان، با داشتن چنین دایرکتوری هایی امکان دیده شدن تولیدکنندگان و صادرکنندگان خود را بیشتر کرده‌اند.

متأسفانه این کمبود در خصوص تولیدکنندگان کشور ایران در بازارهای خارجی به شدت دیده می شود و تجار کشورهای هدف صادراتی علاوه بر اینکه شناخت خوبی از تولیدکنندگان ما ندارند به راحتی نیز نمی توانند با آنها ارتباط برقرار کنند.

همانگونه که یافتن مشتری خارجی برای یک تولیدکننده امری دشوار و مستلزم هزینه است و زمان است، برای یک واردکننده نیز یافتن محصول مورد نظر از میان انبوه تولیدکنندگان یک کشور دشوار است. لذا وجود یک بانک اطلاعاتی جامع(دایرکتوری) که به صورت طبقه بندی شده بر اساس حوزه فعالیت، تولیدکنندگان منتخب کشور که آمادگی و توانایی صادرات دارند را معرفی کند، برای تجار کشورهای خارجی بسیار جذاب و کاربردی خواهد بود.

چه بهتر که ما به عنوان فروشنده، در معرفی خود پیش قدم شویم و به درستی این گام را برای ورود به بازار کشور هدف صادراتی خود برداریم.

وجود اطلاعات یک تولیدکننده در دایرکتوری هایی که به ویژه از منابع معتبری چون اتاق های بازرگانی و سازمان توسعه تجارت ایران منتشر می‌شوند، یک معرفی نامه خوب برای نشان دادن توانمندی‌ها و  اعلام آمادگی برای همکاری با شرکای تجاری خارجی است.

دایرکتوری ها منابعی ماندگار هستند و از آنجا که هر ساله تجدید چاپ می شوند می توان گفت حضور مستمر شما را در بازار صادراتی اثبات و به نمایش می گذارند.

در کنار سایر روش‌های بازایابی صادراتی، وجود نام و اطلاعات شرکت شما در دایرکتوری کشورتان از الزامات صادرات است.

با افزایش رقبا باید تلاش کنیم تا بیشتر و بیشتر دیده شویم....

"مؤسسه تسهیلگران تجارت فکر فردا"  بر آن شده تا تلاش کند با تهیه، چاپ و مهم‌تر از همه توزیع برنامه‌ریزی شده و هدفمند کتاب‌های دایرکتوری به صورت تخصصی برای هر کشور هدف صادارتی و به صورت دوسالانه، اطلاعات تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایران را به صورت مستقیم در اختیار تجار و در واقع واردکنندگان کشورهای خارجی قراردهد. چرا که تجار و واردکنندگان عمده یک کشور، دایرکتوری های تولیدکنندگان و صادرکنندگان یک کشور را تهیه و در آن جستجو می‌کنند تا با تولیدکننده محصول مورد نظر جهت تأمین کالا تماس برقرار کنند.

 

کتاب بانک اطلاعات توانمندی های صادراتی ایران با عنوان"دایرکتوری تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایران به افغانستان" که آخرین نسخه آن به چاپ رسیده بود در ادامه روند توزیع و ارائه آن به تجار افغانستان، در نمایشگاه ایران در هرات که در 29 تیر ماه 1402 در افغانستان برگزار شد، توزیع و در اختیار تجار و شرکت ها قرار گرفت.

از مزیت های عمده این بانک اطلاعاتی این است که در صورت عدم توانایی حضور تولیدکنندگان کشور در نمایشگاه های خارجی، امکان معرفی آنها از طریق این بانک اطلاعاتی در کشور هدف صادراتی از طرق مختلف از جمله نمایشگاه های بین المللی آن کشور از طریق موسسه تسهیلگران تجارت فکر فردا  به راحتی و با کم ترین هزینه امکان پذیر خواهد بود.

به اطلاع می رساند سومین نسخه این بانک اطلاعاتی در حال تدوین و به روز رسانی است و شرکت ها و تولیدکنندگان کشور که هدف شان صادرات به افغانستان است می توانند با ارائه اطلاعات و توانمندی های خود در این کتاب آمادگی خود را جهت تامین محصول در بازار افغانستان اعلام نمایند.

طبق اعلام رسمی "سازمان توسعه تجارت ایران"، با اعطای مجوز شماره ۱۶۸۰۱۳ آن سازمان به مؤسسه تسهیلگران تجارت فکرفردا، جهت اعزام هیأت بلند پایه تجاری از ایران به بغداد، سومین شو روم تجاری ایران در عراق در تاریخ ۱۷ لغایت ۲۰ مهرماه ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

اصغر عباسپور، رئیس مؤسسه تسهیلگران تجارت فکر فردا اعلام کرد، شرکت‌های تولیدی و بازرگانی ایران، جهت حضور در این شوروم تجاری از یارانه اعزام هیأت تجاری برخوردار خواهند بود.

از مهم‌ترین برنامه‌های این هیأت تجاری، دیدار با مقامات دولتی وزارت تجارت عراق، استاندار بغداد، رؤسای اتاق‌های بازرگانی و صنایع بغداد، نجف و کربلا، بازدید از بازارهای عمده‌فروشی بغداد، بازدید از پروژه‌های ساختمانی و زیرساختی بغداد و برگزاری سومین شو روم تجاری ایران در بغداد خواهد بود که به‌صورت یک نمایشگاه چابک و بسیار ارزان قیمت با حضور یکصد شرکت ایرانی در محل هتل ۵ ستاره در بغداد برپا می‌شود و از ۳۰۰ تاجر تراز اول عراق، جهت بازدید از این نمایشگاه چابک به‌صورت VIP دعوت شده است که ضمن بازدید از شو روم ایران با شرکت‌های ایرانی حاضر در این هیأت تجاری و شو روم تجاری مذاکره خواهند داشت.

 

علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت WWW.FFTF.IR   مراجعه و یا با دبیرخانه این رویداد، به شماره تلفن‌ ۶۶۵۶۳۱۱۸-۰۲۱ (مؤسسه تسهیلگران تجارت فکر فردا) تماس حاصل نمایند.

جهت کسب اطلاعات بیشترکلیک کنید

photo_2023-07-23_11-15-24

لینک اصلی خبر در وبسایت روزنامه دنیای اقتصاد

 
 
دنیای‌اقتصاد: رایزن بازرگانی ایران در لبنان با اشاره به شرایط اقتصادی نامساعد دولت لبنان و کاهش قدرت خرید مردم، می‌گوید: فرصت برای عرضه کالاهای باکیفیت ایرانی به بازار لبنان و افزایش سهم ایران از این بازار فراهم‌آمده است. رایزن بازرگانی ایران در لبنان با اشاره به اینکه سهم ایران در بازار این کشور کمتر از نیم‌درصد است، گفت: به دلیل ورشکستگی دولت این کشور در سه سال‌اخیر، بلوکه‌شدن عمده نقدینگی مردم در بانک‌ها و کاهش قدرت خرید مردم برای خرید کالاهای اروپایی و آمریکایی، فرصتی مناسب و ماندگار برای ورود بیشتر تجار و کالاهای ایرانی باکیفیت به بازار این کشور فراهم است.

ابراهیم محمدرضازاده در نشست کارگروه توسعه صادرات استان کرمان افزود: لبنان با فلسطین و سوریه همسایه است و از طریق دریا با ۲۲ کشور ارتباط دارد که طی دو دهه‌گذشته به‌‌‌‌‌‌جز زمان شیوع کرونا روند صادراتی روبه‌رشدی داشته‌است. عمده واردات لبنان سوخت، مواد معدنی، نفت، محصولات صنعتی شیمیایی، جواهرات، ماشین‌آلات و خودرو است و ۱۰ قلم اول کالای صادراتی ایران به لبنان میلگرد آجدار، پسته، کلاف میلگرد، مغزپسته، خمیرمایه، دارو، نشاسته، فرش، شیشه و پلیمرهای استیرن بوده‌است.  محمدرضا‌زاده تصریح کرد: سال‌گذشته صادرات پسته ایران به لبنان دو‌برابر شده اما ازاین‌‌‌‌‌‌پس باید مراقب آمریکا به‌عنوان رقیب اصلی پسته ایران بود زیرا هر کیلوگرم پسته آمریکا یک دلار ارزان‌تر از پسته ایران در بازار لبنان به‌فروش می‌رسد.  مسوول دبیرخانه کارگروه شناسایی و انتخاب رایزنان بازرگانی سازمان توسعه‌تجارت ایران اظهار کرد: فرش ایران ۵۰ سال‌است که در لبنان نفوذ دارد و اخیرا به دلیل مشکلات اقتصادی مردم، فرش ماشینی نیز در کنار فرش دستباف خریدار خوبی دارد. وی افزود: توقف مبادلات در سیستم بانکی لبنان، تولیدکننده نبودن و واردات مواد مصرفی، وجود موافقت‌نامه تجارت آزاد لبنان با ۴۰ کشور و دسترسی از طریق دریای مدیترانه ازجمله تهدیدهای منجر به فرصت در بازار لبنان محسوب می‌شوند. محمدرضا‌زاده ادامه داد: فرصت‌های ویژه ایران در بازار لبنان مانند علاقه شدید شیعیان لبنان به خرید کالای ایرانی، اعتماد به ذبح شرعی کالای تولیدی ایران، صید ماهی‌حلال و چرم حلال، می‌تواند به توسعه‌تجارت با این کشور کمک کند.

وی گفت: نبود خط مستقیم کشتیرانی، مشکلات ناشی از تحریم و پرهیز شرکت‌های چندملیتی از همکاری با ایران، هزینه حمل بالای کالاهای تولیدی ایران، حضور ضعیف شرکت‌های مدیریت صادرات، عدم‌شناخت کافی فعالان اقتصادی دو کشور، تقلب در کیفیت و کلاه‌‌‌‌‌‌برداری منجر به تضعیف برند، تبلیغات ناکافی و بی‌‌‌‌‌‌توجهی به اصول بازاریابی، ازجمله ضعف‌های ایران برای ورود به بازار لبنان است.  محمدرضا‌زاده، با اشاره به اینکه نمایشگاه اختصاصی ایران در لبنان در اواخر شهریورماه و اوایل مهرماه سال‌جاری برگزار می‌شود، افزود: ایجاد فروشگاه‌‌‌‌‌‌ها، ایجاد انبار توزیع کالای ایرانی در بیروت، ایجاد مرکز تجاری، ایجاد کنسرسیوم صادراتی و تولید مشترک برای صادرات ازجمله موارد پیشنهادی برای ورود به بازار لبنان است.

صادرات یک میلیون دلاری کرمان به لبنان

 در ادامه رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان، با تاکید بر طرح و ترویج فرهنگ تولید صادرات‌محور در استان گفت: با تولید کالای باکیفیت، قیمت مناسب و بسته‌‌‌‌‌‌بندی قابل‌‌‌‌‌‌عرضه در بازارهای جهانی می‌توان بخش بیشتری از تولید را صادر کرد.  سید‌مهدی طبیب‌زاده افزود: پیشنهاد می‌شود دولت در قراردادهای ترجیحی، شرکت در نمایشگاه‌ها و تهیه تقویم نمایشگاهی با هماهنگی همه ارگان‌ها اقدام کند تا با قدرت و توانایی بیشتری از این فرصت‌ها استفاده شود.  وی خاطرنشان کرد: در نسل پنجم فعالیت صنایع مختلف، باید در تجارت نیز فرهنگ و سبک زندگی مردم در بازاریابی‌‌‌‌‌‌ها مدنظر قرار گیرد و نیازهای بازارهای مختلف متناسب با سبک زندگی مردم آنها تامین شود.  طبیب‌زاده، با بیان اینکه سه قلم خرما، پسته و محصولات سرامیکی عمده صادرات یک‌‌‌‌‌‌میلیون دلاری کرمان به لبنان بوده‌است، تصریح کرد: زمینه‌‌‌‌‌‌های فعالیت مستمر و خوب برای کالاهای مختلف استان در لبنان وجود دارد و با برنامه‌‌‌‌‌‌ریزی‌‌‌‌‌‌های لازم می‌توان ۵‌میلیارد دلار از ۱۹‌میلیارد دلار واردات به لبنان را در اختیار گرفت.  در ادامه رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان بیان کرد: سال‌ها پیش پسته و مغز پسته از برخی شرکت‌های کرمانی از طریق حلب سوریه به لبنان صادر می‌شد که به دلیل جنگ در سوریه این ارتباط با لبنانی‌‌‌‌‌‌ها قطع شده‌است.  سیدمحمدرضا ترابی‌موسوی با اشاره به اینکه برخی شرکت‌های کرمانی تجربه و شناخت لازم از ذائقه و سلیقه مردم لبنان در زمینه پسته را دارند، درخواست کرد رایزن بازرگانی ایران در لبنان، در بازاریابی و برقراری ارتباط مجدد با لبنان، فعالان پسته استان را یاری کند.
 
مقاله- دکتر علی سرزعیم
اخیرا خبری در رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه ایران جایگاه ممتازی در صادرات محصولات لبنی پیدا کرده است. با توجه به اینکه شرکت‌های خصوصی در ایران مشغول به تولید محصولات لبنی هستند، در واقع شرکت‌های خصوصی ایرانی موفق شده‌اند جایگاه ممتازی در صادرات محصولات لبنی در جهان پیدا کنند. انتظار می‌رفت این خبر با تشویق و خوشحالی توده مردم و نخبگان همراه شود؛ اما برخلاف انتظار با موجی از نقدها و واکنش‌های منفی نسبت به این خبر روبه‌رو شد.

این خبر نه تنها مورد استقبال قرار نگرفت، بلکه به‌عنوان یک خبر بد تلقی شد و به سرکوفت دیگری برای جامعه ایران و اقتصاد آن تبدیل شد. کسانی که چنین موضع منفی در قبال این موفقیت شرکت‌های خصوصی گرفتند از دو زاویه نقدهای خود را سامان دادند. زاویه نخست این بود که بله چون تولید محصولات کشاورزی از یک سمت که خوراک نهاده‌های دامی را تشکیل می‌دهد یا احیانا نهاده‌های دامی با ارزهای یارانه‌ای انجام می‌شود و قیمت آب نیز  برای تولید محصولات زراعی واقعی نیست، در واقع تولید شیر در ایران مبتنی بر یارانه است و طبعا صادرات محصولات لبنی و رقابت‌پذیری آن در رقابت‌های جهانی خبر خوبی نیست؛ زیرا به معنی انتقال یارانه به مصرف‌کنندگان محصولات لبنی در خارج از کشور است.

نقد دومی که عنوان شد و بیشتر روی این زاویه اکثر منتقدان حرکت کردند این بود که با توجه به کاهش مصرف خانوارهای ایرانی از محصولات لبنی این موفقیت صادراتی لزوما خبری خوب نیست. اول باید محصولات لبنی در داخل مصرف می‌شد و ما به استانداردهای جهانی می‌رسیدیم و بعد صادرات انجام می‌شد. بنابراین نه تنها باید از این خبر خوشحال نشد، بلکه آن را باید یک خبر منفی تلقی کرد؛ چراکه این موضوع به این معناست که جامعه ایران چون قدرت خرید ندارد، شرکت‌ها به جای عرضه محصولاتشان در داخل، آن را به بازار خارج عرضه کرده‌اند.

 

به اعتقاد نگارنده، این دو نقد می‌تواند خود مورد نقد قرار گیرد و پاسخ‌هایی بیابد. خصوصا نقد دوم که به نظر من اشکالات بیشتری دارد و به همین دلیل تمرکز دیدگاه خود را روی نقد دوم قرار می‌دهم. ذهنیتی که در پس نقد دوم وجود دارد این است که اول باید بازار داخل مصرف کند و بعد نوبت به صادرات برسد (یعنی مازاد تولید باید در بخش صادرات قرار گیرد) این ذهنیت متاسفانه یک ذهنیت مبتنی بر درآمدهای مفت نفتی هست. اگر افراد در کشورِ بدون نفت زندگی می‌کردند، به این واقعیت می‌رسیدند که باید یک انتخاب کنند که مصرف داخل به معنی صادرات نکردن است و صادرات نکردن به معنی کمبود ارز هست و کمبود ارز به معنی دسترسی کمتر به محصولات خارجی است. به همین دلیل یک بده‌بستان بین مصرف کالاهای داخلی و مصرف کالاهای خارجی شکل می‌گیرد. شهروندان کشورهای غیرنفتی معمولا به این باور می‌رسند که مسیر بهبود رفاه‌‌شان از محل صادرات می‌گذرد. یعنی اول کشورها به سمت توسعه صادرات حرکت می‌کنند بدون اینکه لزوما محصول را خودشان مصرف کنند.


 به این معنا که وقتی شرکتی صادرات خود را آغاز کرد تا چند سال مثلا ۲۵سال مصرف داخلی رشد نمی‌کرد. در واقع اول بازارهای جهانی فتح می‌شود، کم‌کم درآمد حاصل از این موفقیت از بازارهای خارجی به داخل سرریز می‌شود و بعد درآمد سرانه افزایش می‌یابد و به تبع آن مصرف داخلی شروع به بالا رفتن می‌کند. نمونه چین، کره‌جنوبی، بنگلادش و امثالهم همه این مسیر را نشان می‌دهند. در واقع صادرات اهرم افزایش مصرف با یک تاخیر زیاد است. این مسیر طبیعی رشدی است که در همه کشورهای غیرنفتی دنبال می‌شود و همه هم می‌دانند باید همین مسیر را دنبال کنند.

در یک کشور نفتی که ذهنیت‌ها این‌گونه شکل گرفته است که رابطه‌ای بین مصرف داخل و صادرات غیرنفتی وجود ندارد، عمده تمرکز افراد روی مصرف داخل است و اولویت را بر مصرف داخل می‌گذارند و بعد به صادرات به خارج فکر می‌کنند؛ زیرا این شکاف بین صادرات غیرنفتی و مصرف بالای داخلی را پول مفت نفت می‌تواند بپوشاند. در ۱۰سال اخیر که تحریم‌ها بلای جان اقتصاد ایران شد و درآمد نفتی را از ایران تا حدودی حذف کرد، این ذهنیت و این مسیر دیگر قابل ادامه نبود و طبیعی بود که مصرف داخل افت کند و به تدریج ما اقتصادمان به سمت اقتصادهای نرمال غیرنفتی حرکت کند. به این معنی که کم‌کم صادرات غیر نفتی جایگاه خیلی مهم پیدا می‌کند و ما یاد می‌گیریم که مصرفمان را تابعی از قدرت رقابت‌پذیری محصولاتمان در خارج از کشور قرار بدهیم. به این معنا که اگرچه تحریم‌ها ضربه بزرگی به رفاه کشور زده است، اما در جهت سالم کردن اقتصاد ایران و رها کردن اقتصاد ایران از درآمد نفت عمل کرده است.

 
 
 

با این توصیف مشخص می‌شود که افزایش صادرات محصولات لبنی در حالی که مصرف داخل پایین آمده است، لزوما چیز بدی نیست، بلکه موجب افتخار هم هست. صادرات شرکت‌های خصوصی ما افزایش پیدا کرده است و آنها از افزایش صادرات سود می‌کنند و این سود آنها به سرمایه‌گذاری‌های سودآور دیگر تبدیل می‌شود و این مسیر کم‌کم باعث پرداخت‌های بهتر به مدیران، کارکنان و تمام ذی‌نفعان این شرکت‌ها می‌شود و طبعا اثرات چنین رفتاری به تدریج در رفاه عمومی جامعه ایران ظاهر می‌شود. اما طبیعتا اثرات آن به‌صورت ناگهانی نیست. وقتی صنایع مختلف ایران یاد بگیرند صادرات‌محور شوند، کم کم اثرات آنها هم روی افزایش رفاه ذی‌نفعانشان پدیدار می‌شود و این‌گونه اقتصاد صادرات‌محور می‌شود و رفاه افراد از محل مصرف داخل تابعی از رصد صادرات و رقابت‌پذیری محصولات داخلی می‌شود.

درباره نقد اول که گفته شد، باید اذعان کرد این نقد تا حد زیادی درست است؛ اما فقط یک نکته را نباید فراموش کرد. برخی از کشورها که کشورهایی صادرات‌محور شده‌اند، شروع‌کارشان با یارانه‌هایی به شرکت‌های داخلی بود و این یارانه‌ها به آنها کمک کرد که بتوانند در بازارهای جهانی رقابت‌پذیر شوند و محصولات رقابت‌پذیر تولید کنند و سهمی از بازار جهانی را کسب کنند و بعد به تدریج یارانه‌ها قطع شد و این شرکت‌ها که حضور در بازارهای جهانی را آموختند، توانستند جایگاه خود را تثبیت کنند. صنعت لبنیاتی هم از صنایع بسیار موفق ایران است. چهل سال پیش همه به خاطر داریم که محصولات لبنی ما عمدتا از خارج تامین می‌شد. پنیر دانمارکی مثال معروفی است که در ذهن کودکان دهه ۴۰، ۵۰ و ۶۰مانده است و تمام سوپرمارکت‌های ما پر بود از محصولات لبنی خارجی. در این سال‌ها افراد توانمندی کمر همت بستند و محصولات لبنی را در داخل تولید کردند و بازار ایران را کاملا از محصولات خارجی مستغنی کردند و تنوع فوق‌العاده ارزشمندی در طیف زیاد محصولات لبنی ایجاد کردند. این طیف وسیع محصولات لبنی در ایران، واقعا در اروپا هم وجود نداشت و این موجب افتخار است.

اما اکنون دولت باید چه اقدامی را در دستور کار خود قرار دهد؟ دولت باید کم‌کم سوبسید‌هایی که در بخش کشاورزی است، قطع کند. شرکت‌های ما یاد گرفته‌اند در بازارهای خارجی بازاریابی کنند و حضور یابند و محصولاتی با استانداردهای مورد قبول کشورهای موفق و پیشرفته تولید کنند و به تدریج می‌توانند در برابر حذف یارانه‌های حوزه کشاورزی مقاومت کنند. به همین دلیل تصور می‌کنم بخش لبنی ایران در مسیر درست و موفقی قرار دارد. در مجموع باید انتشار خبر یادشده را به فال نیک گرفت و نه تنها تاسف نخورد، بلکه آن را موجب افتخار دانست و نمونه‌ای از صنایعی دانست که بخش خصوصی واقعی در آن حضور موفق داشتند و این امر می‌تواند در صنایع دیگر اتفاق افتد.

لینک اصلی خبر در دنیای اقتصاد

حسن کاظمی قمی، سفیر و نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران برای افغانستان با انتشار توییتی گفته است که رفع موانع و مشکلات سرمایه گذاری و تجاری، با هدف توسعه روابط اقتصادی میان ایران و افغانستان از اولویت های دولت بر سرکار در این کشور برای گسترش روابط اقتصادی با افغانستان است.
خبرگزاری صدای افغان(آوا)- کابل: نماینده ویژه ایران در امور افغانستان، 27 تیرماه در توییتی نوشته است که «سامان دهی به صادرات ایران به افغانستان، تسهیل روند صدور ویزا و عبور و مرور تجار به ایران» از مهمترین اولویت های این کشور برای رفع چالش ها برای گسترش روابط اقتصادی با افغانستان می باشد.
 
وی همچنین افزوده: «فعال سازی خظ آهن خواف- هرات و تشکیل کمیته تسهیل و رفع موانع تولید سرمایه گذاری» از دیگر اولویت های این کشور برای ارتقای روابط تجاری با افغانستان است.
 
آقای قمی به تشکیل کنسرسیوم معدنی اشاره کرده و افزوده که حمایت از سرمایه گذاران دو کشور با هدف رونق تولید بخشی به تجارت میان دو کشور، از مهمترین کارها در زمینه گسترش روابط اقتصادی می باشد.
 
گفتن یاست که روابط اقتصادی میان ایران و افغانستان در سال های اخیر گسترش یافته است و بخش عمده ی از مواد مورد نیاز افغانستان از ایران وارد می شود. همچنین هفته گذشته خط آهن خواف- هرات میان دو کشور به صورت رسمی افتتاح و بهره برداری قرار گرفت.
 

راه‌آهن خواف- هرات که پیش‌ از این در پائیز سال ۱۳۹۹ با حضور روسای رئیس‌جمهور دو کشور افتتاح و به بهره‌ برداری رسیده بود یک‌ بار دیگر در بیستم تیرماه ۱۴۰۲ با حضور مسئولان به بهره‌ برداری رسید.

بازار؛ گروه استان‌ها: بهره‌برداری از راه‌آهن خواف - هرات و گشایش مرز جدید گمرکی«شمتیغ» یک رویداد کم‌نظیر برای اقتصاد خراسان رضوی است که فعالان اقتصادی سال‌ها انتظار آن را برای گشایش راه جدید در گسترش روابط اقتصادی با کشورهای آسیای میانه داشتند.

پروژه راهبردی راه‌آهن خواف در شرق ایران به هرات در غرب افغانستان تکه‌ای مهم از پازل ارتباطی میان کشورهای منطقه است که اجرای آن از سال ۱۳۸۶ کلید خورد تا مسیر ریلی میان خواف واقع در ۲۶۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد را در قالب خط آهنی به طول حدود ۲۲۰ کیلومتر به شهر هرات واقع در شمال غرب افغانستان ایجاد کند.

ایران با سرمایه‌گذاری ۲۰ هزار میلیارد ریالی سه قطعه این راه‌آهن را ساخت تا با اجرای قطعه چهارم آن توسط افغانستان این مسیر ریلی اواخر آذرماه ۱۳۹۹ افتتاح شود اما در طی سال‌های گذشته هیچ تردد ریلی بین دو کشور به‌جز یک الی دو تردد آزمایشی، انجام نشد تا اینکه برای دومین بار در تیرماه ۱۴۰۲ این مسیر برای دومین بار به بهره‌برداری رسید.

این قطارهای آزمایشی در حالی بر روی ریل قرار گرفتند که قرار بر این بود که سالانه حداقل ۳ میلیون تن بار از این مسیر عبور کند.

باوجوداینکه نخستین واگن‌های حامل مصالح ساختمانی از طریق این خط آهن تا خاک افغانستان پیش‌از این در سال ۱۳۹۹حمل شد اما در طی چند سال گذشته به دلایل مختلف بهره‌برداری از این خط آهن با کوتاهی طرف افغانستانی همراه شد.

متأسفانه در دوره تغییر و تحول حاکمیت افغانستان، تخریب‌هایی در مسیر ریلی خواف-هرات رخ داد و برخی از تجهیزات ریلی این مسیر به سرقت رفت اما حالا باری دیگر با بازسازی این مسیر خط آسیب‌دیده تکمیل و نخستین قطار باری بیستم تیرماه از جمهوری اسلامی ایران عازم افغانستان شد.

 

خط آهن روزنک -هرات تا ۲ سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد

استاندار خراسان رضوی بیستم تیرماه در خصوص افتتاح راه‌آهن مسیر خواف تا «روزنک» افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: این خط ریلی در حال حاضر برای استفاده صادرات و حمل بار است و حرکت قطار بر اساس نیاز فعالان اقتصادی برنامه‌ریزی می‌شود.

بهره‌ برداری از خط آهن ایران-افغانستان برای دومین بار| قطار هرات ۲ سال دیگر به مقصد می‌ رسد

یعقوب علی نظری بابیان اینکه ظرفیت این خط ریل سالانه حدود ۶ میلیون تن حمل بار است اظهار کرد: این خط ریلی، افغانستان را به بنادر جنوبی کشور ما متصل می‌کند و طبیعی است ترانزیت بین افغانستان و آب‌های آزاد از طریق ایران به‌سرعت گسترش می‌یابد و همچنین دسترسی افغانستان به ترکیه از طریق راه‌آهن به غرب کشور و سپس اروپا را برقرار می‌کند.

 

استاندار خراسان رضوی: سال ۹۹ راه‌آهن خواف به هرات افتتاح شد اما به دلایل فنی و نقص‌هایی که داشت مورداستفاده قرار نگرفت با توجه به تغییر حاکمیت و اتفاقاتی که در افغانستان اتفاق افتاد خسارات گسترده‌ای به این خط ریلی وارد شد که آن نواقص در طی این مدت با نظر مسئولان افغانستان برطرف شد

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: با توجه به برنامه‌های تکمیلی که در دست اقدام با افغانستان داریم بسیار امیدواریم در صادرات استان و کشور جهش خوبی به چین و آسیای مرکزی داشته باشیم؛ همچنین مسیر صادرات علاوه بر دوغارون از این خط ریلی هم انجام می‌شود.

نظری افزود: در نخستین محموله باری، وسایل مربوط به ساخت‌وساز ریل و ادامه مسیر به سمت هرات که بخشی از آن را مسئولان افغانستان از ترکیه وارد کرده بودند و بخشی هم از ایران بود به افغانستان منتقل شد.

نظری گفت: سال ۹۹ راه‌آهن خواف به هرات افتتاح شد اما به دلایل فنی و نقص‌هایی که داشت مورداستفاده قرار نگرفت با توجه به تغییر حاکمیت و اتفاقاتی که در افغانستان اتفاق افتاد خسارات گسترده‌ای به این خط ریلی وارد شد که آن نواقص در طی این مدت با نظر مسئولان افغانستان برطرف شد.

وی ادامه داد: طبق گفت‌وگوی اولیه‌ای که با مسئولان افغانستان داشتیم، مسیر باقی‌مانده ایستگاه روزنک تا هرات، به طول ۷۰ کیلومتر طی ۲ سال آتی به بهره‌برداری می‌رسد.

استاندار خراسان رضوی بابیان اینکه ظرفیت صادراتی ما در استان بسیار خوب و گسترده‌ است افزود: از بقیه نقاط کشور نیز می‌توانند باهدف صادرات به افغانستان از این مسیر استفاده کنند؛ اقلامی که در استان تولید می‌کنیم و منع صادراتی ندارد می‌توانیم در برنامه صادراتی استان قرار دهیم.

 

ضعف در زیرساخت‌ها

مسیر خط آهنی خواف-هرات در حالی برای دومین بار آماده‌سازی و به‌منظور حرکت قطارهای باری راه‌اندازی شده است که عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی در گفت‌وگو با بازار از ضرورت ایجاد زیرساخت‌های لازم و کمبود برخی از نیازها مانند واگن حمل بار خبر می‌دهد.

بهره‌ برداری از خط آهن ایران-افغانستان برای دومین بار| قطار هرات ۲ سال دیگر به مقصد می‌ رسد

محمدحسین روشنک بابیان اینکه مسیر ترانزیتی جاده‌ای و مرز دوغارون همواره در طی سال‌های گذشته مهم‌ترین شریان انتقال و صادرات کالا به افغانستان بوده است بیان می‌کند: با این‌حال هنوز مشکلات این مسیر برای تسهیل بارهای تجاری حل‌نشده است.

 

عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی: راه‌آهن خواف - هرات راهی بسیار مطمئن و مقرون‌به‌صرفه برای صادرات کالا به افغانستان است اما متأسفانه ظرفیت بهره‌برداری از این مسیر هنوز برای تجار فراهم نشده است

وی با اشاره به این موضوع که راه‌آهن خواف ـ هرات که تا «روزنک» افغانستان رسیده ظرفیت مناسبی برای انتقال کالاهای صادراتی به شمار می‌رود می‌افزاید: هنوز ظرفیت‌های گمرک«شمتیغ» به‌طور کامل برای این خط آهن مهیا نشده ست و دوم اینکه واگن‌ها برای انتقال کالاهایی مثل سیمان مناسب است اما درباره مواد غذایی و سوخت نمی‌توان روی این مسیر حساب کرد.

این فعال اقتصادی و صادرکننده برتر ادامه می‌دهد: در حوزه حمل‌ونقل ریلی و صادرات از این طریق به کشورهای همسایه به دلایل مختلف ازجمله کمبود واگن و یا نقص در زیرساخت‌ها با مشکلات فراوانی روبرو هستیم اما با همه این‌ مشکلات اگر زیرساخت‌های گمرکی این مسیر تکمیل شود، بی‌شک در بهبود روند تبادلات کالایی اثرگذار خواهد بود.

وی بابیان اینکه راه‌آهن خواف - هرات راهی بسیار مطمئن و مقرون‌به‌صرفه برای صادرات کالا به افغانستان است می‌افزاید: اما متأسفانه ظرفیت بهره‌برداری از این مسیر هنوز برای تجار فراهم نشده است.

روشنک تأکید می‌کند: به نظرم وقت آن رسیده که به برخی از کاستی‌ها پایان داد زیرا کمبود واگن صادراتی و یا موانع بر سر راه صادرات ریلی موضوع امروز نیست و افزون بر ۱۷ سال است که این مشکل ادامه داشته و هنوز حل‌نشده است.

عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی تأکید می‌کند: اگر گمرک و زیرساخت‌های راه‌آهن خواف مهیا بود شاید در این شرایط بیشترین کمک را به بخش صادرات می‌توانست داشته باشد.

 

از سود تا ضرر

احسان طوسی یکی از کارشناسان اقتصادی در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: راه‌آهن خواف - هرات در توسعه منطقه نقش مستقیم دارد و سبب تکمیل و توسعه شبکه ریلی کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اکو، افزایش ترانزیت کالا از کشورهای آسیای میانه به اقیانوس هند و آغازی برای ایجاد یک کریدور بین‌المللی در مسیر شرق به غرب و شمال به جنوب بازرگانی جهان را در پی دارد همچنین موجب احیای«جاده ابریشم» از طریق ریلی و اتصال خط‌ آهن چین به ایران از طریق افغانستان می‌شود.

وی ابراز می‌کند: طرح راه‌آهن خواف - هرات نه‌تنها موجب اتصال ریلی ایران و افغانستان شده بلکه تکمیل‌کننده مسیری دو هزار کیلومتری در کریدور ریلی شرق به غرب جهان از چین، ازبکستان، افغانستان، ایران، ترکیه و اروپا است.

بهره‌ برداری از خط آهن ایران-افغانستان برای دومین بار| قطار هرات ۲ سال دیگر به مقصد می‌ رسد

این فعال اقتصادی اذعان می‌کند: همچنین افغانستان به‌عنوان کشوری محصور در خشکی بدون دسترسی به آب‌های آزاد جهان، بااتصال به شبکه ریلی ایران و بنادر جنوبی کشورمان از مسیری امن برای ارتباط با اروپا برخوردار می‌شود.

وی ابراز می‌کند: اگرچه طبق پیش‌بینی‌های انجام‌ شده با بهره‌برداری این خط آهن قرار بود در کوتاه‌ مدت سالانه دو میلیون تن کالا و ۲۰۰ هزار مسافر در این مسیر جابه‌جا و از حجم ترافیک کامیون در مرز دوغارون و هزینه‌های ترانزیت کاسته شود اما متأسفانه تاکنون این برنامه‌ها محقق نشده است.

طوسی با اشاره به این موضوع که خط آهن جدید خواف – هرات ممکن است به یکی از اجزای کلیدی پروژه ۲ میلیارد دلاری «کریدور خط آهن پنج کشور» تبدیل شود افزود: در این کریدور خط آهن با عبور از چین، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران به ترکیه خواهد رسید اما تعلل در رونق این مسیر و هر ساعت تأخیر در اتصال خط آهن چابهار- مشهد فرصت را برای رقبای ما ازجمله ترکیه بیشتر می‌کند.

وی عنوان می‌ کند: خط آهن جدید بین خواف در ایران و هرات در افغانستان خوش‌ بینی زیادی در هر دو کشور ایجاد کرده است چراکه پتانسیل تقویت مسافرت و تجارت دوجانبه را دارد اما هنوز به‌ طور کامل این آرزو محقق نشده است.

 

آنچه گذشت

ساخت راه‌آهن خواف - هرات مسیر اتصال ریلی کشورمان به کشور افغانستان از سال ۸۶ آغاز و بیستم آذر ۱۳۹۹ افتتاح شد، اما در این بیش از دو سال گذشته، هیچ تردد ریلی بین دو کشور به‌جز یک تا دو تردد آزمایشی انجام نشد. درحالی‌که ساخت قطعات یک، دو و سه‌راه آهن خواف – هرات به طول ۱۴۰ کیلومتر، هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه داشت و قرار بر این بود که سالانه حداقل ۳ میلیون تن بار از این مسیر عبور کند.

ابتدای این محور در داخل کشور در شمال شرق کشور در نزدیکی معادن سنگان است. درگذشته اتصال ریلی معادن سنگان به راه‌آهن سراسری کشور اجرا شده که به حوالی تربت‌ حیدریه وصل می‌شود. بنابراین در داخل ایران مسیر راه‌آهن حدفاصل شبکه ریلی سراسری- معادن سنگان و تا مرز شمتیغ ساخته ‌شده است.

در بخش خارج از ایران در همان ابتدا یعنی ۲۰ سال قبل با افغانستان توافق شد که نیمی از مسیر داخل افغانستان توسط ایران و نیمی دیگر توسط ایشان ساخته شود.

ساخت ۶۲ کیلومتر مسیر ریلی از مرز شمتیغ در خاک افغانستان بر عهده ایران بود که در انتهای این مسیر ریلی، ایستگاهی به نام روزنک وجود دارد که هم‌جوار جاده هم قرار می‌گیرد. فرض بر این بوده که بار از طریق جاده به ایستگاه روزنک برسد و از روزنک بار به ریل منتقل و از طریق راه‌آهن وارد ایران شود و برعکس.

ایران تعهدات خود را انجام داد و این ۶۲ کیلومتر نیز ساخته‌ شده است. هنگامی‌که قطعه ۶۲ کیلومتری راه‌آهن در خاک افغانستان به اجرا رسید و به طرف افغانستانی تحویل شد برخی موانع فنی و سیاسی مانع راه‌اندازی این مسیر شد.

یکی از دلایلی که مانع از به راه افتادن این مسیر ریلی طبق برنامه‌ ریزی‌ ها شد، روی کار آمدن دولت جدید در افغانستان بود به‌ طوری‌ که در خلال تغییر دولت در افغانستان بخشی از این راه‌آهن تخریب و بخشی از خطوط ریلی به سرقت رفت اما به تازگی اقداماتی برای راه‌اندازی مجدد این مسیر ریلی بین دو کشور ایران و افغانستان در راستای اصلاح تخریب‌ ها انجام‌ شده و ساخت ادامه این مسیر در هرات در دست اجرا قرار گرفته است.

لینک اصلی خبر

صفحه3 از14

ساعات کار

  • شنبه - چهارشنبه: 08:00 - 16:00
  • پنجشنبه: 09:00 - 12:30

ارتباط با ما

  • تهران، خیابان ستارخان، خیابان کوثر دوم، بن بست مینو، پلاک 4، واحد 2
  • تلفن:02166563118-02166563164
  • فکس: 02166439694
  • واتس اپ: 09037977079
  • ایمیل: info@fftf.ir
Top